Focus: Sa descoperim, zilele acestea, India!

1 Iul 2008
Focus: Sa descoperim, zilele acestea, India!

Circa 13 milioane de oameni se duc in fiecare zi la cinema. Chiar si o familie cu venituri mici se duce cu toti membrii la cinema macar o data pe saptamana. Sunt difuzate cu regularitate circa 600 de publicatii dedicate cinefililor, iar 25 de posturi de radio emit 24 de ore din 24 cu sfintenie cele mai populare piese din filmele indiene. Cu greu se mai poate gasi ceva mai important decat cinematografia, in India. 
Cinematografia indiana insumeaza cele mai multe productii, cu 800-900 de filme de fictiune produse anual. Nu cu multi ani in urma a batut chiar recordul de 1000 de filme.
 Putini stiu insa ca 10% din intreaga productie apartine asa-numitei Cinematografii Paralele sau caselor de productie care sprijina cinematografia de autor. Chiar daca si aceste filme au un public de nisa, bine stabilit in India, rareori sunt prezentate in strainatate. La festivaluri de film castiga premii importante, dar nu au aproape nicio sansa de a patrunde în circuitul profesional de distributie. In ultima vreme, o noua generatie de realizatori a preluat acest stil si a reusit sa atraga tot mai ample audiente urbane. Continutul acestor filme este mult mai realist fata de filmele populare, personajele sunt mai definite, primesc trasaturi substantiale, intriga este mai complexa.
Focus, sectiune a Festivalului International de Film Bucuresti dedicata in acest an Filmului Indian de autor, aduce in prim plan patru interesante productii din aceasta categorie. Aceste filme sunt expresia unei generatii de realizatori tineri, constienti de ampla si complexa tranzitie prin care trece India si impactul reverberat in clasa de mijloc a tarii, lucruri pana acum ignorate de cinematografia indiana in 60 de ani de existenta statala a tarii. Filmele din programul FOCUS au fost alese de selectionerul principal al Festivalului de Film Bucuresti, Rada Sesic. Critic de film, scenarist si regizor, profesor universitar, Rada Sesic selectioneaza filme in programul dedicat de Festivalul de Film de la Rotterdam Asiei de Sud. Totodata, este membru in comitetul de selectie al Fundatiei Hubert Bals, colaboreaza cu Festivalul International de Documentare de la Amsterdam si este membru al Fundatiei Jan Vrijman. Sustine cursuri la Universitatea din Amsterdam si la Institutul de Film Rotterdam. Este selectionerul Programului Regional de Documentare in cadrul Festivalului International de Film de la Sarajevo, dar si în cadrul Festivalului International de Film de la Kerala, India. Scrie in mod regulat pentru publicatiile Skrien (Olanda), Dox (Danemarca), Film Guide - Variety (Marea Britanie), Documentary Encyclopedia (SUA) Film Annual (Croatia) si a colaborat la scrierea cartii “24 Frames” de Dina Iordanova.

“Hey Ram!/Oh God!/Dumneazeule Mare!” de Kamal Haasan, 190. min, India, 2000 – Film de autor, scris, regizat si interpretat de Kamal Haasan, o epopee a tumultoasei istorii contemporane indiene, prezentata pe patul de moarte de personajul central. Saket Ram, în vîrsta de 89 de ani, rol interpretat de Kamal Haasan, îsi deapana amintirile si nostalgiile în încercarea de a parasi aceasta lume cu demnitate. Un film de autor cu o distributie impresionata, care îi însumeaza pe cei mai cunoscuti si apreciati actori indieni ai momentului!

„MIXED DOUBLES” de Rajat Kapoor, 97 min., 2006 – “Am vrut sa-mi numesc filmul Domnul si Doamna 2005 sau  Bizara poveste de dragoste a lui Sunil si a lui Malti sau O poveste amorala. În cele din urma, am ajuns la titlul MIXED DOUBLES. Am încercat sa fac un film despre Sunil si Malti. Povestea iubirii lor, portretul unui basm modern în care nu se întîmpla nimic spectaculos, dar în care totul este magic”, a povestit Rajat Kapoor despre filmul sau.

“KHOYA KHOYA CHAND” de Sudhir Mishra, 130 min., 2007 – Film de autor, scris si realizat de Sudhir Mishra, care il propune pe Rajat Kapoor intr-un rol principal cu totul deosebit. Filmul retraseaza parcursul cinematografiei indiene intre anii 1954 – 1965, perioada care avea sa ii confirme statutul de cel mai mare producator mondial si in care si-a cîstigat devotamentul si pasiunea publicului national. Regizorul si scenaristul Sudir Mishra, de numele caruia se leaga productii apreciate in intreaga lume, precum “Main Zinda Hoon” (1988), “Is Raat Ki Subah Nahin” (1996), “Chameli” (2003) sau “Hazaaron Khwaishein Aisi” (2005), îsi va prezenta filmul la Bucuresti

„Ragho Lahe Munna Bhai/Aventurile lui Munna” de Rajkumar Hiran, 144 min., 2006  - Este povestea unui rebel în stilul lui Robin Hood care pretinde a fi un adept al filosofiei lui Ghandi pentru o noua escrocherie. Cu cat citeste mai mult despre Ghandi, ajunge sa aiba halucinatii cu marele om de stat, iar consecintele acestora sunt dintre cele mai amuzante. Într-o epoca în care Ghandi nu mai este decat o statuie in parc, iar indianul de rînd nu mai pridideste sa isi plateasca facturi, aventurile cand dramatice, cand comice ale lui Munna reamintesc oamenilor adevarata esenta a filosofiei de viata a marelui om de stat.

Lista de invitati indieni in cadrul celei de-a doua editii a BFF este completata de regizoarea Raka Dutta, autoarea scurt-metrajului “Chinese Whispers / Soapte chinezesti”, selectat in cadrul programului competitional dedicat Scurt-metrajelor si Documentarelor, de regizoarea Nishtha Jain, care se semnat documentarul “LAKSHMI AND ME / Eu si Lakshmi”, aflat de asemenea in competitia de Scurt-metraje si Documentare si de producatorul lung-metrajului “MIXED DOUBLES”  Sunil Doshi.


Desfasurat sub sloganul FILME GRELE, Festivalul de Film Bucuresti are ca locatii Sala Eforie a Cinematecii Romane, Cinematograful Studio, iar proiectia în aer liber are loc La Motoare, pe Terasa Teatrului National. Concomitent cu programele competitionale, între 2 si 6 iulie, încep proiectiile din sectiunea Focus, dedicata anul acesta Indiei. Proiectiile din aceasta sectiune au loc numai la cinematograful Studio. Nu este întamplatoare alegerea cinematografiei indiene, pentru ca anul acesta se implinesc 60 de ani de la proclamarea independentiei acestei tari în plina dezvoltare.

 

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells