Prima cronică: Saving Mr. Banks

de Ştefan Dobroiu în 5 Nov 2013
Walt Disney şi P.L. Travers se bat pe Mary Poppins (şi Oscaruri)

PRECIZARE: Saving Mr. Banks se lansează vineri pe marile ecrane. Republicăm această cronică postată pe 5 noiembrie, la câteva zile după ce Cinemagia vedea producţia Disney cu mai bine de două luni înainte de premieră.

"În SUA se lansează pe 20 decembrie, iar în România vine trei săptămâni mai târziu, exact la timp ca să ne deschidă pofta de Oscaruri. Prin amabilitatea distribuitorului Forum Film, Cinemagia a putut vedea Saving Mr. Banks în ultima zi a lui octombrie, iar acum poate să publice prima cronică a producţiei ce ne poartă într-o interesantă perioadă din viaţa lui Walt Disney.

Interpretat în film de Tom Hanks (şanse la o nominalizare pentru rol secundar), marele Walt are în sfârşit ocazia să aducă pe ecran aventurile iubitei dădace Mary Poppins atunci când autoarea P.L. Travers (Emma Thompson) începe să aibă probleme financiare şi acceptă în sfârşit să viziteze studiourile Disney pentru două săptămâni, pentru a vedea ideile echipei în ceea ce priveşte ecranizarea. Încăpăţânată, extrem de britanică (deşi de origine australiană) şi cu o imagine bine întipărită în minte despre cum ar trebui să fie transpunerea pe ecran a cărţilor, P.L. Travers vine la Hollywood hotărâtă să dea de pământ cu orice impietate la adresa personajului ei.

Jovialul şi comunicativul Walt se va izbi ca de un zid de impenetrabila şi scorţoasa Pamela, aceasta din urmă nesfiindu-se deloc să-l pună la punct pe fondatorul unui deja gigantic imperiu din industria entertainment-ului. Un motiv de mare discordie era teama autoarei că Mary Poppins („niciodată doar Mary!”) va  deveni un personaj animat. „Nu am să te las niciodată s-o transformi într-una din animaţiile tale prosteşti”, îi va spune autoarea lui Disney, lăsându-l fără cuvinte. Şi da, „nu” şi „niciodată” apar des în replicile Emmei Thompson.

Mai mult decât o confruntare a două mentalităţi şi a două temperamente foarte diferite, filmul explorează inspirat etapele aducerii pe ecrane a unui film întru buna dispoziţie a tuturor membrilor unei familii. Să nu uităm că, la fel ca şi astăzi, aproape o jumătate de veac mai târziu, să surprinzi spiritul unui personaj foarte iubit şi să-l reinventezi pentru un mediu foarte diferit nu este deloc o misiune uşoară. Mary Poppins era un personaj aproape ubicuu în perioadă, copii din mai toate ţările vorbitoare de limbă engleză (şi nu doar ele) adormind seara cu aventurile dădacei.

Disney şi echipa sa au reuşit să recreeze personajul cu schimbări consistente (o altă supărare pentru P.L. Travers, care considera că noii Mary Poppins îi lipseşte severitatea din romanele ei), reinventându-l şi fixându-l o dată pentru totdeauna în imaginaţia următoarelor generaţii. Nici nu e de mirare dificultatea cu care Travers a cedat drepturile de ecranizare: au urmat 50 de ani în care Mary Poppins a avut, în ochii mai multor generaţii, chipul lui Julie Andrews. Încetase să fie Mary Poppins a lui P.L. Travers şi devenise Mary Poppins a lui Walt Disney...

Mi-a plăcut la Saving Mr. Banks şi faptul că invită la o revizionare a acestui film clasic, ritmat de extraordinara muzică a fraţilor Richard şi Robert Sherman (Jason Schwartzman, B.J. Novak). Un anumit cântec din Mary Poppins, energicul Let's Go Fly a Kite, capătă o atenţie aparte în chimia scenariului, probabil pentru că esenţializează happy-end-ul obligatoriu din producţiile Disney. Cei mai răutăcioşi (mă aflu printre ei) ar putea spune că Saving Mr. Banks este o reclamă de două ore la adresa spiritului Disney...

Filmul regizat de John Lee Hancock compensează avalanşa de flashbackuri, unele melodramatice şi inutile, din copilăria autoarei (Colin Farrell în rolul tatălui alcoolic) cu un monolog al lui Walt Disney care arată că el şi P.L. Travers sunt mai asemănători decât par: experienţe din trecutul amândurora devin un catalizator al creaţiei. Pe principiul „când viaţa îţi dă lămâi...”

Bineînţeles, un film Disney va prezenta într-o lumină bună acţiunile fondatorului studiourilor. Click AICI pentru o scurtă incursiune în deznodământul relaţiei dintre Walt şi Pamela, relaţie cosmetizată în Saving Mr. Banks."

Exploreaza subiecte similare:

Saving Mr. Banks, Tom Hanks, Emma Thompson, John Lee Hancock, Colin Farrell, Jason Schwartzman, B.J. Novak

Alte știri din cinema

The Apprentice la Cannes: Sebastian Stan interpretează un tânăr Donald Trump într-un film ce relevă corupția din America anilor '70 și '80

Regizorul iranian Ali Abbasi a adus săptămâna aceasta în prim-plan la Cannes filmul The Apprentice, ce explorează ascensiunea lui Donald Trump, de la fiu de milionar la mogul imobiliar necruțător.

Ce-ar fi dacă nu s-ar povesti? Ne-am crea toți niște preteni imaginari ca în IF

IF, pelicula lui John Krasinski din 2024, va intra în cinematografe din data de 31 mai, titlu care are un double entendre: o dată cel propriu-zis al cuvântului "if" din engleză (dacă), dar și acronimul I.F., imaginary friends (prieteni imaginari).

Primele imagini cu Liam Hemsworth în rolul lui Geralt din Rivia pentru cel de-al patrulea sezon al seriei The Witcher

Fanii seriei "The Witcher" de pe Netflix vor avea parte de o schimbare majoră, odată cu preluarea rolului principal de către Liam Hemsworth în sezoanele 4 și 5

Megalopolis, pariul de 120 de milioane de dolari al lui Francis Ford Coppola

Filmul teribil de ambițios pe care Coppola visa să-l facă de peste 40 de ani și pe care l-a finanțat cu aproximativ 120 de milioane de dolari din bani proprii a avut premiera pe Croazetă și a fost întâmpinat de critici cu păreri mixte.

Părerea ta

Spune-ţi părerea
alex_il_fenomeno pe 11 ianuarie 2014 23:20
Cu asa actori si echipa tehnica, sunt numeroase motive sa iasa ceva inedit.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells