Green Book: între conformism şi fabulaţie

de Ştefan Dobroiu în 26 Feb 2019
Câştigătorul Oscarului pentru Cel mai bun film se lansează vineri pe ecrane

În mod normal, cronica unui film ar trebui să ignore premiile câştigate de acesta şi să-i discute problematica şi mizele, mesajul şi eficienţa în transmiterea lui. Din păcate, după câştigarea Oscarului pentru Cel mai bun film pe 25 februarie, Green Book nu mai poate fi disociat de mult-râvnita etichetă a calităţii: Academia americană de film îl consideră tot ce a dat Hollywood-ul mai bun în 2018. Iată mai jos ce ţi-ar putea plăcea la premiera de vineri.

Cu acţiunea plasată în 1962, Green Book descrie o călătorie întreprinsă în Sudul segregaţionist al Statelor Unite de Don Shirley (Mahershala Ali), un pianist de culoare, şi şoferul său caucazian Tony Vallelonga (Viggo Mortensen). În călătoria lor, cei doi vor folosi un cunoscut ghid al epocii, The Negro Motorist Green Book, care lista toate locurile din Sud unde afroamericanii se puteau caza sau mânca.

Evident, contextul activează imediat comparaţiile cu Driving Miss Daisy, superhitul lansat în decembrie 1989, cu încasări globale de 145 de milioane de dolari (la un buget de doar şapte milioane) şi câştigătorul a patru Oscaruri, inclusiv pentru Cel mai bun film şi Cel mai bun scenariu original. Familiarul premisei este dublat de abordarea tradiţionalistă a regizorului Peter Farrelly (care face o substanţială schimbare de direcţie în carieră după câteva decenii bune de comedii ireverenţioase precum Dumb & Dumber sau There's Something About Mary), Green Book cu greu putând fi lăudat pentru vreun aspect inovator. Filmul reuşeşte, totuşi, să-şi transmită mesajul şi să reamintească generaţiilor mai tinere cât de firesc era cu nu foarte multe decenii în urmă ca un caucazian să nu accepte alături un afroamerican.

Green Book mai reuşeşte să deranjeze cu un detaliu: nu mare lucru din poveste pare să se fi petrecut şi în realitate. Scenariul scris de Nick Vallelonga (fiul lui Tony Vallelonga şi totodată producător al filmului) prezintă relaţia dificilă a celor doi protagonişti, arătându-i tot mai apropiaţi şi transformând Green Book în povestea unei prietenii ce ignoră prejudecăţile aiuritoare ale epocii. Doar că declaraţiile familiei pianistului, care au descris scurt filmul drept "a bunch of lies" (o grămadă de minciuni) şi faptul că producătorii nu au reuşit să găsească nici măcar o fotografie în care Vallelonga şi Shirley să apară împreună sugerează că ceea ce echipa insistă să numească un film biografic este mai degrabă o fabulaţie.

Evident, adevărul hollywoodian este la fel de alunecos ca şi contabilitatea hollywoodiană, care etichetează blockbustere cu sute de milioane de dolari încasări drept eşecuri financiare. Faptul că este echivalentul cinematografic al unui fake news nu transformă premiera de vineri într-un film prost, ci doar într-o ficţiune. Publicului poate să nu-i pese că este minţit, atâta vreme cât Green Book îşi atinge scopul, acela de a spune o poveste emoţionantă şi relevantă. Şi, din fericire, o face.

Chiar dacă este profund neoriginal (şi, cel mai probabil, neonest) şi chiar dacă este o nouă dovadă că membrii Academiei preferă conformismul călduţ inovaţiei, Green Book merită văzut de cât mai mulţi oameni. Şi nu doar americanii au ceva de învăţat din film, ci şi românii. Mulţi dintre noi nu ştiu nimic despre sau refuză să recunoască sclavia ţiganilor, abolită abia la jumătatea secolului 19. Nu ne reamintim niciodată prea des că rasa şi culoarea pielii ar trebui să fie irelevante pentru locul nostru în societate, iar Green Book reuşeşte foarte eficient să sublinieze acest lucru.

Exploreaza subiecte similare:

Green Book, Mahershala Ali, Viggo Mortensen, Peter Farrelly, Nick Vallelonga, Driving Miss Daisy, Dumb & Dumber, There's Something About Mary

Alte știri din cinema

How to Have Sex – Ghidul unei generații despre cum să NU faci sex

Debutul în lungmetraj al lui Molly Manning Walker este mult mai profund decât dezvăluie titlul. Producția britanică a primit premiul Un Certain Regard la Festivalul de Film de la Cannes 2023 și urmează să fie proiectată în cinematografele din țară.

Regizorul iranian Mohammad Rasoulof, condamnat la biciuire și 8 ani de închisoare înainte de premiera noului său film la Cannes

Cel mai nou film al cineastului Rasoulof, The Seed of the Sacred Fig, va avea premiera în competiție la Cannes în mai.

28 Years Later, o nouă continuare a francizei cu zombie

Franciza 28 Days Later continuă cu al treilea film, 28 Years Later. Producția va avea premiera vara viitoare, pe 25 iunie 2025. Fanii seriei au așteptat 18 ani pentru o nouă poveste inspirată de hit-ul care l-a făcut cunoscut pe actorul Cillian Murphy.

Kristen Stewart și Oscar Isaac, cuplu căsătorit în thrillerul cu vampiri Flesh of the Gods

XYZ Films se ocupă de vânzările internaționale pentru acest film la viitorul Marché du Film de la Cannes

Părerea ta

Spune-ţi părerea
Mishu25 pe 26 februarie 2019 21:21
Cinema City nu il va difuza in nicio locatie!
spartacus pe 3 martie 2019 13:24
Stai tu liniștit, Mishule. La Slatina nu a ajuns nici până acum ”Aquaman”, deși el a fost lansat in dec. anul trecut...:)))))))))

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells