Articole Zodiac

(2007)

I se spunea Zodiac

Muzica

Pentru un film care nu intentiona sa poarte o anumita semnatura, muzica era esentiala in relatarea povestii "Zodiac".

S-a intentionat sa se foloseasca doar o muzica de compilatie, 40 de semne care vor tine pasul cu povestea lui Zodiac, cuprinzand aproape patru decenii. Uneori vor servi ca interludiu pentru continuarea povestii, atunci cand criminalul a plecat din aceasta lume.

Insa nu era suficient.

Natura obsesiva care preia orice aspect al istorisirii povestii "Zodiac" a permis combinatia – era nevoie de altceva.

"Abia cand am ajuns la al doilea si la al treilea act ne-am dat seama ca va trebui sa trecem partea emotionala din film la un alt nivel," a explicat designer-ul de sunet Ren Klyce. "La inceput au fost 10 minute, apoi 20, apoi mai mult si nu a existat niciun buget pentru succes, doar pentru cele 40 de drepturi de autori", incepand din 1960 si pana la finele anilor 1980. Abia cand se va reface traseul temporar, folosind fragmentele pe care le cunostea din productia lui Francis Ford Coppola "Conversatia" si din cea a lui Alan Pakula "Toti oamenii presedintelui". Il dorea pe David Shire, compozitorul ambelor. "Acesta este un film despre pierderea vietii intr-un mod misterios ce nu poate fi descifrat si este o poveste de ziar", a adaugat Klyce. "Desi studioul dobandea un sens, aveam nevoie de un succes, eu personal trebuia sa fac acest lucru sub monitorizare". In ciuda faptului ca Klyce si Fincher au fost prieteni inca de cand aveau 18 ani si acesta a compus, a editat si a servit ca designer de sunet in toate filmele lui Fincher, deoarece nu a fost fixat un buget pentru filmul "Zodiac". "Stiam ca aveam sabia deasupra capului."

Fincher a stiut ca Shire, in varsta de 70 de ani, este un compozitor talentat. El a avut incredere in siguranta oferita de Klyce. Insa,"la inceput, nu eram sigur ca vreau un succes, insa am stiut ca nu vreau ceva tragic, nu am vrut sa imit ceva ce a mai fost facut in trecut", a spus Fincher.

Fincher a ramas constant in respectul manifestat fata de nominalizarea la Oscar in 1969 a lui Pakula pe parcursul producerii filmului "Zodiac". "Imi amintesc ce a spus David inca de la inceput ‚Nu mai vreau sa fac un film care sa aiba ca protagonist un criminal in serie. Vreau sa fac ultimul film cu un criminal in serie.’ Iar, pe de alta parte, a afirmat ‚nu este chiar un film cu un criminal in serie – este de fapt o poveste de ziar’," a spus Fincher. "Modelul dupa care s-a ghidat a fost ‚Toti oamenii presedintelui’, care a fost o poveste adevarata inspirata dintr-un fapt real, din viata oamenilor reali". Fincher a adaugat imediat, "’Toti oamenii presedintelui’ este in mod cert un eveniment jurnalistic de inalt gard. Insa, este vorba de povestea unui reporter hotarat sa obtina cu orice pret povestea, iar noutatea era reprezentata de reporterul investigator. Totul se rezuma la obsesia sa de a afla adevarul."

Shire a compus 27 de minute din muzica ce va fi difuzata in timpul filmului. O mare parte din ea este difuzata in timpul scenelor tensionate si pe parcursul prezentarii neintelegerilor ivite intre politie si presa – un curent subteran, Fincher afirma ca "trebuie sa se joace cu atentie".

"Primul cor pe care il auzi reprezinta o nota neprelucrata", spune Shire. "Sunt 12 semne ale Zodiacului si exista un singur mod de a utiliza muzica atonala si tonala. Asa ca noi am folosit 12 tonuri, fara a le repeta vreodata, insa valorificandu-le pe toate. Am cautat tipare pentru a exprima sentimentele din poveste, tiparele unui criminal in serie".

Shire s-a straduit sa obtina o urma subtila de suspans "care era exprimat, insa nu intr-un mod deschis. Isi doreau sa aiba succes pentru a oferi o noua dimensiune peliculei. Muzica nu se rezuma doar la scena, ideea este aceea de a patrunde in inimile si in mintile personajelor. Ma gandeam la instrumentele care sa ma ajute sa aleg personajele. Trambita a fost Toschi, pianul solo era Graysmith, iar corzile disonante erau reprezentate de catre criminalul in serie Zodiac".

Shire a fost inspirat de catre compozitorul american Charles Ives care a realizat in 1906 opera de arta "Intrebarea fara raspuns". Piesa formata din mai multe straturi implica obtinerea unui cvartet, a unui cvartet al suflatorilor si unul al trompetei solo – fiecare strat cu propriul tempo si propria cheie. Ives l-a numit "peisajul cosmic", corzile reprezentand "Tacerea druizilor care nu stiu, nu vad si nu aud nimic". Trompeta adreseaza "Intrebarea eterna a existentei" de sase ori, iar fiecare dintre suflatori cauta "Raspunsul invizibil", insa, in cele din urma, abandoneaza efortul in frustrare. Compozitorul Leonard Bernstein a descris efortul suflatorilor ca reprezentand eforturile noastre umane prin care devenim mai nerabdatori si mai disperati de a explica inexplicabilul, pana cand toate eforturile nu mai au niciun sens. In cele din urma, numai "Tacerile" detin raspunsul.

"Intregul film este o intrebare fara raspuns", spune Shire. "Nici chiar la final nu obtii un raspuns 100%; chiar si dupa mai mult de 20 de ani ramai cu indoieli. Exista un sentiment de confuzie care domneste".

Sentimentul si tensiunea oferite de starea de incertitudine au fost sporite de abordarea unui stil preferat de catre Klyce – musique concrète. Inventat de catre Pierre Schaeffer in 1939, este un termen frantuzesc care descrie muzica electronica compusa din sunete instrumentale si naturale, modificate si distorsionate in procesul de inregistrare. Mai tarziu, aceasta ii va inspira pe muzicienii contemporani, precum Frank Zappa, Beatles in melodia lor "Revolutia 9" si Pink Floyd in "Bicicleta" de pe albumul lui "Partea intenecata a lunii".

"Eram in stilul acestor baieti din anii '20, '30 si '40 care adoptau un sunet redefinit", a spus Klyce. "Este ca si cum ai taia bucati din muzica inregistrata, ai arunca-o in aer si ai pune fragmentele cap la cap, fiind vorba de o inregistrare si combinare analoaga".

Shire s-a inspirat din Klyce. "Musique concrète consta intr-adevar din tesuturi preluate dintr-un sunet adevarat aparut in lume, din care poti face un pat textural care functioneaza sub o scena. Asa ca am incercat sa gasesc ceva care sa functioneze in tandem cu el".

In cele din urma, ceea ce s-a auzit in film era format din 54 de piese interpretate de Orchestra San Francisco si inregistrate la Skywalker Sound.

"Avand in vedere ca starea emotionala de baza aflata in centrul acestui film este obsesia, speranta mea este ca muzica sa poata exprima acest lucru", a afirmat Shire. Pe el l-a captivat.

Precizam ca acest caiet de presa a fost primit de la distribuitor si a fost publicat cu minime modificari din partea Cinemagia

Despre actori Despre productie
jinglebells