Articole Baraka

(1992)

Baraka

Despre realizatori

MARK MAGIDSON
Producãtor, co-scenarist, co-editor BARAKA


De formatie inventator si designer industrial cu numeroase patente si un trecut variat în domeniul tehnic, Mark a decis sã-si lãrgeascã aria de preocupãri în domeniul artelor. Prima lui experientã semnificativã în cinematografie a fost aceea de co-producãtor la CHRONOS (1985), film IMAX aclamat de public, avându-l ca regizor pe Ron Fricke. CHRONOS a fost recompensat cu Marele premiu al juriului la primul Festival International al filmului Omnimax de la Paris (1987).

A urmat urmat brevetarea (prima de acest fel) a unui sistem de conversie pentru film în noul format 870, extinzându-i capacitãtile dincolo de limitele cinematografelor IMAX. Sistemul a fost reprodus pe scarã largã.

Folosindu-se de CHRONOS ca de o piatrã de hotar pentru un film mult mai amplu si mai complex în acelasi gen, el si Fricke au început sã lucreze la documentarul pe 70 mm care avea sã devinã BARAKA. El a produs, a fost co-scenarist si co-editor la BARAKA (1993). Lansat la nivel mondial si aclamat de criticã, filmul a câstigat numeroase premii la festivaluri si din partea publicului, inclusiv premiul FIPRESCI (asociatie internationalã a criticilor) pentru cel mai bun film la Festivalul International de Film de la Montreal. Magidson a primit o nominalizare de la Asociatia Editorilor Americani (A.C.E.) pentru cel mai bun montaj al unui documentar. A primit de asemenea Premiul de Excelentã din partea Asociatiei Natiunilor Unite a Scenaristilor.

În 1995, Madgison a produs si regizat TOWARD THE WITHIN (1995), un documentar lansat în cinematografe despre formatia Dead Can Dance.

Recent a fost publicatã la St.Ann’s Press o carte cu fotografiile lui.


MICHAEL STEARNS
Compozitor


Muzica lui Michael Stearns este contemporanã, utilizând instrumente muzicale reprezentative pentru spatii culturale din întreaga lume, acustici apãrute recent si instrumente electronice, sunete din natura si vocea umanã.

Este un compozitor renumit si realizator al coloanelor sonore pentru IMAX si alte filme de format mare. În trecut a lucrat cu regizorul Ron Fricke la compunerea muzicii originale pentru CHRONOS (1985) si SACRED SIGHT (1986). Cea mai recentã coloanã sonorã OMNIMAX, pentru TROPICAL RAIN FOREST (1992), a fost produsã pentru regizorul câstigãtor al Oscarului, Ben Shedd.

În Baraka, viziunea muzicalã a lui Stearns este o asociere de sunete si muzicã ce cuprinde o compozitie originalã, muzicã etnicã si o combinare creativã a mai multor elemente. Acestea alcãtuiesc o coloanã sonorã la fel de dinamicã si variatã ca imaginile. Stearns a urmat echipa în diferite locatii unde a surprins multe dintre suntele indigene si muzica pe care a utilizat-o în film.

Michael a scos zece albume solo începând din 1977: ANCIENT LEAVES, SUSTAINING CYLINDERS, MORNING JEWEL, PLANETARY UNFOLDING, LYRA, M’OCEAN, CHRONOS, PLUNGE, FLOATING WHISPERS, ENCOUNTER.. A realizat coloane sonore pentru televiziune (pentru 20/20, programul ABC- Lumea Exploratorilor si emisiunea lui Ripley “Believe it or not” (“Incredibil, dar adevãrat”). Muzica lui a fost folositã si în prezentãri ale NASA, pentru spectacolele Laserium si pentru montãrile coregrafice ale trupei de balet Berkshire.


RON FRICKE
Regizor


Ron Fricke este un producator meticulos a carui personalitate intruneste un numar mare de aptitudini cinematografice.In activitatea sa de inceput ca director de imagine, co-editor si co-scenarist pentru Koyaanisqatsi, un renumit film de arta din care lipsesc cu desavarsire cuvintele, Fricke a experimentat numeroase tehnici necunoscute inaintea lui. El s-a folosit de tehnica “timelapse”, imagini in ralenti, imprimare pe pelicula optica pentru a prezenta imagini familiare dintr-o perspectiva noua.

Hotarat sa produca filme dedicate vietii, Fricke a trecut la regizarea si coproductia filmului “Chronos”, pelicula inovatoare, non-verbala, apartinand studiourilor IMAX, care a castigat Marele Premiu al Juriului la primul Festival International Omnimax la Paris(1987). Pentru “Chronos” Fricke a construit o camera de filmat compatibila IMAX cu capacitatea de a inregistra imagini in miscare controlate, un concept revolutionar pentru industria IMAX. Fricke a castigat experienta lucrand si la alte cateva filme IMAX, inclusive “Sacred Site”(“Lacasul Sfant”, 1986) pe care l-a regizat si filmat.

“Baraka” este documentar nonverbal, realizat cu in format de 70 de mm in peste 20 de tari. In ea sunt dezbatute temele interconexiunii si transcendentei, pe care Fricke incepuse sa le exploreze in “Chronos”. ”Baraka este o calatorie a redescoperirii ce se cufunda in natura, in istorie, in spiritul uman si in final in tarimul infinitului.” Pentru a surprinde pretentioasele campuri stelare rotative din finalul filmului, Fricke a realizat o versiune mai flexibila si mai complexa a camerei de 70 de mm pe care o folosise pentru “Chronos”. Fricke a regizat si filmat “Baraka” la care a fost co-editor si co-scenarist.
Sinopsis Despre productie
jinglebells