Articole Alexander

(2004)

Alexandru

Introducere

Alexandru cel Mare a cucerit lumea nu numai datorita geniului sau militar, ci mai ales datorita fortei ideilor sale. Ceea ce Alexandru a realizat in cei aproape 33 de ani petrecuti aici, pe pamant, a reverberat de-a lungul secolelor, influentand si acum modul in care se traieste in teritoriile pe care el le-a cucerit cu peste doua mii de ani in urma. Desi a fost razboinicul suprem, Alexandru cel Mare avea sufletul unui explorator. In marsul sau de 35 000 kilometri, el nu a cautat sa distruga, ci sa reinventeze fiecare societate in forma propriei sale viziuni asupra unei lumi noi, poate chiar asupra unui nou destin pentru rasa umana. Prin actiunile sale, Alexandru cel Mare a reusit temporar sa uneasca Orientul si Occidentul, raspandind gandirea si cultura elenista in intreaga lume orientala, cu efecte durabile.

Realizarile sale au fost absolut uluitoare. Imperiul sau includea teritoriile pe care acum se afla Grecia, Albania, Turcia, Bulgaria, Egiptul, Libia, Israelul, Iordania, Siria, Libanul, Ciprul, Irakul, Iranul, Afghanistanul, Uzbekistanul, Pakistanul si India. In anul 323 i.e.n., anul mortii sale, acest imperiu acoperea peste cinci milioane de kilometri patrati.
Alexandru cel Mare a fost subiectul unui numar urias de scrieri - istorice, de fictiune, psihologice sau chiar practice (dupa cum au demonstrat doua carti recent publicate, care traduc strategia militara a lui Alexandru intr-un ghid pentru omul de afaceri modern). Cu exceptia unei singure tentative realizate de Hollywood in urma cu aproape 40 de ani, nici un regizor nu a descoperit o modalitate de a transpune extraordinara viata a lui Alexandru pe marele ecran… pana cand Oliver Stone, scenarist si regizor premiat cu Oscar, si-a asumat imensa provocare de a relata aceasta poveste in filmul epic Alexandru.

Productia filmului a incorporat o multitudine de discipline, toate sincronizate astfel incat sa readuca la viata calitatea si aspectul exact al lumii lui Alexandru. Intre numeroasele decoruri realizate s-au numarat palate opulente, reconstituite in detaliu, extraordinara biblioteca din Alexandria si magnifica cetate a Babilonului, fara a lipsi nici legendarele Gradini Suspendate, una dintre cele sapte minuni ale lumii antice. In plus, accentul fiecarui actor a fost ales special pentru a reflecta peisajul lingvistic variat, vasta diversitate de dialecte ale epocii respective.

In perioada de pregatire pentru film, toti actorii care au interpretat roluri de soldati, inclusiv vedetele precum Colin Farrell si Jared Leto, au urmat cursuri intensive de instruire in strategia bataliilor din antichitate, folosind replici fidele ale armelor folosite la vremea respectiva de greci si macedoneni. Scenele de lupta au proportii eroice, marete. Filmul reconstituie batalia de la Gaugamela, unde trupele lui Alexandru, coplesite numeric, au reusit totusi sa obtina o victorie rasunatoare asupra marii armate persane. De asemenea, este reconstituita o batalie cumplita, purtata in junglele Indiei, in care trupele lui Alexandru trebuie sa infrunte elefanti uriasi.

“Frumusetea este ca Alexandru castiga”, spune Stone, al carui palmares de filme mult apreciate include Any Given Sunday, Nixon, Natural Born Killers (Nascuti asasini), JFK, The Doors, Born on the Fourth of July (Nascut pe 4 Iulie), Wall Street si Platoon (Plutonul). “El va ramane intotdeauna cunoscut din cel putin doua motive: a cucerit lumea fara sa sufere nici macar o singura infrangere, si a fost un vizionar, un om cu un spirit remarcabil si generos. A fost probabil cel mai mare razboinic al tuturor timpurilor, mai mare decat eroii mitici Ahile si Hercule. A crescut influentat de aceste personaje din mitologia greaca, si a crezut in ele mai mult decat oricare alt copil. Din aceasta credinta s-a nascut forta sa uriasa, destinul monumental pe care si l-a faurit singur.”

Fascinat de Alexandru cel Mare inca din copilarie si inspirat de mitologia greaca, Stone a visat timp de patru ani sa transpuna in film povestea marelui lider. “Aveam viziuni de student frustrat, sa ma intorc in timp cu o camera si o mica echipa de filmare, ca sa pot efectiv sa filmez campaniile militare ale lui Alexandru,” isi aminteste el. “Dupa 32 de ani, iata ca am avut in sfarsit sansa de a ma intoarce in timp, pentru a reconstitui epoca respectiva cum am putut mai bine.”

Producatorul filmului Alexandru, Moritz Borman, a fost uimit de profunzimea cu care a reusit sa patrunda scenariul lui Stone in mintea lui Alexandru. “Cei mai multi dintre noi au cunostinte istorice despre Alexandru,” remarca Borman, “dar nu stiu foarte multe despre omul in sine, despre sufletul si mecanismele sale launtrice. Scriptul lui Oliver a cautat sa afle de unde provenea acest om, care au fost incercarile prin care a trecut, cum l-a format mediul cultural in care a crescut, ce s-a intamplat cand a intrat in contact cu diverse culturi si s-a confruntat cu situatii aparent imposibile. Nu a fost doar o lectie de istorie, ci un scenariu despre un om cu care multi dintre noi putem rezona fara probleme si astazi, in multe probleme cu care ne confruntam si astazi. Intreaga epoca a lui Alexandru a prins viata in scenariu, devenind o poveste cu adevarat dramatica si glorioasa.”

Consultantul lui Stone in probleme istorice a fost Robin Lane Fox, de la New College, Oxford. In 1972, el a publicat o biografie a lui Alexandru cel Mare care s-a vandut in peste un milion de exemplare, fiind considerata una dintre cele mai complete lucrari contemporane despre viata marelui lider. Cultura enciclopedica a lui Lane Fox referitoare la viata lui Alexandru i-a oferit regizorului atat informatii extrem de necesare pentru scenariu, cat si, ocazional, expertiza la fata locului, chiar in platoul de filmare.

“L-am cunoscut pe Oliver acum trei ani, la Londra,” isi aminteste Lane Fox, “cand timp de luni de zile m-a bombardat cu intrebari. Isi dorea sa inteleaga totul, de la modul in care s-ar fi comportat grecii la o petrecere pana la ce a insemnat Aristotel pentru Alexandru."

“Cred ca forta lui Oliver ca autor de scenarii istorice consta in faptul ca mintea sa simte cu adevarat personajul. Are simtul dimensiunilor epice, eroice. Oliver si-a dorit sa prezinte aceasta maretie si istoricii vor fi surprinsi de gradul in care a incercat sa redea echilibrul realizarilor lui Alexandru, indiferent ca a fost vorba de lucruri bune sau rele.”

Filmul lui Stone este prin definitie interpretativ, la fel ca toate celelalte lucrari ale sale in domeniul fictiunii istorice. Alexandru a trait in antichitate. Este posibil ca pana si primii istorici care au schitat epoca sa sa fi omis anumite lucruri. “Ar fi imposibil sa inghesuim intr-un singur film fiecare incident din extraordinara viata a lui Alexandru cel Mare,” remarca Lane Fox, “Exista mistere care nu pot fi niciodata rezolvate. Inteleg de ce Oliver a decis sa omita anumite incidente din viata lui Alexandru sau sa opereze mici modificari in succesiunea evenimentelor. Unul dintre elementele absolut fascinante din istoria lui Alexandru il reprezinta golurile de informatie, care lasa loc liber imaginatiei.”

Stone nu vede povestea lui Alexandru ca apartinand in exclusivitate lumii antice. “Incredibil la Alexandru era faptul ca stia toate miturile grecesti, pe care le-a transpus in realitate, in propria sa viata. A avut multe dintre imboldurile oamenilor moderni, iar eu sper ca acest film va aduce publicului un suflu istoric, reamintind ca au existat si alte locuri si timpuri, imperii care au condus lumea si oameni care au fost mari visatori si vizionari. Fiecare dintre noi, in special tinerii epocii noastre, trebuie sa aiba simtul istoriei si sa intre in contact cu idealismul. Acesta nu ar trebui sa fie niciodata corupt.”
Cum a fost gasit Alexandru
jinglebells