Articole Madagascar 3: Europe's Most Wanted

(2012)

Madagascar 3: Fugăriți prin Europa

Despre producție

MADAGASCAR 3: FUGĂRIȚI PRIN EUROPA e aventura supremă a întoarcerii acasă a celor mai simpatici rătăciți prin lume.

În cea de-a treia parte a francizei care a cucerit publicul și box office-ul internațional, cumulând miliarde de dolari încasări, Alex (Ben Stiller), Marty (Chris Rock), Gloria (Jada Pinkett Smith) și Melman (David Schwimmer) sunt deciși să-și găsească drumul înapoi spre Grădina Zoo din New York. Lăsând Africa în urmă, aventurierii noștri fac un ocol și ies la suprafață, în cel mai propriu sens al expresiei, în Europa, într-o cursă nebunească pentru a-i găsi pe pinguinii și maimuțele care reușiseră să spargă banca într-un cazino din Monte Carlo.

Dar acolo, norocul li se înfundă când dă peste ei ofițerul de la Protecția Animalelor, căpitan Chantel DuBois (Frances McDormand), căreia nu-i place deloc să vadă animale hoinărind prin orașul ei și căreia îi surâde ideea să vâneze primul ei leu! Rătăciții noștri își găsesc refugiul perfect într-un circ ambulant, unde vin cu ideea măreață de a-l revigora, de a-și descoperi talente neștiute, totul pentru a ajunge acasă, la New York, teferi și nevătămați.
Pentru prima dată, eroii din Madagascar vor putea fi văzuți în 3D fugind, ascunzându-se într-un circ, executând numere mortale și făcându-și prieteni noi.

DreamWorks Animation SKG prezintă “Madagascar 3: Rătăciți prin Europa,” o producție PDI/DreamWorks, cu vocile lui Ben Stiller, Chris Rock, David Schwimmer, Jada Pinkett Smith, Sacha Baron Cohen, Cedric The Entertainer, Andy Richter, Frances McDormand, Jessica Chastain, Bryan Cranston și Martin Short. Regia le aparține lui Eric Darnell și Tom McGrath, care au fost și la cârma primelor două serii din franciza care a câștigat mai mult de un miliard de dolari în toată lumea. Lor li se alătură regizorul Conrad Vernon (“Shrek 2,” “Monsters vs. Aliens”). Scenariul e scris de Eric Darnell și Noah Baumbach (“Fantastic Mr. Fox,” “Greenberg”). Mireille Soria (“Madagascar 2”) și Mark Swift (“Madagascar 2”) sunt producători. Muzica îi aparține legendarului Hans Zimmer.

JONGLÂND CU RESPONSABILITĂȚILE

Succesul mondial al primului film din serie, Madagascar, din 2005, precum și a celui de-al doilea film, Madagascar 2: , a dovedit că animațiile pline de haz și de acțiune atrag publicul larg pentru că au și povești cu teme care pot fi înțelese de spectatori de oriunde din lume, căci realizatorii nu s-au mulțumit niciodată să urmărească doar câteva glume bune și atât.

Tom McGrath, regizor și scenarist, spune: Motorul unui film o constituie emoțiile; acestea împing povestea mai departe, căci, dacă doar înșiri niște glume nu ai cum să relaționezi cu spectatorul. Regizorul și scenaristul Eric Darnell spune și el: Ca spectator vrei să poți relaționa și empatiza cu personajele și cu dorințele și nevoile lor. A fost esențial pentru noi să putem crea aceste profunzimi.

Dorința realizatorilor a fost aceea de duce îndrăgitele personaje în locuri noi – la propriu și la figurat. Pornind de la spusele lui Ralph Waldo Emerson, “Viața e o călătorie, nu o destinație”, aceștia au ales să exploreze teme care le sună familiar tuturor, cum ar fi întoarcerea acasă, regăsirea încrederii și descoperirea a ceea ce ne pasionează în viață. Prin urmare, Alex, Marty, Melman și Gloria și-au găsit adevăratele identități luptându-se cu sălbăticia din Madagascar și apoi a Africii. Sau, așa cum rezumă Darnell: Aceasta a fost dorința primordială a eroilor noștri, încă de la început, să-și găsească locul în această lume. Și ce lume aveau să descopere...!

Călătoria lor i-a dus din Grădina Zoo de la New York la insula Madagascar, apoi de acolo în pustiurile sălbatice ale Africii. În acest nou episod, aventura lor continuă de-a lungul Europei, ceea ce a însemnat, desigur, că, vizual, dar și narativ, totul avea să fie la o scară mult mai extinsă.

Regizorul Conrad Vernon declară: Scopul e mult mai de amploare, de această dată. Mergem în multe locuri și întâlnim numeroase personaje noi. Mergem la Roma, în Alpii Elvețieni, la Londra, la Monte Carlo și apoi, la New York. Cu atât mai mult că acest nou capitol e filmat în 3D.

Darnell spune: Ne-am dat seama că, stilistic, făceam deja filme 3D. Pentru că tonul filmului era unul comic, trebuia să avem lucruri aruncate în fața camerei de filmat. Odată ce ne-am dat seama de asta, comedia noastră s-a îndreptat natural înspre lumea 3D și n-am avut mare lucru de schimbat față de ceea ce făceam de obicei. Odată ce ne-am dus personajele într-un circ, ne-am trezit cu aceste oportunități minunate de a face tot felul de trucuri. Acum, ei se mișcă nu numai pe pământ, dar și sub apă, în aer, sar, se dau peste cap și zboară. Totul în 3D, desigur.
McGrath adaugă: Tehnologia 3D îi oferă atât de multe instrumente cu care poți lucra. Poți să intensifici atât o scenă emoțională, cât și una de acțiune.

Deși nu e ceva obișnuit ca trei regizori să lucreze împreună la același film, în acest caz, Darnell, McGrath și Vernon apreciază enorm faptul că au putut să împărtășească procesul creativ. În timp ce primii doi au regizat împreună primele două filme din serie, Vernon a fost doar consultant creativ și...vocea cimpanzeului Chimp, după care a regizat Shrek 2 și, mai târziu, Monsters vs. Aliens. Despre acest trio creativ Darnell spune: A fost extrem de util să lucrăm în trei. În timp ce eu puteam merge la New York să înregistrez cu Ben Stiller, Tom putea lucra cu echipa de scenografie și cu departamentul de lumini, iar Conrad putea coordona echipa de animatori. Apoi ne reîntâlneam și știam că am dus povestea mai departe în aceeași direcție.

McGrath adaugă și el: Actorii de improvizație au o regulă de aur, și anume aceea că nu schimbi niciodată subiectul în timp ce improvizezi; spui mereu da, și... Când unul din noi avea vreo idee, colaboram și dezvoltam acea idee. Așa au fost relațiile dintre noi. La sfârșiul zilei aveam o viziune comună asupra filmului.
Această viziune unică înseamnă să spui o poveste care are și suflet și umor.

CUI NU-I PLACE CIRCUL?

Pentru că cimpanzeii au norocul de a avea degetele opozabile, la finele celui de-al doilea capitol, avionul lor, Air Penguin, se afla din nou în stare de funcționare după ce fusese distrus. Acum, primatele și pinguinii pleacă spre cazinoul din Monte Carlo, unde au de gând să petreacă o vacanță în care să-și încerce norocul la jocuri. La începutul celui de-al treilea capitol, se pare că năzdrăvanii au cam exagerat cu distracția. Sătui să-i tot aștepte să se întoarcă, eroii noștri evadați de la Zoo se hotărăsc să plece din Africa și ies la suprafață, ca niște agenți ultra-secreți, în Marea Mediterană, pentru a îndeplinifaza 1 din operațiunea „Extracția Pinguinilor”. Planul lor e simplu: să intre în cazinou, să ia pinguinii și, așa cum spune Alex, „să-i oblige să ne ducă înapoi la New York cu Avionul Suprapropulsat de Maimuțe.” Dar, de la idee la realitate, drumul nu e deloc simplu.

Odată pătrunși în cazinou, Alex, Melman, Marty și Gloria fac mare vâlvă și, cât ai zice pește, se rezesc că sunt fugari urmăriți de un ofițer de la Controlul Animalelor care pare că și-a pierdut complet firea.

Poate unul din cele mai interesante personaje, Chantel DuBois, căpitan dușman declarat al animalelor, este chemată să captureze animalele care au inadat cazinoul. Nu e un agent cum ați mai văzut până acum; are instincte de câine de vânătoare, dar are și ceva din Cruella DeVil, și un pic de Edith Piaf, și e decisă nu să prindă animalele, ci să le anihileze, pur și simplu. Visul ei suprem e să atârne pe perete un trofeu deosebit: capul leului Alex.
McGrath spune: „DuBois e cel mai de temut dușman pe care eroii noștri l-au avut vreodată de înfruntat. În primele două filme, nu inamicii a fost cei care au creat acțiunea, așa că acum protagoniștii noștri au de trecut prin momente pline de suspans datorită lui DuBois.”

Regizorul Conrad Vernon spune și el: “Aceasta are un talent înnăscut tipic pentru animalele de pradă: are un simț al mirosului extrem de dezvoltat, poate să meargă și să adulmece precm un câine, poate să sară ca o gazelă. Ca să nu mai zic că e, practic, indestructibilă. Odată ce aude că un leu a scăpat prin lume, își dă seama că acesta e momentul pe care l-a așteptat de-o viață, să vâneze un leu adevărat. Vânătoarea îi face o plăcere nebună și nu va renunța până nu va pune mâna pe leu.”
Pentru a da voce unui personaj atât de puternic, realizatorii știau că aveau nevoie de o actriță care poate să fie nemiloasă și hotărâtă. Au găsit-o în persoana lui Frances McDormand, câștigătoare de Oscar.

Vernon spune: “Frances este genială când vine vorba să găsească idei pentru ceea ce vede scris în scenariu. Pentru fiecare replică are 50 de idei despre personajul ei – cum vorbește, cum merge, cum gândește. A intrat complet în starea personajului său, și poți să vezi asta urmărind-o în timp ce citește și interpretează.”

Pentru Frances McDormand a fost o plăcere participarea la acest proiect:”DuBois e un personaj extrem de comic și de complicat. Pe scurt, eu o văd ca pe o asasină dusă cu capul, dar sigură pe ea și hotărâtă. Pentru ea nici nu se pune problema să dea greș. În plus, îmi place să fac voci pentru animații. Îmi dau șansa să-mi exersez “mușchi” actoricești diferiți de cei pe care îi folosesc în filmele cu personaje în carne și oase.”

SUB MAREA CUPOLĂ

După o cursă frenetică pe străzile din Monte Carlo, fugarii noștri, împreună cu restul găștii, reușesc cu greu să se piardă de DuBois. Singurul lor scop este acum să găsească rapid un loc unde să se ascundă, altfel Alex riscă să ajungă un trofeu pe un perete. În ultimul moment dau peste un tren al unui circ ambulant. Să fie acela locul unde s-ar putea ascunde pentru a traversa neobservați Europa?

Așa cum liderul găștii de fugari este, fără discuție, Alex, de partea Circului Zaragoza șeful este Vitaly, tigrul. Spre deosebire de Alex, Vitaly este acru, supărăcios și deprimat, o umbră a ceea e era înainte de accidentul din timpul numărului său care în făcuse celebru.

Bryan Cranston explică modul în care a abordat portretizarea rolului său, un tigru căruia i-a pierit răgetul: „Vitaly nu e un tip rău, ba chiar are o inimă de aur, ci trece doar printr-o perioadă foarte rea. Pentru mine a fost foarte important să captez atât agresivitatea, cât și „umanintatea” lui, dacă pot să spun așa. A fost extrem de plăcut să lucrez cu trei regizori, pentru că mi-au oferit libertatea de a aduce idei noi, să fac mai multe versiuni ale unor scene. Toți trei ne-au făcut să ne simțit ca și cum, orice am face, n-avem cum să dăm greș.”
La bordul trenului se mai află și alte vedete ale circului, cum ar fi Stefao, leul de mare italian, și Gia, jaguar exotic, tot italiancă și ea. Sufletistul Stefano este primul care sare în ajutorul fugarilo de la Zoo. Cel care-i dă voce e Martin Short: „Ce-mi place la Stefano e că are un suflet mare și că e mereu gata să sară în ajutorul oricui are nevoie; e un personaj Beninesc, pune mare pasiune în tot ce face. A fost un personaj care mi-a oferit șansa să improvizez, ceea ce mi-a făcut o mare plăcere. Dar am lucrat și cu un instructor pentru accente, penru că voiam să prind exact accentul potrivit.”

Gloria e un pic reticentă față de noii veniți la început, dar Alex o cucerește, iar restul găștii o fac să creadă că sunt și ei artiști de circ. Cea care-i dă viață este o actriță cu nominalizări la Oscar, Jessica Chastain: “Mi-a făcut plăcere să-i dau voce Giei, pentru că are un suflet bun, dar, în același timp, este extrem de protectoare cu familia ei din circ. Animația a fost o experiență cu totul nouă pentru mine. Ai un sentiment eliberator să stai singur în fața unui microfon și să interpretez un jaguar italian. Unde aș mai fi avut eu ocazia să fac așa ceva?”, spune actrița, cu umor.

Trenul pleacă din stație, iar eroii noștri sar la bord, află că destinația circului este chiar orașul în care vor ei să ajungă, cu condiția să impresioneze un impresar de circ în Londra. Astfe începe noua lor mare aventură, pentru că cei care le-au întins o mână de ajutor au și ei, la rândul lor, nevoie de ajutorul noilor veniți.

REINVENTAREA CIRCULUI ÎN STILUL FUGARILOR DE LA ZOO

Ce e de făcut când starul spectacolului tău își pierde brusc încrederea în talentul său? Începi să-ți pierzi și tu încrederea în tine. Sau cel puțin așa au pățit artiștii circului Zaragoza după accidentul acestuia. Un spectacol dezastruos la Roma e suficient ca să-l ambiționeze pe Alex ca să schimbe totul, mai precis să reinventeze circul. Aceasta e singura lor șansă ca să se întoarcă la New York.
Și se pun pe reinventat. Cu toate că realizatorilor le place să creeze scenarii în care eroii noștri interacționează cu lumea oamenilor, Darnell spune: “e mult umor în ideea unui circ exclusiv cu animale, căci aceasta e ideea lui Alex.”

Ben Stiller explică așa: “Animalele circului au refuzat să-și mai asume riscuri. Alex îi convinge că, pentru a revigora circul, trebuie să găsească o cale să se diferențieze de alte circuri. Le spune celorlalți că nu au nevoie de oameni pentru că le e suficientă pasiunea, apoi își pune imaginația la lucru ca să ducă lucrurile la bun sfârșit.”

Realizatorii nu s-au dat în lături de la nimic când au creat secvența numerelor de circ, în care truda animalelor dă roade în fața publicului din Londra, făcând dovadă de creativitate în utilizare forței 3D pentru a crea efecte spectaculoase. Nu au ținut cont de nici o limită sau de vreo convenție legată de felul în care ar trebui să arate un circ. De fapt, au creat dinadins imposibilul.

Conrad Vernon își amintește: “Pentru documentare am fost să vedem spectacolul “Iris”, al trupei de la Cirque du Soleil, care a fost uluitor. Am luat părți din circul așa cum îl creasem noi și ne-am întrebat cum să facem să arate și mai spectaculos. Am vrut să facem ceva ce nu se făcuse niciodată în lumea circului cu ajutorul animației, dar cum să facem ceva nou, când Cique du Soleil deja ne arătase atât de multe? A fost extrem de dificil, dar ne-a venit apoi ideea să facem ceva mai abstract, cu dizolvuri și slow motion și cu lucruri care erau, practic, imposibile, dar care aveau, totuși, loc chiar sub ochii tăi.”

Această scenă conceptuală se desfășoară pe piesa lui Katy Perry, “Fieworks”. Eric Darnell spune: “ În cazul circului, e minunat că nu ești legat de sol, ci ai un spațiu tridimensional unde să te miști în voie. Cu computerul nu ai nevoie de macara sau de un elicopter, ci te poți mișca cu camera oriunde ai nevoie pentru a filma cadrul pe care îl vrei, așa că circul a devenit pentru noi o pânză minunată pe care am putut așterne acele efecte spectaculoase în 3D.”

Vernon continuă: “Împreună cu Tom și cu Eric am discutat cu scenograful Kendal Cronkhite și cu arti directorul Shannon Jeffries conceptele care ne plăceau, cum ar fi ideea ca Gloria să facă un număr la trapez împreună cu Melman, sau să facă chiar un număr muzical. De aceea avem cinci cabluri în acea scenă, pe care cei doi le folosesc ca pe niște scări suspendate. Kendal a preluat aceste idei, le-a discutat, le-a dezvoltat, apoi echipa a venit înapoi cu desene, am adăugat idei noi. Nu trebuia să fie desene ca la carte, ci o lume vizuală care să te dea pe spate. Apoi am lăsat echipa de creație să-și continue treaba. Rezultatul a fost uimitor.”

PRIETENI NOI, TRUCURI VECHI

După trei filme și trei continente, fugarii din Madagscar tot reușesc să găsească o cale ca să se ditreze la maximum și să treacă prin cele mai inimaginabile aventuri.
Actorii care le au voce își exprimă și ei bucuria de a se reîntoarce la rolurile lor. Chris Rock nu surprinde când declară că iubește umorul seriei: “Publicului îi place comedia. Oamenii apreciază camaraderia personajelor, dar și noii veniți. Îmi aduc aminte că, în al doilea film, copiii mei adorau personajul lui Will.i.Am, un hipopotam pe nume Moto Moto. “Madagascar” nu a dezamăgit niciodată; e o marcă pe care poți conta.”

Jada Pinkett Smith spune și ea: “Ce mi-a plăcut la toate filmele din serie a fost faptul că au enorm de mult haz, dar și mult suflet. Întotdeauna au tratat chestiuni cu adevărat simple, universale: relațiile și felul în care ne raportăm la lume, ceea ce poate fi înțeles de oricine, fie că e adult, fie că e copil.”

Ben Stiller e de acord și el: “Oamenilor le place prietenia dintre protagoniști, felul în care aceștia sunt mereu alături unii de ceilalți. Personajele au o inocență înduioșătoare în felul lor e a străbate lumea în lung și în lat fără să aibă, de fapt, habar cu ce se mănâncă lumea reală. Și, bineînțeles, mai e și animația extraordinară, are un fel de aer retro a la Tex Avery; arată cu totul deosebit.”

Conrad Vernon consideră că felul de a fi a protagoniștilor este cel care atrae publicul cel mai mult: “De la începu, fugarii noștri au fost adepții intrării în necazuri extrem de comice, iar în Madagascar 3: Fugăriți prin Europa trec prin pericole mai mari ca nicioată. De data aceasta, nu numai că își fac prieteni noi, dar găsesc și resurse extrem de imaginative pentru a ieși din situația care le pune viețile în pericol și pentru a se întoarce, bineînțeles, acasă. Sunt mai creativi și mai simpatici și mai uniți ca niciodată. Învață câte ceva despre ei înșiși, dar cea mai importantă învățătură e aceea că nu un loc anume aduce valoare vieții pe care o trăiesc, ci oamenii pe care îi au în viața lor.”

Sinopsis
jinglebells