Trilogia Jocurile foamei scrisă de Suzanne Collins a devenit un succes internaţional, iar ecranizarea de anul trecut şi-a sfârşit periplul în cinematografe cu o poziţie în topul celor mai apreciate premiere ale anului. Lumea sumbră şi violentă imaginată de Collins a avut un efect de durată asupra studiourilor de producţie de la Hollywood: acestea au început să vâneze lumi ale viitorului, în care adolescenţii se confruntă cu situaţii ieşite din comun. Iată mai jos câteva dintre viitoarele ecranizări după romane cu adolescenţi/copii în vena Jocurilor foamei.
Cei de la Reuters consideră că acesta este unul dintre cele mai importante trenduri în următorul deceniu de cinema. La toamnă vom vedea pe ecrane Jocul lui Ender, ecranizarea după SF-ul omonim al lui Orson Scott Card. Desigur, romanul a apărut înainte de trilogia lui Suzanne Collins, iar planuri pentru trecerea poveştii pe marele ecran se fac de mai bine de un deceniu, dar ca gen premiera din 1 noiembrie se înscrie perfect în contextul Jocurile foamei şi, dacă va avea succes, va convinge şi mai mult studiourile să investească în această direcţie.
În SF-ul regizat de Gavin Hood, Asa Butterfield este Ender Wiggin, un adolescent luat de lângă familie când dovedeşte că dispune de abilităţi tactice ieşite din comun. Cu omenirea în disperată nevoie de luptători în urma unui război cu o rasă extraterestră, Gândacii, Ender este trimis la Şcoala de luptă, aflată pe o staţie spaţială. Aici va deveni curând conştient că unicul său rost este să asigure unui avantaj ofensivei umane, cu preţul sănătăţii sale fizice şi psihice.
Într-o cheie mult mai asemănătoare cu Jocurile foamei este The Maze Runner, bazat pe cartea omonimă a lui James Dashner, prima dintr-o serie (deci sunt evidente posibilităţile de "francizare" în cazul unui succes al premierei din februarie 2014). Eroul este Thomas, un adolescent care se trezeşte din somn într-un lift întunecat ce urcă interminabil. Thomas nu-şi aminteşte nimic din trecutul său, la fel şi ceilalţi băieţi de seama lui care-l întâmpină când lunga sa călătorie verticală ia sfârşit: se află într-un spaţiu gigantic înconjurat de un labirint cu ziduri înalte de o sută de metri. Acceptat repede în ierarhia micii comunităţi, Thomas îşi dă seama că vrea să devină Alergător, unul dintre băieţii care explorează zilnic labirintul în încercarea de a găsi o cale de ieşire...
Divergent va veni pe ecrane în martie 2014 şi reprezintă prima ecranizare după seria scrisă de Veronica Roth. Acţiunea are loc într-un Chicago al viitorului, în care societatea este împărţită în cinci facţiuni, fiecare menită să respecte o anumită virtute a umanităţii: Abnegaţia, Candoarea, Erudiţia, etc. La împlinirea a 16 ani, fiecare adolescent trebuie să dea un test de aptitudini pentru a alege facţiunea din care va face parte şi în care va trăi până la sfârşitul vieţii. Beatice, eroina care va sfida orânduirea societăţii, este interpretată de Shailene Woodley, iar din distribuţie mai fac parte şi Kate Winslet, Ashley Judd şi Jai Courtney.
Lista nu se opreşte aici. Mai multe cărţi pentru adolescenţi s-au bucurat de succes în ultimii ani, iar unele deja sunt în curs de ecranizare. Un exemplu ar fi Under the Never Sky, de Veronica Rossi, despre Aria, o fată de 17 ani alungată din comunitatea ei şi obligată să supravieţuiască într-un deşert exterior unde totul o poate ucide. Nici Across the Universe, de Beth Ravis, nu ar trebui să aştepte mult întâlnirea cu marele ecran: protagonista este Amy, care se trezeşte din somnul criogenic pe o navă spaţială şi trebuie să se integreze în echipajul acesteia, ale cărui reguli sociale s-au schimbat drastic de-a lungul deceniilor petrecute în spaţiu. O posibilitate este şi Wither, o carte despre o lume a viitorului în care oamenii nu mai suferă de boli, dar un virus ciudat le afectează copiii, ucigând fetele la 20 de ani şi băieţii la 25.
Părerea ta
Spune-ţi părereaCelelalte, seriile "Jocurile foamei" si "Divergent" se inscriu intr-un val actual al literaturii pentru pustani: cartile in sine sunt creatii aproape cinematografice, foarte alerte, foarte vizuale, descriptivul redus la maxim, trecerea la scenariu se face cu efort minim. Aici relatia carte - film este mult mai putin complicata.
Pana la urma ... asteptam filmele, nu trebuie ratate.