Cine este Ioanina Pavel, producătoarea primului serial românesc Netflix, Subteran

de Mihnea Vonica în 31 Ian 2025
Într-un interviu exclusiv pentru Cinemagia, Ioanina povestește despre parcursul său profesional, anii de succes la HBO România și Subteran

Ioanina Pavel este producătoare independentă și co-fondatoare a casei de producție May One, care a dezvoltat și produs serialul crime thriller Subteran, primul serial original românesc Netflix. Înainte de a fonda May One alături de producătorul britanic Johnathan Young, Ioanina a lucrat peste cinci ani ca Development Producer și Creative Producer la HBO Europe, dezvoltând și producând numeroase seriale românești, precum RUXX, One True Singer și Spy/Master. Fondarea May One a fost remarcată de publicații de renume din Hollywood, incluzând Deadline și The Hollywood Reporter.

Ioanina se numără printre oamenii creativi din industria de seriale din România care ar putea sta ore în șir la povești despre tot ce înseamnă show-uri, de la A la Z, fără să-și piardă entuziasmul și curiozitatea de a afla lucruri noi despre acestea. Aceasta impresionează prin pasiunea debordantă și munca asiduă pe care a depus-o pentru a ajunge să producă seriale. Descriindu-se drept o milenială autentică, discuția cu Ioanina este presărată de rom-gleză.

Primii pași în lumea serialelor

Parcursul Ioaninei de la o fetiță pasionată de seriale la accederea în vârful piramidei producției de show-uri din România este neconvențional, iar aceasta a povestit de unde a început totul.

"Primul serial pe care l-am văzut de mică a fost Dallas, iar maică-mea îmi citea subtitrările", își amintește râzând Ioanina. "Dar primul show care mi-a deschis cumva apetitul a fost Buffy, spaima vampirilor. Astea au fost bornele adolescenței mele." Filmul nu a fost la fel de interesant pentru aceasta, care spune că a preferat dintotdeauna arcul narativ mai îndelungat, specific serialelor TV. "Întotdeauna mi s-a părut că craft-ul (meșteșugul) de a face un serial este mult mai complex decât un film de 90 de minute. Sunt tot felul de tips and tricks to making a show (ponturi și trucuri în crearea unui serial) care nu se transcriu în film."

Ioanina a ales să studieze științele politice în engleză la Universitatea din București "pentru că nu voiam să rămân șomeră", râde ea. "Voiam să am un skill (o abilitate) în plus și pentru că erau cursuri în engleză, simțeam că îmi dau un step up (avantaj)." Primul pas cu adevărat în direcția mediului audio-vizual a venit în anul doi de facultate atunci când Ioanina s-a angajat la Media Pro. "Pe vremea aceea, Media Pro Studios era the big kahuna (studioul unde să fii) în producția de seriale. Și am fost researcher (cercetătoare), citeam cărți, făceam coverage-uri (analize) de cărți, citeam reviste ca Variety, întrucât pe vremea aia se căutau seriale care puteau fi achiziționate ca formate și adaptate pentru piața noastră. Și scriam rapoarte care explicau de ce și cum puteau fi adaptate."

Ioanina a profitat și de limba engleză pe care o știa foarte bine, traducând scenarii din română în engleză, "mai mult pentru că engleza mea e mai bună decât româna", zâmbește ea.

Odată ce a absolvit facultatea, aceasta a devenit jurnalistă de film și a început să facă reportaje și să ia interviuri, atât pentru publicații fizice precum Igloo, cât și pentru site-uri precum All Hollow sau Berlin Film Journal. Aceasta se axa, însă, pe industria de film, întrucât nu exista o atenție prea mare dată serialelor în acea vreme. În același timp, Ioanina mai lucra la Media Pro ca freelancer pe diferite seriale, printre care și Arestat la domiciliu.

După ce a lucrat ca redactor șef la KoolHunt, agregând recenzii de la mulți reporteri, dar și organizând "Noaptea Albă a celor mai cool localuri din București" (un eveniment de tip vânătoare de comori), Ioanina a ajuns în social media marketing și PR pentru o companie de IT. "Eram in my late twenties (spre 30 de ani) și am vrut să văd dacă pot să încep ceva diferit de la zero. Dar, evident, tot ce făceam era legat de partea creativă."

HBO

"Și, în același timp, noaptea, traduceam scenarii pentru HBO", afirmă Ioanina. 

Fiind nevoie de cineva care să traducă serialul Umbre din română în engleză la nivel conversațional-narativ, aceasta a ajuns să intre în celebra companie de producție, cunoscută pentru unele dintre cele mai complexe și iubite seriale TV, precum The Sopranos, Band of Brothers și Game of Thrones. "Ziua lucram și noaptea traduceam. It was a lot of work (era multă muncă) și abia acum îmi dau seama, mai ales în contextul de azi, cu "you have to sleep eight hours a day and all that (trebuie să dormi opt ore pe noapte și toate astea)", zâmbește Ioanina.

Foto: Vlad Cioplea

Ascensiunea la HBO România ca Head of Original Production

După ce a lucrat mai bine de șase ani ca traducătoare și apoi development producer în regim de freelance pentru HBO, a apărut ca post liber chiar poziția de top din departamentul de Producție Originală, care se ocupa de producția serialelor originale românești pentru HBO Europe.

"Când traduceam, trimiteam și notițe editoriale, nu puteam să mă abțin", recunoaște Ioanina. Pe lângă munca pe care o presta, aceasta a început să meargă și la premiere ale serialelor HBO, la festivaluri precum TIFF (Transilvania International Film Festival) și să fie remarcată drept o persoană care "adoră și respiră seriale". "Făceam binge-uri înainte să știe lumea ce înseamnă binge (urmărirea unui serial de la cap la coadă dintr-o bucată)", explică Ioanina.

Pasiunea pentru TV și munca intensă la HBO ca freelancer au fost esențiale în cariera Ioaninei. Aceasta a învățat să lucreze pe scenarii încă din perioada în care le traducea. Prin vizionarea frecventă a serialelor, Ioanina a învățat să evalueze ce funcționează și, mai ales, de ce, astfel că și-a dezvoltat abilități analitice esențiale pentru jobul de creative producer.

"This is what I wanted to talk about and I was talking about it to everybody (despre asta voiam să vorbesc și vorbeam despre asta cu toată lumea). Fie că mă întrebau, fie că nu, tot despre seriale vorbeam", râde Ioanina.

O zi din viața unui producător creativ

"Creative producer-ul e un fel de showrunner fără partea de scriitură", începe Ioanina să explice.

Este important de menționat că acest rol nu prea există în România, fiind întâlnit de obicei în țări precum Statele Unite ale Americii și Marea Britanie, ce au cu adevărat o puternică industrie de seriale. În România, mai ales în industria filmului, există rolul de producător, dar acesta este diferit față de cel de producător creativ. 

Producătorul creativ este implicat în proiect alături de scenarist încă de când apar primele idei. Apoi, urmează partea de dezvoltare a scenariului care durează cel puțin doi ani. Serialul Spy/Master, de exemplu, a fost cel mai rapid serial dezvoltat de Ioanina - de la prima idee până la scenariul ready to shoot (gata de filmare), acest proces complex luând doi ani. Ruxx, pe de altă parte, a durat șase ani să fie gata de filmare.

Producătorii creativi au un cuvânt greu de spus în alegerea șefilor de departament care lucrează la serial, de la scenograf și costumier la director de imagine și regizor. Apoi, urmează partea de pre-producție în care se citește scenariul, se dau direcții către diverse departamente și toată lumea se aliniază cu viziunea regizorală.

La filmări, Ioanina este prezentă zilnic pe set, uneori întrecând norma obișnuită în România de 12 ore pe zi - atunci când lucrează două echipe de filmare cu orare diferite una după cealaltă. Aceasta a explicat cum producătorul creativ este "păstorul" scenariului. Ea are responsabilitatea de a păstra viziunea scenaristului, mai ales când regizorul este absorbit de detalii tehnice sau estetice. "Sunt multe momente în care regizorii pot să piardă viziunea de ansamblu pentru că sunt foarte focusați să le iasă o scenă", subliniază Ioanina. În astfel de momente, aceasta intervine și le amintește celor de pe platou ce contează cel mai mult.

Actorul Alecsandru Dunaev, regizorul Octav Gheorghe și Ioanina Pavel pe setul Subteran. Foto: Vlad Cioplea

Câteodată pot apărea sarcini noi. De exemplu, la serialul românesc Spy/Master, Ioanina a lucrat inclusiv pe partea de dialog, întrucât regizorul britanic Christopher Smith nu știe româna. Aceasta le dădea actorilor români undă verde (sau nu) în ceea ce privea anumite replici pe care ei voiau să le schimbe în timpul filmărilor. 

Regulile de aur

Ce am învățat eu este că "nu se schimbă scenariul pe set. Niciodată. Vine un actor la tine, vorbiți, poate la dialog se mai poate ajusta. Dar mai ales la nivel de plot (narațiune), intri în filmare știind what every scene is supposed to do and why it's actually there (ce rol trebuie să îndeplinească fiecare secvență și de ce este acolo)." Altfel, există riscul ca la montaj să se descopere o lipsă de coerență.

O altă regulă de aur a serialelor este să creezi o lume în care oamenii să își dorească să stea cât mai mult. "Vrei să locuiești în lumea aia, asta înțeleg americanii așa de bine", confirmă Ioanina. De asemenea, este important și să conturezi personaje care să fascineze publicul. "Era the Golden Age of TV (epoca de aur a serialelor) timp de vreo 6-7 ani, cam de când am început eu cu HBO. Eu când lucram la HBO ziua, noaptea mă uitam la seriale. N-ai cum să fii la curent cu tot ce apare dacă nu te uiți la ele. Pariul meu cu mine a fost să mă uit la tot ce prind, că îmi va folosi", recunoaște aceasta.

După ce filmările se termină și toată lumea aplaudă și pleacă acasă, munca producătorului creativ continuă în post-producție. Deseori, în montaj se descoperă nevoia de a reinventa scenariul inițial, astfel încât materialul filmat să acopere toate necesitățile pentru a spune povestea cât mai bine. "Și, chiar dacă ai tot ce îți trebuie, dacă lucrezi cu un editor foarte bun, precum Stuart Gazzard la Spy/Master, he can come up with a whole new idea of restructuring your show which could make all the difference (el poate veni cu o idee cu totul nouă de restructurare a serialului tău, ceea ce poate face toată diferența)", evidențiază Ioanina.

În cazul lui Spy/Master, multe scene și-au schimbat locul în poveste grație editorului și a producătorului executiv din Germania, Anke Greifeneder, care au venit cu niște notițe de feedback atât de pertinente, încât până și modul în care începe serialul a fost modificat. Acest lucru a avut loc pentru a încuraja spectatorii străini să se implice emoțional în narațiune - așa că primul episod începe cu protagonistul Victor, care își ia la revedere de la fata lui.

"La Spy/Master am terminat montajul în 10 săptămâni", se mândrește Ioanina.

După ce imaginea este fixată, se trece la montajul de sunet, care poate include compoziții originale sau cântece deja existente, cum este cazul serialului românesc Ruxx. Muzica din acest show a cuprins multe trupe iubite ale momentului, precum The Mono Jacks, Carla's Dreams, Irina Rimes și BRUJA. Dorința Ioaninei a fost ca această poveste să se simtă ca "a show of its time and of its place (un serial din acest timp și spațiu). Bucureștiul, ca un loc inspirațional în care îți dorești să fii. Și să arătăm viața unor femei moderne în București."

Ioanina Pavel și regizorul Daniel Sandu pe setul Subteran. Foto: Vlad Cioplea

Proiectele cele mai dragi de la HBO

One True Singer

Deși a lucrat preponderent la seriale de ficțiune, Ioanina a mărturisit că una dintre experiențele ei preferate de la HBO a fost reality show-ul One True Singer. "Cel mai mult am învățat la One True Singer", spune ea. Pentru un show hibrid cu o producție ce a cuprins 15 camere pe set în fiecare moment, Ioanina povestește cum acest proiect a fost extrem de complex și a necesitat mult învățat din mers. "Și a fost și foarte fulfilling (satisfăcător) pentru că i-am cunoscut pe cei de la Global Records, pe Lucian Ștefan și pe Matei Dima, pe Alex Vișan, and they're the utmost professionals (și sunt niște profesioniști deosebiți) care stau acolo până la final, până la epuizare."

Spy/Master

Din perspectiva reacției publicului, serialul care a împlinit-o cel mai tare pe Ioanina este Spy/Master. Acesta a avut premiera la ediția din 2023 de la Berlinale, iar apoi a apărut pe platforma HBO Max. Acest proiect a pornit prin concursul de scenarii Write a Screenplay For... (Scrie un scenariu pentru...) în ediția din 2020 în colaborare cu Cinemascop atunci când scriitoarea de origine germană Kirsten Peters a participat alături de Adina Sădeanu cu un pitch, iar acestea au câștigat competiția cu o poveste internațională spy thriller. A fost o muncă de doi ani în pandemie, în care creatoarele au dezvoltat povestea în colaborare cu Ioanina și Johnathan Young (producătorul executiv), scriind scenariile pentru toate cele șase episoade.

Pentru producție, Ioanina l-a ales pe regizorul britanic Christopher Smith după ce l-a remarcat cu filmul Triangle, iar acesta l-a adus pe Ben Wheeler, directorul de imagine, și pe Stuart Gazzard, editorul. "A fost o colaborare foarte bună cu toată lumea", spune Ioanina. Aceasta amintește casa de producție maghiară Proton Cinema, pe producătoarea Viktória Petrányi, cu care s-a înțeles de minune, dar și șefi de departamente foarte talentați, precum scenografa Zsófia Tasnádi și costumiera Sosa Juristovszky.

Spy/Master poate fi vizionat pe platforma de streaming BBC iPlayer.

Ioanina și actorul Alec Secăreanu pe setul Spy/Master. Foto: Ștefan Popescu

HBO Alumns și propria casă de producție, May One

În 2023, s-a anunțat că HBO Europe urma să închidă departamentele de Producție Originală în zona din Europa Centrală și de Est în urma unor schimbări de strategie. În consecință, Ioanina Pavel și Johnathan Young au decis să pornească pe cont propriu și au fondat împreună casa de producție May One, numele fiind inspirat chiar de data în care le-a expirat contractul cu HBO, pe 1 mai. Conform Television Business International, cei doi au fost denumiți "HBO Alumns" (absolvenți HBO), un nume mai mult decât sugestiv pentru parcursul carierei Ioaninei.

Reflectând asupra experienței de 10 ani de muncă la HBO, fie ca freelancer, fie ca producătoare creativă, Ioanina este convinsă că a avut parte de niște ani în care a învățat în mod accelerat, de la zero. "A fost genial sub egida lui Antony Root (producător și fost vice-președinte executiv în departamentul de Original Programming și Production la HBO Europe), [el] ne-a învățat foarte mult. It was a very good couple of years of really good work (Au fost niște ani foarte buni din care au ieșit producții foarte bune)."

Despre May One

"Cel mai realizabil vis al nostru este să găsim o modalitate să facem o co-producție la nivelul Spy/Master. That's what we're good at (la asta suntem buni) și what we're hoping to achieve (ce încercăm să atingem) la nivel de ce se cere și ce putem să oferim. În principiu, credem noi, the future is in co-productions (viitorul se află în co-producții)", afirmă Ioanina. Apoi, a explicat cum co-producțiile justifică bugete mai mari deoarece sunt mai multe țări unde co-producătorii pot să arate serialul, atingând un public mai larg. "Și, you never know (nu știi niciodată), poate să mai vină un commission (o producție finanțată) de serial original românesc", zâmbește aceasta.

Subteran

Subteran este un serial original Netflix cu actori români și scenariu în limba română, produs de May One și Mobra Films. Ioanina povestește cum filmările s-au terminat pe 8 martie, chiar de ziua femeii. "A fost un final apoteotic", râde Ioanina. "Nu, a fost chiar distractiv, m-am bucurat că am putut să marcăm Ziua Femeii - în general, pe set sunt mai puține femei, it's a very male-skewing industry (sunt majoritar bărbați în industrie), dar la wrap am avut destule femei încât să facem a nice gesture for them (un gest frumos pentru ele). Am avut și timpul de a face asta pentru că de obicei suntem running against the clock (alergăm împotriva timpului), dar cumva în ziua aia am înghesuit și second unit (echipa a doua) foarte mult și am reușit să terminăm cu o oră înainte. Am avut și second și main unit-ul prezente la wrap (echipa a doua și cea principală au fost prezente la încheierea filmărilor), am aplaudat-o cu toții pe Ana Ularu, a fost un moment frumos", își amintește Ioanina.

Foto: Andrei Runcanu

Recomandările Ioaninei

Desigur, nu puteam pune punct discuției cu Ioanina fără să o rugăm să ne recomande câteva seriale la care s-a uitat cu plăcere în ultimul timp. Aceasta este lista pe care a alcătuit-o în mod spontan.

•       Ripley pe Netflix

•       Blue Eye Samurai pe Netflix (animație)

•       Girls on the Bus pe HBO Max (despre niște jurnaliste care călătoresc după campaniile diverșilor politicieni)

•       Fellow travellers pe Sky Showtime

•       The Invincible pe Prime (animație)

•       Ted Lasso pe AppleTV

•       Loot pe AppleTV

•       Drops of God pe AppleTV

Un podcast despre seriale recomandat de Ioanina este The Watch.

Exploreaza subiecte similare:

Subteran, One True Singer, Spy/Master, Buffy the Vampire Slayer, dallas, Game of Thrones, The Sopranos, Band of Brothers, Ruxx, Ripley, Blue Eye Samurai, The Girls on the Bus, Fellow Travelers, Ted Lasso, Loot, Ana Ularu, Arestat la domiciliu, Umbre, Triangle, Ioanina Pavel

Alte știri din cinema

Contele de Monte-Cristo, cel mai nominalizat film la premiile César

Aşa-zisele Oscaruri franceze pariază şi pe Iubire fără limite şi Emilia Perez

ASUS Zenbook A14 (UX3407): descoperă noua lume a Inteligenței Artificiale

Laptopurile nu mai sunt de mult privite ca simple instrumente de lucru, devenind partenerii noștri de zi cu zi, ajutându-ne să ne conectăm din orice locație, sprijinindu-ne creativitatea și sporind productivitatea cu fiecare nouă generație.

Finn Wolfhard, despre ultimul episod Stranger Things: "A fost un moment ca în Toy Story 3, când te desparţi de jucării"

Ultimul sezon al serialului, de opt episoade, se va lansa în cursul acestui an

The Brutalist, lansat şi în România

Unul dintre cele mai lăudate filme ale anului trecut se va putea vedea pe marile ecrane în februarie

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells