The Revenant, despre încrâncenare

de Ştefan Dobroiu în 15 Ian 2016
Răzbunare, dar şi evidentă goană după Oscaruri, în premiera din 22 ianuarie

The Revenant, cel mai nominalizat film la ediţia din acest an a Oscarurilor, se lansează vinerea viitoare pe marile ecrane (cu proiecţii în avanpremieră începând de miercuri). Toate-s rele şi frumoase în această ecranizare inspirată (cu sensul extrem de larg al cuvântului, aşa cum se poartă la Hollywood) de viaţa lui Hugh Glass, un legendar aventurier din primele decenii ale secolului 19, când Statele Unite nu erau la fel de unite ca astăzi, iar munţii şi pădurile din nord erau sălaşul indienilor şi nu cel al "americanilor".

Într-un interviu de după succesul de la Globurile de Aur, Leonardo DiCaprio a descris The Revenant drept un "film de artă epic". Am spune că premiera din 22 ianuarie este un simplu western filmat impresionant de Emmanuel Lubezki şi că excesele à la Terrence Malick nu fac decât să îi adauge câteva zeci de minute inutile. Deja ajuns pe locul 125 în topul imdb al celor mai bune filme din toate timpurile, The Revenant are la bază o dublă încrâncenare: cea a eroului de a se răzbuna pe cei care l-au lăsat grav rănit în mijlocul pustietăţii şi cea a cineaştilor care vor, cu tot dinadinsul, să-şi încordeze muşchii pentru un număr cât mai mare de Oscaruri.

Sunt mari şanse ca The Revenant să impresioneze mai mult în America de Nord decât în Europa, un continent mai familiarizat cu filmul de artă şi mai puţin dispus să "pice pe spate" în faţa unui Leonardo DiCaprio în plină formă. Din nefericire pentru The Revenant (şi pentru spectatori), Alejandro G. Iñárritu ni-l arată mai puţin pe Hugh Glass şi mai mult pe Dicaprio încrâncenat să-şi primească în sfârşit statueta. Se putea şi mai rău: bine că nu-l vedem pe Ben Affleck chinuindu-se din răsputeri să smulgă voturile Academiei...

Ne întrebăm ce mai rămâne din The Revenant dacă îl dezbraci de discutabilul aspect biografic (sunt multe surse care spun că viaţa lui Hugh Glass este una dintre cele mai înfrumuţesate din istoria Americii, de unde foarte nimeritul cuvânt "legendă" din traducerea românească a titlului), de actorul care probabil îşi compunea discursul pentru Oscar în ritmul dârdâielilor din timpul solicitantelor filmări şi de imaginea lui Lubezki. Ursul? Încleştarea dintre Glass şi ursul grizzly are câteva momente neverosimile care îi ştirbesc din intensitate, subliniind încă o dată intenţiile echipei de filmare, acelea de a-şi doborî pur şi simplu spectatorul.

Mai previzibil decât ne-am fi dorit, The Revenant nu ajunge să plictisească în ciuda lungimii considerabile: principalul merit îi revine nu scenariului scris de regizor împreună cu Mark L. Smith, ci directorului de imagine Emmanuel Lubezki. Acesta foloseşte o parte din tehnicile care i-au adus un Oscar pentru Birdman ca să transforme camera de luat vederi într-un martor al tribulaţiilor lui Glass, profitând artistic de ceea ce în alte filme ar putea părea greşeli: stropi, aburi, zdruncinături, toate vor să tragă spectatorul în poveste şi să-l ţină captiv în peisajul supradimensionat ce devine fundalul perfect pentru îndârjirea şi perseverenţa eroului.

Probabil temător că lungul drum al lui Glass către fortul unde şi-ar putea găsi trădătorii, Iñárritu alege să împletească povestea eroului cu cea a unor şefi de trib în căutarea unei tinere indience răpite de o misiune franceză (nu putea fi o misiune americană, că doar americanii nu violează indience, nu-i aşa?). O excrescenţă scenaristică inutilă, povestea lui Powaka e doar balast, nespunând nimic nou despre încercata relaţie dintre invadatorii americani şi băştinaşi. Iar influenţa franceză nu face decât să sublinieze decizia lui Iñárritu de a merge la sigur cu mai toate aspectele filmului: cum spuneam la început, oamenii ăştia chiar vor un nou snop de Oscaruri.

La sfârşit, nu mai putem spune decât atât: punem pariu că DiCaprio o să plângă ca o fetiţă atunci când o să-şi primească statueta.

Exploreaza subiecte similare:

Alejandro González Iñárritu, Emmanuel Lubezki, leonardo dicaprio, The Revenant, Ben Affleck, Terrence Malick, Mark L. Smith, Birdman

Alte știri din cinema

How to Have Sex – Ghidul unei generații despre cum să NU faci sex

Debutul în lungmetraj al lui Molly Manning Walker este mult mai profund decât dezvăluie titlul. Producția britanică a primit premiul Un Certain Regard la Festivalul de Film de la Cannes 2023 și urmează să fie proiectată în cinematografele din țară.

Regizorul iranian Mohammad Rasoulof, condamnat la biciuire și 8 ani de închisoare înainte de premiera noului său film la Cannes

Cel mai nou film al cineastului Rasoulof, The Seed of the Sacred Fig, va avea premiera în competiție la Cannes în mai.

28 Years Later, o nouă continuare a francizei cu zombie

Franciza 28 Days Later continuă cu al treilea film, 28 Years Later. Producția va avea premiera vara viitoare, pe 25 iunie 2025. Fanii seriei au așteptat 18 ani pentru o nouă poveste inspirată de hit-ul care l-a făcut cunoscut pe actorul Cillian Murphy.

Kristen Stewart și Oscar Isaac, cuplu căsătorit în thrillerul cu vampiri Flesh of the Gods

XYZ Films se ocupă de vânzările internaționale pentru acest film la viitorul Marché du Film de la Cannes

Părerea ta

Spune-ţi părerea
Piratu pe 15 ianuarie 2016 21:33
In mod normal ma asteptam sa promovati acest film, curios faptul ca gasiti multe defecte. Plus ca in acesta perioada in cinematografele noastre nu exista o oferta asa atractiva, cu atat mai mult The Revenant ar trebui evidentiat. Eu cred ca va face o figura frumoasa si va avea ceva incasari in tara (desigur si-n Europa).
ishmael pe 16 ianuarie 2016 22:56
probabil nu au primit bani de la distribuitor: au laudat remakeul lesinat Point Break si la asta stramba din nas frantuzeste :D
carmenas pe 15 ianuarie 2016 21:49
A fost ceva ce nu mi-a placut la filmul asta, desi ii recunosc valoarea. Se pare ca articolul acesta a surprins exact aspectele pe care le-am simtit si eu dincolo de asa zisul "film de arta"... :-)
xerses pe 15 ianuarie 2016 23:37
Mie mi-a placut filmul asa ca ii doresc sa obtina si Oscarul.
Devotament pe 16 ianuarie 2016 03:04
DiCaprio e un om ce a aratat in multe filme de Oscar cat de bine poate juca iar de tu Stefane il numesti "fetita" cand si daca isi va lua Oscarul...de ce nu ii iei tu locul pe platourile de filmare?De ce incerci sa gasesti si sa pui in fata defectele unui film sau actor in loc sa vezi frumosul din acest sau aceste filme ce il au in distributie.La Titanic nimeni nu i-a dat nici un Oscar...ce zici?Il merita dupa atata timp in care filme ca Titanic, Inception, The Rebenant si multe altele si-au spus cuvantul?
spartacus pe 16 ianuarie 2016 10:14
Si eu sunt de părere că principalul câștig al filmului este contribuția directorului de imagine Emmanuel Lubezki, care, prin modul său de a filma, surprinde până și cele mai elementare detalii ale naturii. M-au impresionat plăcut în special scenele în care camera este folosită la intreaga ei capacitate, adică scena cu pricina este filmată la 360 de grade jur-împrejur, efectul fiind incredibil să surprinzi tot ce te înconjoară într-o singură dublă. Un alt mare atuu al filmului este sunetul - cel al apei este redat întocmai încât ai impresia că esti si tu prezent in film; sunetul zăpezii scrâșnind sub bocanci te ia cu fiori, iar sunetul viscolului te face să te înghesui în scaunul din sala de cinema pentru a nu fi parcă cuprins de gerul din film. Peste toate acestea, prestatia lui DiCaprio este si ea la cote înalte. După mine, filmul merită de departe Oscar-ul pt cel mai bun film, imagine, sunet, actor in rol principal, actor in rol secundar, regie. Părerea mea.
george_vieru pe 16 ianuarie 2016 14:24
si nici un singur cuvant despre Tom Hardy???
Sorin87 pe 16 ianuarie 2016 20:46
un film deosebit
ishmael pe 16 ianuarie 2016 20:48
Leonardo DiCaprio mi se pare cel mai bun actor al generatiei lui, credeam ca o sa ia Oscar pt intreaga cariera la 40-45 de ani :) parerea mea e ca pt rol a mers mai mult pt rezistenta fizica in detrimentul performantei actoricesti. Probabil ca o sa ia Oscar meritat pt alte roluri insa asa a luat si Russel Crowe pt Gladiatorul in loc sa ia pt The Insider sau Denzel Washington (al doilea premiu) pt Training Day in loc de Malcolm X sau The Hurricane. Asa cum si Tom Hardy mi s-a parut mult mai bun in Locke sau Bronson. cateodata se mai dau si compensatii. p.s. Revenant mi s-a parut pur si simplu magistral, faza de bataie de la inceput e filmata incredibil de bine, camera fluida, care se muta de la un personaj la altul si care surprindea detalii de peste tot.
aiuritul99 pe 17 ianuarie 2016 19:28
Din punctul meu de vedere, acest film merita cel putin un oscar.Fie ca-l va primi Di Caprio ,fie regizorul.

Stefane, faptul ca tu l-ai numit de Leonardo "fetita", denota ideea ca nu prea-l ai la suflet pe actor.Fiecare cu parerea lui.Mie unul imi place de acest actor.A demonstrat in ultimii 10 ani,ca pote interpreta roluri complexe.
"Fetita" .merita pana acum un oscar,fie pentru rolul din "inception" sau "the island".
Oricum..."fetita" este pe val.Demonstreaza ca merita un oscar din plin,la fel ca si alti actori ce alearga si ei,tot dupa cate un oscar.
Ce actor nu-si doreste un oscar in palmares ?

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells