- Nikita Mihalkov: „Întreaga omenire îşi pierde imunitatea în faţa răului"
- De ce-l iubim şi, în acelaşi timp, urâm pe Unchiul Boonmee care-şi aminteşte vieţile anterioare
- Palme d'Or s-a decernat!
- Lambert Wilson: "îmi folosesc fiecare centimetru de piele, inimă şi creier în slujba personajului"
- Homosexualii îşi fac loc în palmaresul cannez
- Tournée, de Mathieu Amalric, ia Premiul FIPRESCI
- Premiile Un Certain Regard
- Cronică The Exodus - Burnt by the Sun
- Finlanda ia Premiul secţiunii Cinéfondation
- Primul premiu pentru România la Cannes: Căutare, de Ionuţ Piţurescu
Aurora care vesteşte întunericul, a lui Cristi Puiu
de Gloria Sauciuc in 11 Mai 2010
Aurora, cel mai recent film al lui Cristi Puiu, selecţionat în secţiunea Un Certain Regard a celui mai important festival al lumii, a intrat în premieră vineri, 11 martie 2011, în cinematografele din România.
Un film ambiţios, care impresionează în egală măsură cu Moartea domnului Lăzărescu (producţie cu care Cristi Puiu obţinea premiul secţiunii Un Certain Regard în 2005), dar mai ales filmul românesc ce construieşte cele mai adânci momente de aşteptare pentru spectator. Şi cele mai sumbre. Iar universul creat se distinge prin expresivitatea crudă şi sordidă a unei lumi surprinse în goliciunea ei inestetică şi morbidă.
Personajul principal, inginer metalurg (jucat de regizorul însuşi, debut), este într-o tăcută şi sumbră căutare a ceva, pe tot parcursul filmului. Bântuie pe drumuri înglodate, printre căi ferate şi remorci abandonate pe terenul viran dintre casele Chitilei - aici bărbatul pândeşte o femeie cu doi copii. Îşi străbate dintr-o cameră în alta apartamentul igrasiat, cu pereţii decopertaţi, cu bucătăria în dezordine, murdară. Trece pe lângă un abator. Este abătut, stăpânit de gânduri numai de el ştiute. Recuperează de la fabrica unde lucrează (dar unde e săpat pe la spate) două percutoare artizanale necesare armei de vânătoare pe care o are acasă, dar şi banii pe care un coleg amână să i-i înapoieze. Fabrica are pereţii scorojiţi, iar în biroul lui Viorel, că aşa îl chemă pe protagonist, dosarele sunt prafuite, îngălbenite, vechi. Atmosfera astfel creată pregăteşte terenul degradării umane. Iar realismul capătă tente naturaliste. Ce i s-a întâmplat acestui bărbat? Ce îl preocupă? Şi, mai ales, ce plan are - pentru că, în mod evident, pregăteşte ceva.
Cristi Puiu jonglează cu indiciile, pe care ni le presară în ritm lent; unele sunt înşelătoare, cele mai multe oferă, însă, coordonatele necesare "citirii" poveştii. Indiciile oferă, totodată, acroşe care ne captează atenţia între momente de apăsătoare aşteptare; apoi, în susţinerea primului indiciu pentru un aspect important al poveştii, mai este dat un al doilea, după care adevărul pe care îl bănuiam este rostit, confirmat. Cristi Puiu îşi lasă spectatorul să emită în gând ipoteze, să construiască în avans povestea, pentru ca - mai apoi- să-l surprindă, cu o evoluţie a întâmplărilor neaşteptată. Un blister cu pastile date pe sub mână, o palpare a unei zone dureroase, în timp ce face duş, mutarea bunurilor, o mamă care îi calcă cămăşile, şi nu o soţie, testarea unei puşti cu percutoare artizanale... toate oferă fragmente foarte îndepărtate între ele dintr-un puzzle. Se va sinucide Viorel? Va ucide? Ce i s-a întâmplat? Cum de a ajuns în această situaţie? Spectatorului i se oferă şansa unui demers detectivistic.
