Cronică Malmkrog: omagiu unei lumi apuse dar și idei actuale

de Gloria Sauciuc în 22 Sep 2021
Personajele, exponente ale prototipului „omului de prisos” din literatura rusă au unele punctele de vedere surprinzător de actuale

„Un film de o seriozitate aproape intimidantă", cum îl descrie Screen Daily, Malmkrog - drama de epocă pentru care Cristi Puiu a câștigat Premiul de regie în secțiunea Encounters la Berlinale 2020 - intră în cinematografele noastre. Cinemagia a văzut filmul și vă spune la ce să vă așteptați de la această producție de epocă, republicând cronica apărută odată cu premiera filmului la Berlin.

Inspirat din lucrarea „Trois Entretiens” scrisă de Vladimir Soloviev la începutul secolului XX, Malmkrog este în mod straniu plasat în aceeași epocă, dar în sudul Transilvaniei, în satul omonim (Malmkrog = Mălâncrav). Acțiunea e mutată din lumea slavă în spațiul multicultural de influență austriacă din preajma Sibiului. Fidele sursei, personajele din filmul-piesă de teatru sunt ruși, dar exponenți ale unor curente culturale diferite, probabil tipic pentru mediul cultural de la sfârșitul secolului XIX-începutul secolului XX.

„Pe lângă aceasta regie curajoasă, la obiect și atât de elegantă, regizorul ne prezintă o altă dimensiune care - deși se întâmplă în urmă cu 100 de ani - este atât de contemporană...”, a motivat juriul secțiunii Encounters premiul acordat lui Cristi Puiu

Ne așteptam ca figurile să fie oameni în vârstă, zaharisiți, exponenți ai prototipului „omului de prisos” din literatura rusă, care - indiferent de inteligența proprie - este incapabil să influențeze cumva în bine lumea din jur, însă unele dintre punctele de vedere sunt surprinzător de actuale.

Plasat într-un conac luxos, într-o zi de iarnă, filmul pune la un loc personaje aristocratice dar cu vederi politice diferite: Ingrida este o femeie trecută de prima tinerețe care glorifică imperialismul rus și pune egal între război și civilizație (explicabil social prin aceea că statutul ei social superior, de soție de general, se datorează războiului). Nikolai, poate cel mai profund dintre toți, dar și tanăra Olga au vederi anarhiste (de nuanțe diferite) - și anarhismul era popular în epocă. Edouard, poate cel mai actual, este și cel mai european: afirmă cauza pro-europeană, vede o Europă unită din care Rusia va face parte, afirmând superioritatea culturii bătranului continent asupra întregii lumi. Nu, nu sunt oameni de prisos, dar pluralitatea vederilor și optimismul acestora va fi cu siguranță dezamăgită de ororile secolului XX.

La două ore din cele 3 ore și 20 de minute ale filmului, singura scenă de acțiune își face apariția și anticipează probabil tragedia Primului Război Mondial, sau poate lanțul de tragedii derulat la începutul secolului XX - totalitarism, războaie - ce va pune capăt brutal acelei lumi. Haos total, nimic nu mai funcționează: servitorii nu reacționează când sunt sunați cu clopoțelul, o muzică ciudată se face auzită, sursa fiind necunoscută, această find urmată de țipetele înfricoșate. Antihristul însăși sau un simplu revoluționar?

Malmkrog este un omagiu unei lumi apuse dar reia și niște idei actuale. Pariul este ca spectatorul să suporte un film static și niște discursuri filosofice poate prea austere și prea vetuste pentru omul de astăzi.

Exploreaza subiecte similare:

Cristi Puiu, Malmkrog

Alte știri din cinema

The Apprentice la Cannes: Sebastian Stan interpretează un tânăr Donald Trump într-un film ce relevă corupția din America anilor '70 și '80

Regizorul iranian Ali Abbasi a adus săptămâna aceasta în prim-plan la Cannes filmul The Apprentice, ce explorează ascensiunea lui Donald Trump, de la fiu de milionar la mogul imobiliar necruțător.

Ce-ar fi dacă nu s-ar povesti? Ne-am crea toți niște preteni imaginari ca în IF

IF, pelicula lui John Krasinski din 2024, va intra în cinematografe din data de 31 mai, titlu care are un double entendre: o dată cel propriu-zis al cuvântului "if" din engleză (dacă), dar și acronimul I.F., imaginary friends (prieteni imaginari).

Primele imagini cu Liam Hemsworth în rolul lui Geralt din Rivia pentru cel de-al patrulea sezon al seriei The Witcher

Fanii seriei "The Witcher" de pe Netflix vor avea parte de o schimbare majoră, odată cu preluarea rolului principal de către Liam Hemsworth în sezoanele 4 și 5

Megalopolis, pariul de 120 de milioane de dolari al lui Francis Ford Coppola

Filmul teribil de ambițios pe care Coppola visa să-l facă de peste 40 de ani și pe care l-a finanțat cu aproximativ 120 de milioane de dolari din bani proprii a avut premiera pe Croazetă și a fost întâmpinat de critici cu păreri mixte.

Părerea ta

Spune-ţi părerea
sabinalin pe 22 septembrie 2021 14:36
Un film enorm, o capodopera surprinzatoare a celui care a pus bazele valului douamiist romanesc. Ma bucur ca in sfarsit a primit o recunoastere binemeritata la premiile UCIN.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells