Articole Kung Fu Hustle

(2004)

Kung Fu la grămadă

Despre producție

In primavara anului 2002, dupa succesele inregistrate in cele peste 50 de filme, Stephen Chow era la apogeul carierei sale. Time Asia il proclamase ca cel mai iubit om de spectacol din Asia. Shaolin Soccer, cel mai recent film al sau, in care joaca, este scenarist, regizor si producator, a inregistrat un succes rasunator, depasind recordurile de box office si castigand premii importante in toata Asia.

Ce avea sa faca in continuare? Pentru Stephen Chow raspunsul la aceasta intrebare a fost simplu: va gasi o modalitate de a indeplini visul pe care l-a nutrit de cand era copil – sa devina expert in arte martiale, un erou kung fu, cel putin pe ecran.

„Desigur, este prea tarziu pentru mine sa devin un adevarat maestru kung fu,” glumeste Chow, acum in varsta de 40 si ceva de ani, „dar cel putin pot fi un expert intr+un film de kung fu– asta pot sa fac. Un expert in arte martiale, la fel ca Bruce Lee.”

Cand Barbara Robinson, Director General la Columbia Pictures Film Production Asia, firma de productie fondata in Hong Kong a lui Sony Pictures Entertainment, l-a abordat pe Chow cu privire la colaborarea la un proiect, acesta si-a dat seama ca in sfarsit avea sansa sa isi realizeze visul.

Lui Chow i-a venit inspiratia pentru filmul Kung Fu la gramada din amintirile din copilarie cand mergea la cinematograf in Hong Kong. Chow provine dintr-o familie modesta. Nascut intr-o familie saraca cu trei copii – Chow are doua surori – nu prea existau multi bani pentru distractie. Dar intr-o zi, mama lui Chow l-a dus la un film, ceea ce Chow spune ca a constituit inceputul unei pasiuni de o viata pentru el.

„Imi aduc aminte ca si cum ar fi fost ieri,” spune Chow. Era un film cu Bruce Lee. „Eram intr-o sala foarte mica, dar asta nu m-a deranjat deloc. Pur si simplu eram coplesit de experienta filmului. Vizionand acest film in intuneric am simtit cum inima mea era pe punctul de a exploda si aveam lacrimi in ochi. Bruce Lee era atat de bun, nu doar din cauza maiestriei lui in artele martiale, dar si din cauza caracterului sau impetuos. Pur si simplu umplea ecranul. A devenit totul pentru mine. Atunci m-am hotarat ca vreau sa fiu el – voiam sa fiu Bruce Lee.”
„Sa fiu maestru in arte martiale a fost prima mea optiune; sa fiu actor a fost cea de-a doua – la urma urmei, exact asta a fost si Bruce Lee,” spune Chow razand.

La varsta de noua ani Stephen Chow si-a inceput drumul spre a deveni Bruce Lee. A inceput sa practice artele martiale si si-a gasit un profesor, dar familia lui nu isi permitea sa plateasca lectiile lui asa ca Chow a continuat sa exerseze de unul singur. A incercat sa invete singur metodele de la toate scolile de arte martiale.

Ideea baietelului care vrea sa fie un erou puternic sta la baza filmului Kung Fu la gramada. Chow a adaugat si alte tuse filmului care sunt de asemenea reminiscente ale filmelor pe care le-a vazut atunci cand crestea si ale lumii in care a crescut.

In alegerea distributiei si echipei de filmari, Chow a inclus multe figuri legendare ale cinematografiei din Hong Kong. Poate primul si cel mai important este coregraful pentru filmele de actiune Yuen Wo Ping, al carui lucru la The Matrix si Crouching Dragon, Hidden Dragon l-a facut unul dintre cei mai respectati „scamatori” ale secventelor de actiune din ziua de astazi. Cariera lui Yuen isi are inceputul in prima perioada clasica a filmelor cu arte martiale din Hong Kong din anii 1960 si 1970 ca si cea a lui Sammo Hung, care a participat si el la film cu niste coregrafii de actiune in plus. „Atunci cand mi-am dat seama de faptul ca sustinerea din partea Columbia mi-a dat posibilitatea de a strange cea mai creatoare echipa care putea fi imaginata, am stiut imediat ca voiam sa lucrez cu legende ca Yuen Wo Ping si Sammo Hung,” spune Chow.

Chow a fost influentat de aceeasi perioada pentru o parte din muzica pe care a ales-o pentru film. Cantecul cantat de catre Fong, fata muta cu inghetata (Huang Sheng Yi), este un cantec clasic mandarin din anii 1970 numit „Zhi Yao Wei Ni Huo Yi Tian”, scris de catre compozitorul/cantaretul legendar Liu Jie Chang. Cantecul povesteste despre o fata, care nu poate sa-l uite pe cel pe care l-a iubit odata si care isi da seama ca vrea sa traiasca din nou pentru el, chiar si numai o singura zi.

Si in distributie Chow a facut niste alegeri fascinante, alegand cativa actori din perioada clasica a cinematografiei din Hong Kong. Yuen Wah, cel care il interpreteaza pe „Proprietar” a jucat in sute de filme din Hong Kong pe parcursul ultimilor 30 ani – si pentru o vreme a fost chiar unul dintre dublurile lui Bruce Lee. De fapt, Yuen Wah ofera filmului o legatura directa cu vechiul vis al lui Chow cu privire la Bruce Lee – Yuen este cel care da piept cu Lee (si pierde) in scena parcului din The Chinese Connection.

Cea care interpreteaza rolul sotiei „Proprietarului”, „Proprietara”, este Yuen Qiu, un star al anilor 1970 care s-a retras din productia de film acum peste 20 ani. (Pe langa multele ei roluri din Hong Kmg, a aparut ca fata Bond in The Man with the Golden Gun.) Chow a gasit-o si a implora-o sa revina si sa se alature filmului sau.

„La inceput nu am vrut sa fac asta. Viata mea era foarte confortabila si tocmai mi se nascuse primul nepot,” spune aceasta. Dar Chow nu a putut sa accepte refuzul. In timp ce se pregatea pentru film, Yuen Qiu a descoperit ca cea mai mare provocare a ei nu era aceea de a-si relua abilitatile in artele martiale (invatate la aceeasi scoala de la Peking Opera unde s-au antrenat si Sammo Hung, Yuen Wah si Jackie Chan), ci sa se ingrase cu 15 kg in doua luni pentru a da siluetei ei de obicei suple rotunjimea corespunzatoare personajului sau. Aceasta a urmat o dieta recomandata de Chow care este folosita de catre luptatorii japonezi de sumo pentru a se ingrasa.

Starul anilor 1970 Leung Siu Lung interpreteaza „Bestia”, cel mai de temut luptator din Kung Fu la gramada. In timp ce prezenta sa nu a fost simtita pe ecran pana in anii 1980, Leung a fost etichetat ca unul dintre cei „trei dragoni” in anii 1970 alaturi de Bruce Lee si Jackie Chan (numiti asa pentru ca porecle chinezesti ale celor trei includ toate cuvantul „dragon”). In mod ironic, atunci cand Chow era mai tanar, Leung era unul dintre eroii de film ai lui Chow.

„El are o miscare a corpului pe care nu o poate face nimeni altcineva la fel ca el – lovind cu piciorul in sus spre cer cu putere incredibila,” spune Chow. „Spre deosebire de multe alte staruri care pot doar sa mimeze kung fu si sa iti asume o serie de pozitii, Leung este un adevarat maestru kung fu – a avut parte de pregatire adevarata. Daca te uiti la mainile lui, palmele si incheieturile sunt acoperite de bataturi groase care par tari ca fierul.”
Fung Hak On, cel care interpreteaza personajul „Harpistului nr.2” este un alt erou al lui Chow. Cu capacitatea si experienta sa in artele martiale, Fung a putut fi vazut intr-o serie impresionanta de filme pe parcursul ultimelor cateva decade.

Nu toti cei din distributie sunt figuri cunoscute din tineretea lui Chow. Chow a facut de asemenea niste alegeri interesante cu privire la talentele noi. Descoperind-o pe nou venita Huang Sheng Yi, care o joaca pe „Fong,” personajul care trezeste interesul romantic al lui Sing in film. Huang, care a absolvit de curand Academia de Film de la Beijing il lauda pe actorul-regizor, spunand „este incredibil sa lucrezi cu Stephen de vreme ce si el este actor. Ca regizor, de fapt el ne arata cum sa interpretam diferite sentimente. Regia sa este de nepretuit pentru mine ca incepatoare.”

Scena centrala din film: cartierul supraaglomerat si plin de viata numit „Cocina de Porci” marcheaza un alt mod in care Chow aduce omagii trecutul sau. Designul aglomeratului complex de apartamente este asemanator cu complexele labirintice din Hong Kong in care a crescut Chow. „Acel stil de cladire era foarte des intalnit in sudul Chinei in anii 1940, adica atunci cand se desfasoara actiunea filmului,” spune designerul de productie Oliver Wong. „Atunci cand populatia din Hong Kong a explodat in anii 1950, constructorii au copiat stilul de constructie din sudul Chinei. Deci ceea ce vedeti in film este tipul de cartier in care au crescut cei mai multi oameni din Hong Kong incepand cu anii 1950 si pana in anii 1970 – aglomerat, nebunesc si amuzant.”

Decorul si atmosfera din „Cocina de Porci” este inspirata in mod direct din amintirile pe care Chow le are din copilarie. „Locul in care am trait atunci cand eram copil era la fel ca acesta,” spune el. „Era un loc aglomerat unde toata lumea traia strivita aproape de toti ceilalti. In mod normal crezi ca stii tot si pe toata lumea din acest cartier, dar, de fapt, multe erau necunoscute si ascunse in spatele vietii de cartier obisnuite.

„Cocina de Porci” cu patru etaje a fost construita special pentru film pe platoul exterior al unui studio din orasul Chedun, la aproximativ 15 mile sud de Shanghai. Scenograful Wong a facut cercetari in amanunt asupra perioadei, studiind sute de carti si fotografii vechi pentru a recrea atmosfera de cartier supraaglomerat.

Filmările
jinglebells