Cannes 2014: Winter Sleep ia Premiul Criticii internaţionale

Kornél Mundruczó a fost recompensat cu marele premiu al secţiunii Un Certain Regard pentru White God

Winter Sleep, în regia lui Nuri Bilge Ceylan, a primit vineri, la Cannes, Premiul FIPRESCI, acordat de către reprezentanţi ai Federaţiei Internaţionale a Criticilor de Film. Acest premiu confirmă poziţia dramei turceşti în raport cu celelalte filme concurente anul acesta pentru Plame d'Or.

Un adept al lui Bresson, Bergman, Antonioni, Tarkovski şi Ozu, regizorul turc favorizează cadrele lungi şi panoramele care îi completează semnătura pe teme legate de înstrăinare emoţională şi alienare. În Winter Sleep, lăsarea iernii îi face prizonieri, sub acelaşi acoperiş, pe Aydin, un fost actor, care conduce un mic hotel în centrul Anatoliei, pe soţia sa Nihal, cu care are o relație furtunoasă, şi pe sora lui, Necla, care suferă din cauza unui divorţ. Pe măsură ce zăpada începe să cadă, hotelul se transformă într-un adăpost, dar şi într-un loc din care nu pot scăpa şi care le alimentează animozitităţile.

Lui Nuri Bilge Ceylan i-a fost acordat Marele Premiu al Jurului de două ori la Cannes, prima dată pentru „Distant” - în 2002 - şi din nou pentru „Once Upon a Time in Anatolia”, în 2011. Între timp, a câştigat premiul pentru cel mai bun regizor cu filmul „Three Monkeys” din 2008, în timp ce filmul „Climates” din 2006, ignorat surprinzător de juriu, a luat premiul FIPRESCI. „Anatolia” a fost cel mai aclamat film al său de către publicul larg, figurând pe orice loc în primele 10 din cele mai bune clasamente.

The International Federation of Film Critics (Fipresci) a considerat şi că cel mai bun film din secţiunea Un Certain Regard este Jauja, al argentinianului Lisandro Alonso. Din secţiunile paralele Director's Fortnight şi Semaine de la Critique, critcii internaţionali au ales Les Combatant, de Thomas Cailley.

Timbuktu, în regia mauritanului Abderrahmane Sissako, film susţinut de TV5 Monde, a luat premiul Juriului Ecumenic. Filmul este o reprezentare ficţională a unei probleme tragice actuale: confictul din nordul statului Mali. Prezent la Cannes din 1974, Juriul Ecumenic, partener al Festivalului, acordă premii şi menţiuni filmelor din competiţia oficială şi celor din secţiunile paralele. Numai juriul oficial şi cel al presei cinematografice (FIPRESCI) sunt autorizate, împreună cu Juriul Ecumenic, să acorde premii unor filme din selecţia oficială. Acest juriu internaţional e alcătuit în fiecare an din şase membri, aleşi dintre profesioniştii din industria cinema-ului, dar şi din persoane de confesiune creştină, de diferite formări profesionale şi culturi.

Kornél Mundruczó a fost recompensat cu marele premiu al secţiunii Un Certain Regard, pentru White God, povestea - portretizată fără menajamente - a unui câine, iniţial prietenos, devenit apoi animal de luptă.

Premiul Juriului (alcătuit, printre alţii, din regizorul argentinian Pablo Trapero şi actriţele Maria Bonnevie Sue, Géraldine Pailhas) a mers către Turist, de Ruben Östlund. Premiul de ansamblu s-a dus către Party Girl, semnat de Marie Amachoukeli, Claire Burger şi Samuel Theisde Marie. Premiul special al juriului UCR s-a acordat filmului cu tentă biografică The Slat of the Earth, produs de Wim Wenders. David Gulpilil (Charlie’S Country), de Rolf de Heer, a luat premiul de interpretare. Cât riveşte secţiune Un Certain Regard, 20 de filme au rulat în competiţie, din 23 de ţări diferite. Şapte dintre ele au fost debuturi.

Citește și

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells