Phantom Thread: artă, nevroză, dragoste cu năbădăi

de Ştefan Dobroiu în 15 Feb 2018
Legendarul Daniel Day-Lewis îşi găseşte un egal în Vicky Krieps

Cu şase nominalizări la Oscar şi o bizară poveste de dragoste în centrul atenţiei, Firul fantomă/Phantom Thread are toate şansele să ajungă pe radarul cinematografic al iubitorilor de film din România, recomandat şi de regia unuia dintre cei mai constanţi regizori remarcabili ai Hollywood-ului, Paul Thomas Anderson (There Will Be Blood, The Master, Boogie Nights). Iată mai jos ce ţi-ar putea plăcea la această dramă din lumea modei londoneze a anilor '50.

Daniel Day-Lewis (în ultimul rol din carieră, zice-se) este Reynolds Woodcock, creator al casei Woodcock, nume de prim rang în moda londoneză. Tipicar şi egoist, irascibil şi nevrotic, Woodcock creează, înconjurat de o armată de croitorese şi cusătorese, rochii pentru celebrităţile şi aristocraţia Angliei. În reşedinţa somptuoasă se poartă ca un rege şi, celibatar convins, acceptă sporadic compania feminină a unor "muze", de care scapă imediat ce nu-i mai sunt pe plac sau nu-i mai suportă hachiţele. Totul se schimbă când, într-o călătorie la ţară, o întâlneşte pe Alma (Vicky Krieps), a cărei frumuseţe imperfectă îl fascinează. Şi ea fascinată la rândul ei de creatorul de modă, Alma se mută în reşedinţa acestuia, devenindu-i muză şi amantă.

Scenariul scris de Anderson explorează imprevizibila poveste de dragoste dintre Reynolds şi Alma, două personaje în egală măsură fascinante şi respingătoare. Pentru publicul larg, mai puţin dispus să acorde atenţie coerenţei de mijloace cu care regizorul îşi construieşte filmul, asta e şi cea mai mare problemă a lui Phantom Thread: nu reuşeşti nicio clipă să te conectezi la chimia dintre cele două personaje, apreciindu-le de la distanţă, ba chiar aşteptând cu nerăbdare să se atace reciproc. Acesta este şi unul din avantajele filmului, care nu întârzie să exploreze hachiţele relaţiei dintre doi oameni atât de diferiţi.

Ca de obicei, Daniel Day-Lewis face un rol de excepţie, navigând apele tulburi ale unui personaj care reuşeşte cumva să fie simultan frustrat, rezervat şi exaltat. Dar revelaţia filmului este Vicky Krieps, actriţă născută în Luxembourg şi cunoscută până acum doar pentru producţii europene. Ea reuşeşte cumva să-i devină egală pe ecran lui Day-Lewis, unicul actor din istorie câştigător a trei Oscaruri pentru Cel mai bun actor principal (pentru My Left Foot, There Will Be Blood şi Lincoln).

Cu o economie de mijloace impresionată, Anderson reuşeşte să aproximeze nu doar hăurile dintr-o relaţie a unor oameni perfectibili, ci şi capcanele actului artistic, maniile şi obsesiile creatorului, frustrarea presiunii de a crea ceva nou şi dispreţul geniului pentru cei care nu-i înţeleg sau nu-i apreciază opera. Filmului nu-i lipsesc nici momentele comice, căci Alma nu acceptă deloc statutul de muză tăcută, ci îl provoacă şi il irită, în timp ce sora şi partenera de afaceri a acestuia, Cyrill (o excelentă Lesley Manville) îl ghidează rece spre un viitor mai prosper al casei Woodcock. Ca şi protagonistul său, Phantom Thread nu este un film pe care să-l iubeşti, dar în niciun caz nu este un film pe care să nu-l apreciezi. Vom vedea în martie dacă filmul reuşeşte să-şi transforme vreuna din nominalizările la Oscar într-o statuetă.

Exploreaza subiecte similare:

Phantom Thread, There Will Be Blood, Lincoln, My Left Foot: The Story of Christy Brown, Magnolia, Boogie Nights, Daniel Day-Lewis, Vicky Krieps, Lesley Manville, Paul Thomas Anderson, The Master, oscar 2018

Alte știri din cinema

How to Have Sex – Ghidul unei generații despre cum să NU faci sex

Debutul în lungmetraj al lui Molly Manning Walker este mult mai profund decât dezvăluie titlul. Producția britanică a primit premiul Un Certain Regard la Festivalul de Film de la Cannes 2023 și urmează să fie proiectată în cinematografele din țară.

Regizorul iranian Mohammad Rasoulof, condamnat la biciuire și 8 ani de închisoare înainte de premiera noului său film la Cannes

Cel mai nou film al cineastului Rasoulof, The Seed of the Sacred Fig, va avea premiera în competiție la Cannes în mai.

28 Years Later, o nouă continuare a francizei cu zombie

Franciza 28 Days Later continuă cu al treilea film, 28 Years Later. Producția va avea premiera vara viitoare, pe 25 iunie 2025. Fanii seriei au așteptat 18 ani pentru o nouă poveste inspirată de hit-ul care l-a făcut cunoscut pe actorul Cillian Murphy.

Kristen Stewart și Oscar Isaac, cuplu căsătorit în thrillerul cu vampiri Flesh of the Gods

XYZ Films se ocupă de vânzările internaționale pentru acest film la viitorul Marché du Film de la Cannes

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells