Cronică

  • Wolverine, esenţe supereroice

    27.07.2013 Articol Wolverine, esenţe supereroice Printre atâtea filme care preferă să lase baltă dezvoltarea personajelor şi doar le aruncă în diverse confruntări doldora de efecte speciale, The Wolverine face notă discordantă: regizorul James Mangold preferă să exploreze psihicul supereroului şi, deşi nu lasă de izbelişte nici urmăririle sau încleştările de tot felul, filmul său se concentrează pe Logan, interpretat de acelaşi Hugh Jackman.Lansat în România pe 26 iulie, The Wolverine se bazează pe aventurile japoneze ale supereroului: chemat la Tokyo în prezent pentru a-i spune adio lui Yashida, soldat pe care l-a salvat în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial şi ajuns între timp un mare magnat, Logan se trezeşte prins în complicatele jocuri la putere din lumea politică şi economică japoneză. Cla... citeşte
  • Lore: cu o magie a punerii în scenă, despre un moment atroce

    13.07.2013 Articol Lore: cu o magie a punerii în scenă, despre un moment atroce Lore (Saskia Rosendahl), o tânără de paisprezece ani, trebuie să fugă din calea trupelor aliate după ce tatăl ei, ofiţer SS, şi mama ei - susţinătoare şi ea a nazismului - se predau. Sunt ultimele zile ale celui de-Al Doilea Război Mondial. Lore îşi ia cei patru fraţi, din care cel mai mic încă în scutece, şi porneşte către Hamburg, unde speră să-şi găsească restul familiei. Pe drum, vede adevărata faţă a ceea ce a fost al Treilea Reich, întâlnind şi un tânăr refugiat, proaspăt eliberat din lagăr (Kai Malina).  Avem de-a face un road movie, dacă ne gândim că e vorba despre o călătorie (printr-o Germanie distrusă de război), şi un personaj care pleacă la drum cu anumite convingeri, iar pe parcurs universul convingerilor sale se prăbuşeşte.... citeşte
  • Captură la dublu: momente tari, dar şi poante nesărate

    11.07.2013 Articol Captură la dublu: momente tari, dar şi poante nesărate Dacă vreţi să o vedeţi pe Sandra Bullock încercând să scape de o alună ce i-a intrat în nară, ori pe supraponderala Melissa McCarthy căzând grămadă de pe un gard în urmărirea unui dealer, The Heat/Captură la dublu este filmul vostru. Trebuie să spunem din capul locului că genul de umor al lui The Heat e facil, de tipul gagurilor, mizând mult pe scălămbăielile şi strâmbăturile protagonistelor. Totuşi, glumele nesărate (în unele cazuri şi pentru că sunt clişeistice) sunt alternate de câteva ori cu momente absolut delicioase. Ne-a plăcut Melissa McCarthy în Bridesmaids/Domnişoare de onoare şi Identity Thief/Hoaţa de identitate, şi de atunci am vrut să o revedem într-un nou film. Acum avem ocazia; mai mult, o secondează pe Sandra Bullock, formula fiin... citeşte
  • PRIMA CRONICĂ: Pacific Rim

    11.07.2013 Articol PRIMA CRONICĂ: Pacific Rim Întotdeauna vizualul Guillermo del Toro nu ezită nici de această dată să impresioneze: Pacific Rim/Cercul de foc arată superb, aduce pe ecran încleştări extraordinare între roboţi şi monştri gigantici şi îşi adjudecă titlul de blockbuster de vară excelent realizat. Că nu prea crezi în personaje nu mai contează, spectacolul pe ecran este din plin. Povestea are loc cândva în viitorul apropiat, când dintr-un portal din adâncul Pacificului încep să apară monştri imenşi, gata să distrugă totul în jur. Ca să le contracareze devastatoarele atacuri, oamenii construiesc roboţi gigantici, conduşi de doi piloţi uniţi printr-o punte neuronală, iar curând pământul se cutremură din cauza încleştărilor dintre coloşi. Dacă la început între apariţiile mon... citeşte
  • Sunt un mic ticălos 2: acţiune şi umor de situaţie

    04.07.2013 Articol Sunt un mic ticălos 2: acţiune şi umor de situaţie Cine poate să rămână insensibil când băieţii răi devin tătici model? Sunt un mic ticălos 2 vine de vineri în 19 oraşe ale ţării cu un antierou ce se dă pe brazdă, devenind un tată ca la carte, cu o mulţime de gadgeturi, gata să concureze cu cele din filmele de acţiune ce se iau foarte în serios, cu o armată de Minioni drăguţi, dar fără minte, şi un cuplu gen Domnul şi doamna Smith - doar că el este chel, iar ea (voce  Kristen Wiig) o spioană cu inimă mare. Cu Gru (Steve Carell) cel de acum ne e mai uşor să empatizăm. Înfăţişarea respingătoare, ce-l apropie de Pinguinul lui Danny DeVito, devine simpatică prin toate stângăciile cu care îşi desfăşoară misiunea de tătic. Animaţia are câteva momente care chiar reuşesc să emoţioneze - păr... citeşte
  • The Lone Ranger, focuri de artificii

    03.07.2013 Articol The Lone Ranger, focuri de artificii Oare când o să înveţe Hollywood-ul că ar trebui să se gândească de (cel puţin) zece ori înainte de a cheltui 250 de milioane de dolari pe un film ca Legenda călăreţului singuratic? Fără a fi un insucces sigur, datorită popularităţii mondiale a lui Johnny Depp, resuscitarea eroului western va deveni un simbol al lipsei de inspraţie de la Hollywood şi o dovadă că uneori personajele adulate în trecut ar trebui lăsate în pace.Nu, nu mi-a plăcut Legenda, un film de 150 de minute în timpul căruia caşti şi te întrebi de câteva ori cum a fost posibil ca un astfel de proiect haotic, umflat, irelevant şi pe alocuri de-a dreptul stupid să primească undă verde de la unii dintre cei mai puternici oameni de la Hollywood. Produs de legendarul Jerry Bruckheimer şi regi... citeşte
  • World War Z: trepidant, spectaculos, cu elemente horror

    22.06.2013 Articol World War Z:  trepidant, spectaculos, cu elemente horror Ziua Z: Apocalipsa 3D rulează în premieră de vineri, 21 iunie, în cinematografele din toată ţara, aducând pe marele ecran un thriller trepidant, spectaculos, cu elemente horror ce garantează sperieturi zdravene spectatorului, chiar în absenţa scenelor extrem de sângeroase. Abordarea realistă face totul plauzibil, şi prin asta mult mai terifiant, Ziua Z: Apocalipsa părând un film de război cu substrat epidemiologic (Al Treilea Război Mondial?), în care cad guverne, sunt devastate zone întregi, iar oamenii decimaţi. Marc Forster filmează excelent câteva secvenţe cheie din film - ca de exemplu asediul prin escaladarea zidurilor Israelului de către furnicarul de zombi, goana din calea lor prin labirintul fortăreţei israeliene, scena din avion, peisajele dezolante ale... citeşte
  • Excelentul "Corabia lui Tezeu"

    11.06.2013 Articol Excelentul "Corabia lui Tezeu" De la filmele indiene aşteptăm cel mai adesea dansuri şi costume extravagante şi dese interludii muzicale. Dar ofensiva anti-reţetelor Bollywood-ului este tot mai puternică, iar titlurile independente realizate în India sunt din ce în ce mai multe şi mai bune. Corabia lui Tezeu este cel mai bun exemplu, primul lungmetraj al lui Anand Gandhi, care porneşte de la un paradox al lui Plutarh (dacă unei corăbii i se schimbă toate părţile componente mai este ea aceeaşi corabie?) analizând, din trei puncte de vedere diferite, forţa devastatoare a devenirii. Povestea unei fotografe oarbe care simte că a pierdut ceva după ce suportă un transplant de cornee reuşit, cea a unui călugăr ce luptă pentru drepturile animalelor şi preferă să moară pentru a a-şi respecta princi... citeşte
  • SF-ul After Earth, în fond o poveste despre maturizare

    06.06.2013 Articol SF-ul After Earth, în fond o poveste despre maturizare After Earth/1.000 post Terra se lansează vineri în cinematografele din toată ţara şi pe ecranul IMAX din Bucureşti, aducând pe marile ecrane o poveste calată pe structura basmului - cu un mezin care pleacă într-un drum iniţiatic, unde încercările sunt la tot pasul. Mezinul are o serie de probe pe care trebuie să le treacă în acest drum al maturizării. Numai ca lumea nu este una fantastică, ci soft SF. Teritoriul pe care trebuie să-l parcurgă eroul este o planetă aflată în clasa de risc maxim pentru oameni... Pământul. O lume de fallout. O junglă, fără urme de civilizaţie. Cu un costum robotic, o armă inteligentă şi o trusă medicală super-tehnologizată ca singuri „adjuvanţi", Kitai Raige (Jaden Smith), mezinul familiei, este forţat să facă această... citeşte
  • Marele Gatsby, seducător. Cronica de la Cannes a filmului

    16.05.2013 Articol Marele Gatsby, seducător. Cronica de la Cannes a filmului Baz Luhrmann şi-a lansat aseară la Festivalul de Film de la Cannes super-producţia Marele Gatsby, de anvergura şi spectaculozitatea unor Moulin Rouge! ori Australia, peste care a licitat folosind 3D-ul. Luhrman nu este deloc subtil în efortul său de a ne copleşi vizual. Nu are niciun fel de reţinere, îşi joacă toate cărţile. Este atât de concentrat asupra seducerii prin spectacol, încât pare că a recurs la romanul cu tilu omonim al lui F. Scott Fitzgerald - plasat în tumultuoşii ani 1920 - în primul rând pentru a găsi justificare unei puneri în scenă efervescente, explozive. Sufletul romanului Marele Gatsby nu este prins în filmul lui Baz Luhrman, dar spiritul epocii da. Fervoarea, luxul, decadenţa ei. Baz Luhrmann avea nevoie de ceva atât de efervescent pe c... citeşte
  • Star Trek Into Darkness îţi taie răsuflarea

    11.05.2013 Articol Star Trek Into Darkness îţi taie răsuflarea Star Trek Into Darkness rulează în regim de avanpremieră în cinematografele cu tehnologie 3D din toată ţara şi pe ecranul IMAX din Bucureşti, oferind un spectacol vizual care îţi taie răsuflarea şi o poveste cu multe twisturi, acţiune cât să nu lase actorii să-şi tragă sufletul vreo clipă, multă tensiune şi personaje complexe.  În 2009, J.J. Abrams - creatorul seriei Lost, regizorul lui Misiune: Imposibila III şi a lui Super 8 - resuscita franciza Star Trek, nu doar readucând seria la viaţă, ci dându-i un suflu nou. A reuşit asta fără să îi aplice o transformare radicală. A reuşit să-l facă pur şi simplu bun, mai mult - un film mainstream, salvându-l de la statutul filmului de nişă. Ce înţelegeam atunci, şi ni s-a confirmat cu ocazia avanpremier... citeşte
  • Cronică: Trance, forma supremă de manipulare

    09.05.2013 Articol Cronică: Trance, forma supremă de manipulare Trance/Capcana minţii începe ca un film despre un jaf, dar continuă ca un film psihologic, în care manipularea este cuvântul de ordine. Protagoniştii sunt prinşi într-un puzzle al sugestiilor mentale, al căutării amintirilor şi - din acest punct de vedere - Trance seamănă cu Inception (2010, regia Christopher Nolan). Numai că filmul lui Danny Boyle este realist, latura ştiinţifică a filmului nu depăşeşte limitele progreselor din domeniul psihologiei. Asta face filmul într-o oarecare măsură înfricoşător: înţelegem din film că, din punct de vedere clinic, e posibil ca sugestionarea unei persoane, prin hipnoză, să ducă la transformarea radicală a ei. Folosită în sens negativ (precum în film), e forma supremă de manipulare. În Inception, se pleaca de la ... citeşte
  • Pain & Gain, şocant

    08.05.2013 Articol Pain & Gain, şocant Ar putea fi unul dintre filmele care dau cel mai mult de gândit, şi totuşi Pain & Gain al lui Michael Bay îşi pierde miezul satiric într-un cumul de scene violente, e concluzia rottentomatoes.com despre thrillerul ce rulează acum în cinematografele din 18 oraşe ale ţării. Titlul "Pain & Gain" este o aluzie la lozinca sălilor de sport. Tradus la noi cu Trage tare şi te scoţi, filmul este inspirat din povestea reală a unui grup de antrenori din Miami-ul anilor '90 care, aflaţi în căutarea Visului american, se implică într-o afacere ilegală ce scapă din ce în ce mai mult de sub control. Mark Wahlberg joacă rolul lui Daniel Lugo, un antrenor din Florida a cărui pieptănătură dată cu gel nu duce deloc cu gândul că ar fi genul de om care pune la cale un plan de a s... citeşte
  • "The Greatest Story Ever Told" - Cât de "greatest"...?

    04.05.2013 Articol "The Greatest Story Ever Told" - Cât de "greatest"...? Prima jumătate a anilor '60 în cinematografia mondială s-a distins printr-un soi de ingratitudine paradoxală. În Europa, majoritatea marilor cinematografii naţionale "clasicizate" agonizau, pe când în unele dintre ele apăruseră deja curentele novatoare (ca neorealismul italian sau free cinema-ul englez), tocmai luau naştere (Noul Val Francez), aşteptau după colţ (Şcoala Cehoslovacă) sau se pregăteau să pornească spre cotitura unde aveau să ajungă peste vreo zece ani şi ceva (ca noul cinema rusesc sau cel german). Dincolo de Atlantic, unde imperiul hollywoodian era atotputernic, hiper-extins şi extrem de stabil, modernizarea s-a produs gradual şi disipat, de-a lungul multor ani şi jalonată de numeroase personalităţi diverse, fără să se remarce nici vreo răst... citeşte
  • Cronică de carte: Marilena Ilieşiu - "Povestea poveştii în filmul românesc (1912-2012)"

    16.04.2013 Articol Cronică de carte: Marilena Ilieşiu - "Povestea poveştii în filmul românesc (1912-2012)" Mai mult decât "poveste", mai mult decât a "poveştii", lucrarea Marilenei Ilieşiu se situează, prin anvergura extinsă pe orizontală, pe teritoriul cuprinzător al studiilor de sinteză, iar axa ei verticală o plasează în zona analizei de film - ba chiar mai mult, accesând un nivel mult mai dens, acela al "supra-analizei", situată dincolo de conţinutul filmului propriu-zis (aspectul cel mai semnificativ al cărţii asupra căruia voi insista în special pe parcursul actualei recenzii). Titlul e parţial inadecvat - la un nivel aparent amăgitor, dar reconfortant în ultimă instanţă - făcându-ne să ne aşteptăm la o exegeză privind filonul epic şi stratul narativ ale filmului românesc (subiect abordat destul de rar, printre alţii de către Ioan Lazăr, în volumul "A... citeşte
  • Încă o mare mahmureală: 21 & Over

    11.04.2013 Articol Încă o mare mahmureală: 21 & Over Cum bine se ştie (vorba lui Stalin - doar că aici nu e un artificiu manipulator, ci chiar se ştie), de-o vreme-ncoace pubicul cinefag american pune botul într-o veselie continuă la nişte pelicule (naivii le-ar numi "comedii") făcute ca să râzi de oameni beţi, pe care-i auzi cum înjură voios şi mai ales îi vezi cum se uşurează vârtos - prin toate orificiile trupului, inclusiv cel bucal (că de, aşa-i când te faci mangă). N-o să înşir acum toată pleiada, rezumându-mă doar la cele două "Mari mahmureli" (2009 şi 2011), ai căror "scenarişti", Jon Lucas şi Scott Moore, s-au pus s-o facă lată şi-a treia oară, de data asta înfigându-se şi la regie (o premieră pentru amândoi). Acuma, treaba se cam încurcă, fiindcă de obicei întâi vine matoleala, şi pe ... citeşte
  • Florin Iepan, un Don Quijote în cazul "mareşalul Antonescu"

    10.04.2013 Articol Florin Iepan, un Don Quijote în cazul "mareşalul Antonescu" Documentarul Odessa, în regia lui Florin Iepan, aflat încă într-o fază intermediară de montaj, a fost proiectat luni la Centrul Ceh din Bucureşti, sesiunea Q&A ulterioară soldându-se cu discuţii aprinse şi acuze aduse regizorului că a făcut un film "antiromânesc". Factura polemică a filmului vine din concluziile dureroase ale acestui "work in progress": armata română a comis genocid pe 22 octombrie 1941, prin urmare guvernul român al epocii, condus de mareşalul Ion Antonescu, a participat la Holocaustul la adresa populaţiei evreieşti, într-o manieră sui-generis. Documentarul pune în discuţie, simultan, două problematici: de ce subiectul Odessa este ignorat de mass media? Şi evenimentul propriu-zis de la Odessa. Aşadar, documentarul merge pas cu pas pe urmele lu... citeşte
  • Margaret Thatcher, aşa cum va rămâne în conştiinţa cinefililor

    09.04.2013 Articol Margaret Thatcher, aşa cum va rămâne în conştiinţa cinefililor Fostul premier britanic Margaret Thatcher a murit în urma unui atac cerebral, pe 8 aprilie. Baroneasa Thatcher avea 87 de ani şi a suferit un atac cerebral luni dimineaţă, a declarat purtătorul său de cuvânt, lordul Bell. Să ne amintim, în rândurile de mai jos, de imaginea baronesei, aşa cum va rămâne ea întipărită pe peliculă, datorită portretizării realizate de Meryl Streep. Filmul The Iron Lady, lansat la cinema în aprilie 2012, o prezintă pe Doamna de Fier la vârsta senectuţii, într-o ipostază de mare vulnerabilitate. Scenariştii Abi Morgan şi Pathé, împreună cu regizoarea Phyllida Lloyd, o arată pe Thatcher într-o ipostază străină de imaginea "Doamnei de Fier" pe care toţi o avem întipărită în minte (supranumită astfel de către un ziarist sov... citeşte
  • Olympus Has Fallen - Meseriaş şi atât

    05.04.2013 Articol Olympus Has Fallen - Meseriaş şi atât Dacă vă mai amintiţi, în Air Force One (1997 - Wolfgang Petersen), Preşedintele Statelor Unite era luat ostatic, cu tot staff-ul şi familia, la bordul aeronavei prezidenţiale aflate în zbor, şantajul teroriştilor (naţionalişti ruşi nostalgici) urmărind eliberarea unui lider din Asia Centrală. Dar, cum pe preşedinte, fost super-luptător în forţele speciale iscusit-foc, îl chema Harrison Ford (scuze, am vrut să zic îl juca), eroul nostru întorcea jocurile şi curând-curând nemernicii cei ticăloşi în frunte cu Gary Oldman vedeau pe dracu-n persoană. Şi aici e cam la fel, cu unele ajustări: miza nu mai e Rusia, ci Coreea; ţinta atacului nu mai e avionul, ci Casa Albă (deşi tot de la un avion porneşte dandanaua); iar eroul nu mai e Preşedintele (Aaron Eckhar... citeşte
  • Urzeala Tronurilor 3: primul episod

    03.04.2013 Articol Urzeala Tronurilor 3: primul episod Primul episod din sezonul trei al îndrăgitului serial HBO Urzeala Tronurilor s-a difuzat pe 1 aprilie, făcându-ne cunoştinţă cu armata de sclavi pe care Daenerys Targeryen intenţionează să o cumpere şi cu Mance Rayder (Ciarán Hinds), Regele de dincolo de Zid. În fiecare luni, de la ora 22:00, HBO va difuza în premieră un episod din cele zece ale noului sezon. Urzeala tronurilor va putea fi urmărit şi pe HBO GO, iar primul episod este disponibil gratuit pentru toţi cei care vor accesa site-ul www.hbogo.ro. Din primul episod înţelegem că dragonii lui Daenerys sunt încă nepregătiţi pentru răsturnarea Tronului de Fier, că vrăjitorii sunt încă pe urmele frumoasei mame a dragonilor, că Stannis Baratheon (Stephen Dillane) nu mai este o ameninţare, iar Robb Stark e... citeşte
Articole 1061 - 1080 din 1595
jinglebells