(1928)
Ghosts Before Breakfast
În GHOSTS BEFORE BREAKFAST (VORMITTAGSSPUK), pălării zboară, ceşti de ceai se umplu de la sine, bărbaţii au bărbi care apar şi dispar ca prin farmec - universul devine straniu, văzut prin ochiul fanteziei suprarealiste. Astfel, "filmul suprarealist se întâlneşte cu încercările cinema-ului primitiv (George Méliès, Segundo de Chomon) în fascinaţia faţă de puterea miraculoasă a camerei de filmat de a transcede realitatea, de a o transfigura, oferind o perspectivă neaşteptată asupra lumii. Tocmai această dimensiune transgresivă capătă, în filmul artistului Hans Richter, o dimensiune politică anarhistă: revolta obiectelor împotriva ordinii sociale burgheze devine un elogiu al dezordinii şi al imaginaţiei. Acest subtext subversiv al GHOSTS BEFORE BREAKFAST nu a scăpat cenzurii naziste, care a interzis filmul, declarându-l "artă degenerată". (Philippe-Alain Michaud)...