Prima scenă a filmului este una casnică; aici găsim un exemplu de indice fals, care induce în eroare asupra identităţii bărbatului şi a femeii (Clara Vodă) ce discută despre bunica Scufiţei Roşii, având grijă să n-o trezească pe fetiţa (Ileana Puiu) care doarme în camera alăturată. Iar scena finală este una aproape kafkiană, în care sunt implicaţi trei poliţişti, creionaţi în jurul tipologiei standard - nătângi, unul animat însă de un exces de zel în aplicarea procedurilor standard, indiferent de caz, celălalt de o bonomie sterilă şi al treilea (jucat de Constantin Diţă): poliţistul-funcţionar sătul de toate, conştiincios într-un târziu.
Între cele două scene de început şi final: căutări... aşteptări...priviri... tăceri... totul în cadre lungi, în care tensiunea mocneşte insidios. Motivaţia pe care o aduce protagonistul la sfârşit - şi pe care o aşteptam cu toţii - este, totuşi, eliptică, şi prin asta vreau să spun nesatisfăcătoare, expediată. Deşi, până la ea, sunt aduse cel puţin două argumente care cântăresc în empatizarea cu personajul. Deşi planul este dus la bun sfârşit, pentru personajul principal nu se mai întreved zorii de zi. Aurora pe care o anunţă titlul vesteşte, de fapt, întunericul.
Aurora are o durată de 179 de minute.

Imagini
Vezi imaginiSpune-ţi părerea
Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.Categorii articole
Gossip
-
Sarah Jessica Parker, remarci asupra sexismului spectatorilor. Are dreptate?
Actriţa din Totul despre sex rememorează momentele când publicul s-a întors împotriva personajului ei, Carrie Bradshaw - Supereroul Marvel pe care James Gunn a refuzat să-l includă în seria Gardienii galaxiei
- Starul de cinema este pe cale de dispariţie, spune Sean Penn
- Ori la festival, ori la înmormântare: Halle Berry, vestimentaţie de mamaie îndoliată la Cannes
- Condamnare pentru Gérard Depardieu!
Ştiri cinema
-
Filme de artă sub cerul liber: Happy Cinema și Caro Cultura aduc Michelangelo, Van Gogh în mijlocul naturii urbane
Vara aceasta, arta își găsește un nou refugiu în mijlocul orașului, într-un spațiu unde natura și cultura se întâlnesc sub cerul liber. - Movieplex Cinema, cinematograful care a adus tehnologia 3D în România, împlinește 20 de ani
- Superhit premiat cu Oscarul pentru Cel mai bun film, imposibil de făcut în prezent, e de părere regizorul
- Sloturile inspirate din industria cinematografică, o nouă industrie de milioane de dolari
- O călătorie intergalactică plină de emoție, alături de ELIO În curând în cinematografe
Producţie
-
Blockbusterul în care Nicholas Galitzine arată "ca o bestie" a terminat producţia
O combinaţie de SF şi fantasy medieval, filmul Amazon se va lansa în iunie 2026 - Noile filme Avengers, amânate şapte luni
- Nu mai e "radioactiv": Kevin Spacey, rol proeminent într-un nou thriller
- Ţi-era dor de Gollumică? Un film cu "monstrul" lui Tolkien se lansează în 2027
- Culmea neoriginalităţii? Se face un sequel pentru un eşec de casă din anii '90
Cronică
-
Squid Game 3: cine nu-i gata îl iau cu lopata
Popularul serial Netflix scoate din arsenal o lopată gigantică, oferind o nouă ocheadă în abisul sufletului uman - Umor balcanic, iubire și maturizare – Vara mea târzie / My Late Summer
- Lipsa adulților responsabili duce la Vânătoarea de arici
