Go Back   Cinemagia Forum > Totul despre filme > Acum pe ecrane

Reply
 
Thread Tools Search this Thread
Old 10 Nov 2010, 03:50   #1
Pitbull
Unlikely Messiah
 
Pitbull
 
Join Date: Dec 2004
Location: Bucharest
Posts: 16,822
"Unstoppable"


"Unstoppable" - Un film catastrofă ca pe vremuri
...adică: bine făcut, dar fără nimic nou

Cei pe care anii '70-80 i-au prins deja născuţi îşi mai amintesc de voga filmelor catastrofă din acele timpuri - începând cu celebrul "Airport" (1970), de George Seaton (după cartea lui Arthur Hailey - un adevărat maestru al romanelor de gen), care de altfel a şi dat semnalul unei adevărate serii de pseudo-sequels aviatice. Erau filme cu mijloace de transport, cu calamităţi naturale, cu zgârienori cuprinşi de flăcări, cu te miri ce... Unele erau admirabil realizate (mai ales când pe generic figurau Irwin Allen, Lewis Teague, John Frankenheimer, John Guillermin), altele coborau lent dar sigur spre abisurile penibilului... Personal, mi-a rămas lipit de suflet "Silver Streak" (1976), de Arthur Hiller, cu irezistibilul Gene Wilder şi fermecătoarea Jill Clayburgh (Dumnezeu s-o ierte, că tocmai a trecut în eternitate) - un film compozit, cu elemente de thriller, romance, road-movie şi comedie, finalizat printr-un eşantion de film-catastrofă construit ca la carte: expresul, cu eroii la bord, gonind scăpat de sub control drept spre gara terminus din Chicago.
Asemănările cu "Runaway Train" (1985), al lui Andrei Koncealovski, sunt limitate (deşi aveam de-a face şi acolo cu un tren scăpat de sub control, povestea se înscria pe cu totul alte coordonate) - în schimb, actualul "Unstoppable" se revendică direct din curentul faimoaselor disaster-movies de acum treizeci de ani. Un factor interesant este cel al subiectului real - genericul de pornire şi epilogul informându-ne că evenimentul şi personajele au existat cu adevărat. Despre subiect, nici nu prea avem ce să spunem: un tren doldora de cisterne toxice şi explozive o ia razna şi se repede drept spre un şir de localităţi dens populate; cum îl oprim? Şi gata. Restul e... profesionalism onest.
Se remarcă faptul că scenariul lui Mark Bomback (acelaşi care a scris şi "Live Free and Die Hard" (2007), chiar şi încorsetat fiind de constrângerile docudramei (deşi se vede clar că adaptarea e foarte liberă, cel puţin la nivel de detalii spectaculare), e coerent şi dens, compensând neajunsurile structurale inerente (şi mai ales deznodământul - enorm de liniar, simplist şi previzibil) prin dinamism şi tensiune. Nu lipsesc, ce-i drept, nici soluţiile exagerat de ostentative şi didactice, ca trenul care vine din sens invers, plin cu copiii aduşi cu şcoala ca să înveţe... ce să vezi... tocmai despre siguranţa căilor ferate! Hai să fim serioşi...! În plus, se bate mult şaua pe echipele de ştiri şi transmisiunile în direct - dar fără să determine sau să semnifice nimic, prilejuind doar o diversificare a modalităţilor de filmare, la nivel de decupaj şi montaj, şi o supralicitare cam factice a tensiunilor.
Producătorul Tony Scott şi-a adjudecat şi regia (mai ales că experienţa sa de douăzeci de ani pe acest tărâm include şi îndoielnicul remake "The Taking of Pelham 1 2 3", 2009), vădindu-se un adevărat meşteşugar al povestirilor cinematografice de acţiune. Acceptând simplificările şi schematismele genului, putem spune că de data asta ecuaţia i-a ieşit - omul conduce cu mână sigură povestea, reuşind să creeze un suspense de-a dreptul palpabil. Deloc inventiv şi fără nimic original, Scott nu face decât să aplice eficient lecţiile înaintaşilor, beneficiind şi de aportul spectaculoasei fotografii a lui Ben Seresin - şi, mai ales, de montajul nervos, aproape acrobatic, al lui Robert Duffy şi Chris Lebenzon. Totuşi, lipsa lui de creativitate se simte mai cu seamă în soluţionarea regisorală a deznodământului - cum spuneam, preluat din realitate în forma cea mai prozaică. Dacă Mark Bomback a preferat să scrie lucrurile aşa cum s-au întâmplat, treaba lui, dar Tony Scott putea şi trebuia să fileze cartea mult mai abil, cel puţin la nivel narativ, dacă nu şi epic.
Aceaşi lipsă de imaginaţie se regăseşte în stereotipia celor doi eroi care rezolvă situaţia - Frank şi Will: primul certat cu fiica, al doilea în prag de divorţ, şi amândoi reîntregindu-şi familiile la final. La fel de schematică şi telefonată e şi evoluţia relaţiei lor: încep cu scepticism, ostilitate şi sâcâieli dure, pentru a evolua treptat spre solidaritate, prietenie şi respect reciproc. Noroc că acest arc dramaturgic e salvat de prestaţiile actorilor: Denzel Washington e acelaşi dintotdeauna, iar Chris Pine, deţinător până acum al unor roluri nesemnificative (inclusiv Kirk din "Star Trek", 2009), măcar e în stare să-i dea onorabil replica.
Îi completează Rosario Dawson, în rolul dispecerei Connie (pe departe cel mai convingător personaj) şi Kevin Dunn, în Galvin, tipul birocratului periculos de obtuz (clişeatic, dar credibil - cine n-a întâlnit o droaie ca el?). Restul actorilor îşi fac treaba în genere corect.
Şi totuşi, în ultimă instanţă, utilitatea filmului rămâne destul de discutabilă - chiar şi ca produs de divertisment şi atât. Acum trei-patru decenii, genul catastrofic ne uimea în primul rând prin efectele speciale nemaivăzute în vremea aceea. Deşi în zilele noastre totul e posibil şi nimic n-ar trebui să ne mai surprindă, încă mai avem capacitatea de a ne minuna în faţa incredibilului adus pe ecran - chiar şi în contextul unor producţii mizerabile, dar care-ţi iau ochii, ca super-catastroficul (şi la propriu, şi la figurat) "2012", de pildă. Iar dacă până la urmă dezastrul preconizat nu se produce, autorii sunt datori să ne epateze cu altceva - cu niscaiva lovituri de teatru, rezolvări surprinzător de ingenioase, şi momente de suspense nu doar bine construite, ci chiar novatoare. Pentru că o regulă de bază a cinematografului, şi mai ales a celui de consum, spune: "Dă-i spectatorului ce aşteaptă, dar într-un mod la care nu se aşteaptă!" Şi, cu o asemenea poveste la dispoziţie (fie şi inspirată din realitate), n-ar fi trebuit să le fie greu deloc!

Pitbull (Mihnea Columbeanu)
10 noiembrie, 2010, 00:30-02:33
Bucureşti, România
Pitbull is offline   Reply With Quote sendpm.gif
Old 10 Nov 2010, 09:23   #2
StefanDo
Super Moderator
 
StefanDo
 
Join Date: Oct 2006
Posts: 3,571
ce m-a dezamagit este ca Unstoppable are EXACT aceeasi structura ca si Armageddon, din 1998, doar ca e facut la o scara mai mica (tren versus meteorit, hm), mai putin emotionant si muuuuuuuuult mai zgomotos. Cineva ar trebui sa-i sparga timpanele lui Scott si sa-i dea cu o nuia peste mana cand se apuca sa zoomeze din trei in trei secunde.
__________________
This is not THE END...
StefanDo is offline   Reply With Quote sendpm.gif
Old 10 Nov 2010, 11:14   #3
andreiu7z
Guru
 
andreiu7z
 
Join Date: Jun 2009
Location: DeUndeVreau
Posts: 551
S-a abordat o tema mult prea plicticoasa, banala, forjata.
andreiu7z is offline   Reply With Quote sendpm.gif
Old 23 Nov 2010, 00:46   #4
eps
Novice
 
eps
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 13
Conteaza atat de mult tema? Este un tren scapat de sub control, care se indreapta amentitor catre un oras populat. I mean.. nu poti scoate filozofie de aici
Tema a fost clara de la inceput, insa realizarea a fost cea care a contat. Am mai auzit pareri legate de sunet.. poate cand am fost eu la Cinema Pro era sunetul mai incet, ca serios ca n-am observat vreo diferenta notabila fata de alte filme (si chiar am fost atent, ca citisem review-ul inainte sa-l vad).
Per total mie mi-a placut. Din nou, nu ca subiect, pt ca asta era stiut de la inceput, ci ca realizare. In comparatie de ex cu 1,2,3 S-a furat un tren (cat ma amuza traducerea asta ), care a fost cu mult mai slab construit.
Ce nu mi-a placut deloc a fost acel happy-end tipic american, in care toata lumea este fericita, toate personajele pozitive au o viata frumoasa in continuare, iar cele negative sunt pedepsite pt greselile facute. De asta chiar se puteau lipsi.
__________________
www.publicistrasse.ro - blog. despre publicitate.
eps is offline   Reply With Quote sendpm.gif
Old 23 Nov 2010, 12:40   #5
PoliFanAthic
Guru
 
PoliFanAthic
 
Join Date: Oct 2002
Location: Timisoara
Posts: 1,434
Send a message via ICQ to PoliFanAthic Send a message via AIM to PoliFanAthic Send a message via MSN to PoliFanAthic Send a message via Yahoo to PoliFanAthic
Era mult mai misto daca sarea totu-n aer si filmul se termina cu un cadru al cerului albastru, din care incepe ploaia de carne tocata/fripta. Ca la cum stateau toti spectatorii acolo numai asta s-ar fi putut intampla.

Destul de antrenant filmulet, altfel.
__________________
Asteptand Rambo 5 aka Aliens vs Predator vs Rambo
PoliFanAthic is offline   Reply With Quote sendpm.gif
Old 30 Nov 2010, 16:56   #6
eps
Novice
 
eps
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 13
Originally Posted by PoliFanAthic:
Era mult mai misto daca sarea totu-n aer si filmul se termina cu un cadru al cerului albastru, din care incepe ploaia de carne tocata/fripta. Ca la cum stateau toti spectatorii acolo numai asta s-ar fi putut intampla.
N-ai inteles. M-am referit la acele precizari de la final ca ala s-a impacat cu aia, toti au o familie fericita, aia a fost promovata de la sefutz la sef de CFR, lu' ala rau i s-a taiat 10% din salariu.. Chestii d-astea, care puteau foarte bine sa fie omise.
__________________
www.publicistrasse.ro - blog. despre publicitate.
eps is offline   Reply With Quote sendpm.gif
Old 30 Nov 2010, 23:45   #7
rifa
Guru
 
rifa
 
Join Date: May 2010
Posts: 338
Originally Posted by eps:
N-ai inteles. M-am referit la acele precizari de la final ca ala s-a impacat cu aia, toti au o familie fericita, aia a fost promovata de la sefutz la sef de CFR, lu' ala rau i s-a taiat 10% din salariu.. Chestii d-astea, care puteau foarte bine sa fie omise.

De ce sa le omita cand chipurile fac parte dintr-o intamplare cat se poate de reala...
rifa is offline   Reply With Quote sendpm.gif
Old 16 Jan 2011, 19:58   #8
Cinemania
Cinemaniac
 
Cinemania
 
Join Date: Oct 2003
Posts: 4,194
Originally Posted by Pitbull:
[b]
Şi totuşi, în ultimă instanţă, utilitatea filmului rămâne destul de discutabilă - chiar şi ca produs de divertisment şi atât.

Cu alte cuvinte un film bun, dar forgettable.
__________________
It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen.
Cinemania is offline   Reply With Quote sendpm.gif
Reply


Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 19:41.


Powered by vBulletin - Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
jinglebells