Vas-y maman
duminică, 20 martie, ora 22.00
Regia: Nicole de Buron
Genul: comedie
Producție: Franța, 1978
Distribuţia: Annie Girardot (Annie), Pierre Mondy (Jean-Pierre), Éléonore Klarwein (Olivia), Richard Constantini (Julien), Henri Garcin (Vincent), Nicole Calfan (Karin), Claude Piéplu (editorul), Myriam Boyer (Alice)
Annie nu vrea să mai fie o femeie casnică și atât. Într-un fel, nici nu pare că mai poate. Scenarista și regizoarea și Nicole de Buron surprinde povestea unei emancipări feminine din Franța anilor `70, transformând-o într-o savuroasă satiră capitalistă. Annie devine o răzvrătită bufă, un pericol public în magazin, unde dărâmă rafturi, se ia la întrecere cu o altă femeie pe raion și joacă derby cu un cărucior. Annie își arborează nebunia drept protest împotriva unui sistem aparent perfect, dar putred de plictisitor. O lume modernă în care se simte ca o sclavă.
Încă din prima secvență, pare că vedem stereotipul unei femei nepricepute la volan, care chiar și atunci când reușește să parcheze, tot lovește mașina. Însă soțul ei e la fel de necugetat. El e CEO-ul familiei care aduce bani în casă, dar nici el nu scapă de scurtcircuitări. După o cină cu un partener de afaceri, în timp ce Annie luptă cu inundația rezultată în urma defecțiunii mașinii de spălat vase, cei doi antreprenori nu îi dau femeii speriate vreo mână de ajutor, ci reclamă faptul că aparatele care ar trebui să ne facă viața mai ușoară mai mult ne-o complică.
Nicole de Buron ne oferă doza recomandată de optimism vesel, iar degringolada din film devine o renaștere a savoir vivre-ului. Annie se angajează la o maternitate, ceea ce o mai ajută să își liniștească temperamentul, dar dă dintr-o extremă în alta. Acum, când nu mai are timp să își exercite atribuțiile de mamă, cei doi soți intră într-o negociere și împărțire „modernă” a sarcinilor casnice. Ca să țină pasul cu această criză existențială, Annie merge la un psiholog: „În lumea modernă, disponibilitatea e cel mai prețios cadou pe care îl putem face altora.”, îi spune psihologului care mai mult se aranjează în oglindă de plictiseală. Iar dacă toate aceste probleme încă nerezolvate ale cuplurilor de vârstă mijlocie ne par familiare, putem intui de ce toată lumea din jur rezonează și cu romanul pe care Annie decide să îl scrie ca să evite damnarea standard-capitalistă. Chiar dacă soțul ei se opune ca ea să „nu dea din casă” prin poveștile ei erotice, în timp ce pretinde că o încurajează.
Hollywood, la vie rêvée de Lana Turner
partea întâi: marți, 29 martie, ora 19:40 / partea a doua: ora 20:25
Regia: Frédéric Mitterrand
Genul: documentar
Producție: Franța, 2018
Legenda hollywoodiană spune că într-o zi, în anii `30, micuța Julia Turner a fost „descoperită” de către un editor de la The Hollywood Reporter, care a abordat-o pe această fetiță, unică în fotogenia ei, într-un magazin din Los Angeles. „Vrei să joci în filme?”, o chestionează el. „Să o întreb pe mama.” Mama ei era, într-adevăr, singura autoritate din casă, fiindcă tatăl ei murise încercând să jefuiască o casă.
După primul rol, Julia s-a ales cu celebra poreclă „fata pulover / the sweater girl”, urmând să devină, asemenea prietenelor ei, actrițele Ava Gardner și Judy Garland, una dintre vedetele emblematice ale perioadei clasice de la Hollywood, când cultul personalității și bârfele mediatice începeau să eclipseze cariera propriu zisă. Lana a fost și una dintre cele mai celebre fete pin-up din anii `40, recunoscută pentru o frumusețe frustă. Lana a jucat într-o seamă de filme celebre ale epocii, precum „The Postman Always Rings Twice”, „The Bad and the Beautiful” sau „Imitation of Life”.
Prin pasaje din filmele în care Lana a apărut de-a lungul celor cinci decenii ale carierei sale, precum și prin diverse reportaje de epocă și mărturii, documentarul regizorului Frédéric Mitterrand trece prin jumătate de veac din cinematografia clasică americană, evocând cu nostalgie una dintre cele mai mitologizate etape din istoria celei de-a șaptea artă.