- Pixar revine în spațiu cu Elio, o poveste palpitantă despre prietenie și apartenență
- Cel mai bun remake live-action? – Cum să îți dresezi dragonul
Dosarele X
-
Ştii de ce Hollywood-ul e situat în Los Angeles? Detalii inedite din istoria Cetăţii Filmului
Istoricul Tony Maietta dă explicaţii la care nu te-ai fi gândit niciodată - I-au distrus cariera la 27 de ani şi i-a costat milioane: cazul Michaels vs. Game of Thrones
- Viitorul e aici: se lansează primul film dublat vizual cu ajutorul AI
- Le pronunţi corect numele? 15 actori cu nume "dificile"
- Rachel Zegler, pusă la zid pentru eşecul lui Snow White
CineCloud
Filme pe genuri
- Acţiune
- Animaţie
- Aventuri
- Comedie
- Crimă
- Documentar
- Dragoste
- Dramă
- Familie
- Fantastic
- Film noir
- Horror
- Istoric
- Mister
- Muzică
- Muzical
- Război
- Romantic
- Scurt metraj
- SF
- Stand Up
- Thriller
- Western
- Taguri filme
- Taguri stiri
- Arhiva stiri
- Program TV
Premii filme
Filme noi
- Filme 2027
- Filme 2026
- Filme 2025
- Filme 2024
- Premiere cinema
- Filme la TV
- Filme pe DVD
- Filme pe Blu-ray
- Filme româneşti
- Filme indiene
Filme 2025
Index filme
Program cinema
Actori populari
- Keira Knightley
- Angelina Jolie
- Elizabeth Debicki
- Tom Cruise
- Jennifer Aniston
- Courtney Love
- Născuţi azi
Trailere filme
Filme populare
Premiere cinema
În curând la cinema
- Jurassic World Rebirth
- Dreams
- Superman
- Cine nu e gata
- Sirenele: Legenda coroanei
- Grand Prix of Europe
- The End
- I Know What You Did Last Summer
- A Nun in the City
- Bride Hard
- Dangerous Animals
- Super-Charlie
- The Fantastic Four: First Steps
- The Bad Guys 2
- Bring Her Back
- The Naked Gun
- Freakier Friday
- Weapons
- Nobody 2
- Materialists
- Dolphin Boy 2
- Splitsville
- Das Licht
- Everybody Loves Touda
- Caught Stealing
- Untitled Sony/Blumhouse Insidious
- O familie aproape perfectă
- Smurfs
- The Roses
Filme noi în SUA
- Eddington
- Experiment 77
- Vicious
- Animal Friends
- Starbright
- The Toxic Avenger
- Jessica Frost
- The Conjuring: Last Rites
- Downton Abbey: The Grand Finale
- A Big Bold Beautiful Journey
- Him
- The Strangers: Chapter 2
- Saw XI
- Gabby's Dollhouse: The Movie
- One Battle After Another
- The Bride
- Tron: Ares
- The Black Phone 2
Program TV

Termeni şi condiţii | Contact | Politica de confidențialitate | A.N.P.C
Aurora care vesteşte întunericul, a lui Cristi Puiu
Părerea ta
Spune-ţi părereaBine că l-ai povestit pe tot, de parcă nu erau suficient motivele pentru care să nu-l văd, cu toate că până acum am fost şi continuu să fiu fan Cristi Puiu.
Cineva spunea pe undeva că în ţara este imposibil să produci (+ regizezi) şi altfel de filme în afara celor de autor. Chiar aşa să fie?! :D
Nu ştiu, parcă m-am cam plictisit de dramele astea româneşti postdecembriste de pe marele ecran. Oare chiar nu mai există nimeni fericit în ţara asta despre care să faci un film?! Hm...
Iata o cronica ce ma face sa astept cu nerabdare un film romanesc. Si ce daca sunt 3 ore??? Doar d-alde Stapanul inelelor merita onoarea??? E Cristi Puiu, e deja un brand al calitatii cinematografice. Sau sunt cam tampiti aia de la Cannes care se ocupa cu nominalizari...
Si daca nu e drama, din ce mai faci capodopere?
Anyhow nici la TIFF nu a fost apreciat de catre public. Majoritatea au iesit de acolo pe jumatate adormiti.