Lupu, la Sarajevo

de Ştefan Dobroiu în 23 Aug 2013
Debutul lui Bogdan Mustaţă a fost proiectat azi în competiţia festivalului

Pentru jurnaliştii acreditaţi la festivalul de la Sarajevo, ziua de vineri a început pe româneşte: producţia Strada Film şi debutul în lungmetraj al lui Bogdan Mustaţă, Lupu/Wolf, a fost proiectat în principala sală a festivalului la 11.30 dimineaţa. Un inedit experiment suprarealist, Lupu s-ar putea regăsi în palmaresul festivalului, anunţat sâmbătă seara, şi se pregăteşte pentru o premieră în România la sfârşitul lunii septembrie sau la începutul lunii octombrie.

Cinci ani după ce a câştigat Ursul de Aur la Berlin cu scurtmetrajul său O zi bună de plajă, Bogdan Mustaţă îşi lansează primul lungmetraj cu Mihai Vasilescu, un actor adolescent descoperit de regizor care a împlinit 16 ani în octombrie 2011, exact în timpul filmărilor, în rolul titular. Colaborarea dintre regizor şi tânărul actorul pare a promite, căci prezintă două voci noi şi nefamiliare în peisajul cinematografic autohton.

Fără a avea o poveste propriu-zisă, filmul îl are mereu în centru pe adolescentul Lupu, care încă suferă după decesul tatălui său petrecut cu doi ani înainte. În blocul său, băiatul o întâlneşte pe Clara (Ada Condeescu, evident prima opţiune a regizorilor din România atunci când în cadru este nevoie de o prezenţă seducătoare) şi se îndrăgosteşte. Întâlnirile lui Lupu cu Clara, dar şi cu alţi vecini, îi vor dovedi curând spectatorului că debutul lui Mustaţă este un film special.

Deşi se simte că aventurile eroului au trecut prin numeroase modificări de-a lungul anilor de rescrieri ale scenariului, filmul excelează la atmosferă. Directorul de imagine Barbu Bălăşoiu şi departamentul de scenografie au făcut o treabă foarte bună, transformând rătăcirile lui Lupu prin clădirea de locuinţe într-o călătorie fantastică, scăldată într-o lumină chihlimbarie care nouă ne-a amintit de versurile lui Lucian Blaga: "De unde vine lumina Raiului? Ştiu: îl luminează iadul cu flăcările lui..." E neclar de care parte a luminii se află Lupu, căci itinerariul este mai mult decât misterios: lumea lui, clădirea de apartamente, pare a fi mai degrabă străfundul unui creaturi gigantice (vezi coborârea în subsol) sau un labirint, un punct de acces între lumea celor vii şi a celor morţi, cu Lupu drept gardian sau mijlocitor al accesului.

Când tatăl decedat al lui Lupu (Costel Caşcaval) reapare în apartamentul familiei întrebând de soţia lui este clar că regizorul explorează cinematograful suprarealist în debutul său, iar asta nu poate decât se ne bucure. După ani de zile în care regizorii români s-au cramponat (cu folos!) într-un stil adesea repetitiv, experimentul lui Mustaţă vine ca o gură de aer proaspăt, dovedind că cinema-ul nostru beneficiază de noi resurse şi este dispus să exploreze genuri şi teme nefamiliare. Nu ne aşteptăm ca Lupu să devină un succes de public, căci caracterul său special îşi va lăsa spectatorii nedumeriţi, încercând încontinuu să construiască sens în jurul acţiunilor protagonistului şi al replicilor criptice. Recunoaştem cu sinceritate că şi noi am fost depăşiţi de misterul lui Lupu!

Ce ne bucură este că filmul se înscrie nimerit într-o serie de proiecte ce lărgesc câmpul de interese al cinema-ului nostru. Să nu uităm de Domnişoara Christina, cu premiera programată pe 1 noiembrie (în weekendul de Halloween, adică), sau Love Building, comedia romantică a Iuliei Rugină. Suprarealismul lui Mustaţă va fi ajutat de George Dorobanţu, care lucrează la SF-ul post-apocaliptic şi ultra-independent Omega Rose, dar şi de Cristi Puiu şi Radu Jude, care se întorc în secolul 19 cu proiectele lor de epocă La conac şi Aferim.

Exploreaza subiecte similare:

Bogdan Mustaţă, Mihai Vasilescu, Ada Condeescu, Lupu, Omega Rose, Domnişoara Christina, La conac, Aferim!, Love Building

Alte știri din cinema

Merită un munte de lasagna: Garfield domină din nou topul încasărilor

Cele trei premiere ale săptămânii trecute nu au reuşit să îl întreacă pe motanul portocaliu

Excelentul Hacks: pot două femei să se stimeze reciproc?

Ar trebui să le despartă o prăpastie, dar reuşesc să construiască o punte

De ce Furiosa e atât de supărată: un motan o întrece în popularitate!

Animaţia Garfield a fost văzută de mai mulţi români decât super-blockbusterul lansat la Cannes

Parthenope, în premieră la Cannes: o fabulă profundă despre frumusețe, libertate, dragoste și antropologie

Noul lungmetraj al cineastului italian Paolo Sorrentino a avut premiera mondială la Cannes săptămâna trecută și este o odă adusă orașului său natal, Napoli, ce explorează destinul epopeic al lui Parthenope, o fată născută în apa napoletană.

Părerea ta

Spune-ţi părerea
alex_il_fenomeno pe 29 august 2013 16:11
Ma bucur de aceasta veste. Acum sa vedem cum este filmul.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells