Funny Games

de Gloria Sauciuc în 16 Iun 2008
Funny Games

Suspans crud, mentinut pana la final. Care incepe dintr-un schimb de politeturi, insistente, apoi silogisme, obraznicii, schimb de replici lipsite de logica, insulte si violenta fizica, dupa care tortura. Pe de-o parte doi tineri care intra ca "prieteni" in casa de vacanta a familiei Farber (Naomi Watts, Tim Roth si baitelul Devon Gearhart), si - de cealalta parte - familia venita in vacanta. Primii cu chef bolnav de distractie, iar ceilalti blocati de intorsatura pe care o iau lucrurile, in defavoarea lor, fireste.

Nu e primul film de acest fel. Dar varianta din 1997 a lui "Funny Games" (regizat de acelasi Michael Haneke) are un scenariu care mizeaza mai mult pe schimbul de replici dintre cei doi asasini si familia venita in vacanta, prelungind si mai mult suspansul. Finalul e altfel construit in filmul din 1997. Dar si productia aceasta, facuta la 10 ani distanta, are gradul sau de cruzime, in plus doua vedete pe care Haneke se pare - a tinut neaparat sa le aiba in distriutie: Naomi Watts si Tim Roth, ca astfel sa reatraga atentia asupra povestii de o violenta extrema, cu reminiscente din "Portocala mecanica".

Daca aveti peste 18 ani si nu ati vazut primul "Funny Games", acesta - lansat in Romania din 13 iunie, trebuie urmarit mai ales pentru ca atrage atentia asupra modului in care privim distractiile violente, si este cu atat mai tulburator cu cat cere intai politicos, apoi ne forteaza (asa cum cei doi sociopati isi forteaza victimele) sa ne gandim la cat de mica este distanta dintre gandul la un act de violenta si infaptuirea lui.

La un moment dat, Corbet schimba, impasibil, canalele la TV, in timp ce pazeste pe membrii familiei Farber care stau legati. Din perspectiva lui, are la stanga ecranul televizorului si o Naomi Watts legata, cu un calus in gura, pe canapeaua din dreapta. Dupa cum schimba canalele, se observa cat de crud si indiferent e personajul lui Corbet, astfel incat sa nu dea nici o atentie unei femei inspaimantate si in pericol de moarte. Iar faptul ca spectatorul ii da atentie e bine, sau e rau? Clar un film provocator din punct de vedere intelectual si moral, care va tine spectatorul lipit de scaun, dar sensibil mai putin bun decat originalul.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells