Mustang, un film despre maturizare

de Gloria Sauciuc în 17 Ian 2016
Trecerea dinspre copilărie spre adolescență a cinci surori este privită de către camera de filmat la fel de tăcut, de răbdător și, doar aparent, indiferent ca ochiul unui voyeur

Nominalizat la Oscar 2016 pentru film străin, Mustang este cu și despre femei, un film despre ciocnirea dintre culturi - cea occidentală (Turcia, deși musulmană, este expusă la cultura occidentală) și cea islamică. Trecerea dinspre copilărie spre adolescență a cinci surori este privită de către camera de filmat la fel de tăcut, de răbdător și, doar aparent, indiferent ca ochiul unui voyeur, ascuns undeva în frunzișul de lângă casa celor cinci fete baricadate de unchi și bunică pentru a le păzi virginitatea. Și asta, pentru că filmul - tăcut, analitic - lasă spectatorul să observe.

Nici drama fetelor obligate să se căsătorească prin decizia familiei, nici tragedia sinuciderii uneia dintre ele, ori momentul comic al micii evadări de la meciul de fotbal (de altfel, în lumea islamică, fotbalul feminin este surprinzător de prezent ca un debușeu al personalității feminine într-o lume a bărbaților) nu accelerează ritmul lent al filmului.

Văzut din altă perspectivă, Mustang este unul din multele filme dedicate femeilor din lumea islamică, nefiind însă un film militant precum Wadjda (2012), mai ales că Turcia, unde acțiunea are loc, e o combinație a deschiderii către Occident cu tradițiile domestice musulmane.

Credem că - datorită contextului internațional, care a făcut din problemele legate de Islam un subiect fierbinte - filmul a reușit să atragă atenția Academiei Americane de Film, care l-a nominalizat la Oscar anul acesta.

Tonul filmului ar putea fi unul grav. Condiția femeii pe care o descrie - care nu e nici pe departe cea mai aspră în contextul culturii islamice- ar fi insuportabilă pentru fetele din Europa, cu căsătorii aranjate și cu sechestrarea în casa familiei, și totuși filmul se abține din a deveni emoțional. Nici măcar o sinucidere, care ar fi încheiat tragic alt film, nu încheie povestea fetelor. După cum femeia musulmană se resemnează în fața destinului, camera de filmat se resemnează în fața derulării acțiunii, care se încheie - previzibil - cu fuga fetelor mai mici de acasă, în mult mai tolerantul Istanbul.

Titlul filmului are un singur punct comun cu acțiunea - conceptul de libertate, calul (Mustang) fiind simbol al libertății.

Cinefilii vor face legătura dintre acest film și Sinuciderea fecioarelor, drama Sofiei Coppola, despre o familie puritană care își ține fetele prizoniere.

Exploreaza subiecte similare:

oscar 2016, Mustang

Alte știri din cinema

Meryl Streep, rendez-vous la Cannes: ”Cele mai mari staruri din lume sunt femei acum. Deși, probabil, Tom Cruise le întrece”

Legendara actriță Meryl Streep a participat miercuri la o discuție de o oră în cadrul festivalului de film de la Cannes, la o zi după ce a primit Palme d'Or-ul onorific pentru întreaga sa carieră.

How to Have Sex – Ghidul unei generații despre cum să NU faci sex

Debutul în lungmetraj al lui Molly Manning Walker este mult mai profund decât dezvăluie titlul. Producția britanică a primit premiul Un Certain Regard la Festivalul de Film de la Cannes 2023 și urmează să fie proiectată în cinematografele din țară.

Regizorul iranian Mohammad Rasoulof, condamnat la biciuire și 8 ani de închisoare înainte de premiera noului său film la Cannes

Cel mai nou film al cineastului Rasoulof, The Seed of the Sacred Fig, va avea premiera în competiție la Cannes în mai.

28 Years Later, o nouă continuare a francizei cu zombie

Franciza 28 Days Later continuă cu al treilea film, 28 Years Later. Producția va avea premiera vara viitoare, pe 25 iunie 2025. Fanii seriei au așteptat 18 ani pentru o nouă poveste inspirată de hit-ul care l-a făcut cunoscut pe actorul Cillian Murphy.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells