Articole The Bourne Identity

(2002)

Identitatea lui Bourne

Despre productie

Multa lume este deja familiarizata cu Jason Bourne, eroul enigmatic din trei romane de Robert Ludlum. Inainte de a inceta din viata, putin dupa terminarea productiei Identitatea lui Bourne, Robert Ludlum era unul din cei mai cititi autori din lume. El a scris The Bourne Identity in timpul Razboiului Rece, atunci cand teroristul Carlos – un personaj important in romanul original – punea la cale atentate sangeroase in Europa. Douazeci de ani mai tarziu, regizorul Doug Liman a incercat, avand sprijinul lui Ludlum, sa-l plaseze pe Bourne impreuna cu misiunile sale intr-un context relevant pentru noua generatie.
Dupa ce a obtinut drepturile pentru a realiza o ecranizare a romanului, Liman a decis sa lucreze pentru acest film cu cei de la Universal. „Am ales Universal intrucat si pentru ei era la fel de important ca si pentru mine sa iasa un film care sa scoata in evidenta un anumit personaj si nu doar un simplu film de actiune,” a subliniat regizorul.
Liman si-a dorit sa realizeze un film de spionaj pentru generatia sa. Atat el cat si colaboratorii sai si-au dat seama ca pentru o astfel de adaptare, in care Bourne sa fie mai tanar cu 10 ani, au nevoie de un actor cu o reputaie si niste calitati fizice potrivite pentru un asemenea rol. Matt Damon a fost primul nume ales, iar acesta s-a dovedit interesat de proiect.
„Am dorit sa joc in Identitatea lui Bourne, mai ales datorita lui Doug si a inteligentei sale,” a spus Damon. „Stiam ca nu va realiza un film de actiune obisnuit iar eu am fost constient ca daca doream sa joc intr-un asemenea film, cu un om ca el trebuia sa colaborez.”
Damon s-a aratat incantat de locul central pe care il ocupa in scenariu relatia dintre Bourne si Marie Kreutz – un personaj si mai mult modificat fata de cel din roman. Lucrand la scenariu, Liman si Tony Gilroy au modelat acest personaj dupa actrita germana care i-a impresionat cu rolul din Run Lola Run. Mai tarziu, Liman i-a oferit rolul actritei cu pricina: Franka Potente.
„Ati putea considera alegerea actritei germane pentru acest rol drept una riscanta,” a declarat producatorul Frank Marshall, „asta pentru ca publicul american nu prea a avut ocazia sa o vada jucand. Dar Franka este foarte carismatica si plina de energie. Marie este un personaj puternic, avand o personalitate bine conturata. Cu acesti actori alesi pentru rolurile principale, filmul a devenit mai neobisnuit, neconventional.”
Franka Potente a fost placut impresionata de accentul pus de Liman pe personaje mai mult decat pe actiune: „Cred ca acest film ar putea reinnoi genul thriller-elor de spionaj ale lui Hitchcock, cu multa actiune dar cu personaje si legaturi foarte puternice. Marie este in mod cert un personaj bine individualizat. Are oarece probleme dar este o femeie normala atrasa de un barbat aflat intr-o situatie periculoasa. E ca si cum Marie ar fi catapultata intr-o calatorie care ii da fiori iar ea se agata de acest tip care pare ca stie ce face.”
Atat Damon cat si Potente au urmat un regim aspru de exercitii fizice. „Vreo trei luni m-am antrenat in arte martiale, box si folosirea armelor, parca eram la o scoala de antrenament pentru asasini,” a spus Damon.
Liman a inceput sa-si formeze echipa de productie cu ajutorul producatorului Patrick Crowley si a producatorului executiv Frank Marshall, ambii fiind profesionisti desavarsiti, cu experienta in intreaga lume, Marshall fiind totodata si un regizor foarte apreciat.
Echipa s-a stabilit la Paris, Liman avand ocazia sa lucreze si cu specialisti in domeniul filmului din Franta. Totusi, nu a fost o experienta lipsita de dificultati deoarece la Paris un oras foarte complicat din punct de vedere birocratic, cel putin in lumea filmului.
„Este foarte dificil sa intocmesti dosarul pentru a obtine o autorizatie la Paris,” a spus Crowley. „Trebuie sa pregatesti un dosar gros pentru fiecare loc unde vrei sa filmezi, pentru orice coltisor unde vrei sa amplasezi un camion de exemplu, trebuie sa intocmesti sheme cu amplasamentul camerelor de filmat iar acest dosar trebuie sa ajunga la primarie si la prefectura. Deoarece traficul este foarte intens, este aproape imposibil sa muti echipa dintr-un loc intr-altul in cursul aceleiasi zile. Totusi, Paris este unul din cele mai fotogenice orase ale lumii si cred ca locatiile pe care le-am ales infatiseaza orasul intr-o alta lumina decat cea cu care s-a obisnuit publicul.”
Datorita numarului mare de francezi care au facut parte din echipa de filmare stabilita la Paris, producatorul Richard Gladstein a afirmat: „Intentia noastra a fost sa mergem in Europa pentru a face un film american, cu ajutorul unei echipe de filmare din Franta. Am ajuns la un moment dat ca un grup de turisti.”
Inainte de inceputul filmarilor la Paris, Liman si echipa au filmat secventa din debutul filmului, pe un vas de pescuit italian, intr-un zona de coasta tipica pentru Italia. Au fost alese orasele gemene Imperia si Oneglia din provincia Liguria, in nordul Italiei. Peisajul era unul foarte pitoresc iar micul port de coasta era perfect pentru filmari. Cei din echipa de productie au ales traulerul Aventura, care era ancorat la Imperia, acesta potrivindu-se perfect cu descrierea din scenariu. Filmarile erau planificate sa se desfasoare in larg, cam la o mila departare de tarm, dar vantul foarte putenic si ploaia au dus la schimbarea planului, filmarile facandu-se pana la urma in port.
La Paris filmarile au avut loc in locatii diferite, intre acestea numarandu-se Avenue Kleber (in apropierea Arcului de Triumf Etoile), malurile Senei cu Notre Dame de Paris pe fundal, insula St. Louis, gradinile Tuileries si modernul cartier La Defense.
Liman si echipa sa au ales pentru filmari si cartierul Belleville, un cartier mai putin cunoscut al Parisului. „Cred ca Belleville este reprezentativ pentru adevaratul Paris,” a spus Liman, care a recunoscut ca, in viziunea sa, partea mai putin faimoasa a Parisului ascunde povesti interesante, ca si cartierele mai intunecate din Los Angeles care l-au inspirat in cazul filmelor Swingers si Go. „Este foarte interesanta atmosfera de pe strazile cartierului Belleville datorita amestecului de chinezi, vietnamezi, evrei, musulmani si africani,” a adaugat producatorul Crowley.
Praga, capitala Cehiei, tine locul orasului elvetian Zurich in acest film. Este stiut faptul ca in ultima vreme Praga a inlocuit numeroase orase europene datorita productiilor filmate aici. „Daca admiri Zurich-ul fara sa cuprinzi cu privirea si lacul, iti dai seama ca nu este un oras extrem de spectaculos,” a spus Crowley. „Am ales locuri din Praga mult mai pitoresti decat cele pe care le-am fi gasit la Zurich.”
Au fost folosite tone de zapada artificiala pentru a crea o atmosfera de iarna, zapada care s-a asternut chiar peste cea adevarata cazuta la Praga. Datorita unei echipe de specialisti cehi in domeniul filmului, productia Identitatea lui Bourne a profitat din plin de avantajele oferite de acest oras.
Multe din locatiile alese la Praga au fost folosite nu numai pentru a inlocui Zurich-ul ci si anumite locuri din Paris. Echipa s-a deplasat apoi in afara orasului, in zona cunoscuta sub denumirea de Cesky Sibir (Siberia Cehiei), unde au fost filmate scenele ce-i prezinta pe Bourne si pe Marie traversand Alpii din Elvetia catre Franta.
„A fost grozav,” a concluzionat Liman. „Foarte dificil totodata. Dar nu puteam beneficia de oameni mai buni decat cei pe care i-am avut pentru acest proiect.”

Gafe in film
Film - The Bourne Identity

The Bourne Identity

(2002)
Identitatea lui Bourne
8.1 1264 voturi 72 păreri
jinglebells