Controversa anului la Hollywood: nici măcar şeful FX nu poate spune că The Bear este o comedie

de Ştefan Dobroiu în 18 Iul 2024
De ce proasta categorisire a lui The Bear ştirbeşte relevanţa premiilor Emmy

Ieri, The Bear/Ursul, serialul despre tensionata ascensiune a unui mic restaurant din Chicago în atenţia doritorilor de mâncare gourmet, a devenit serialul de comedie cu cele mai multe nominalizări din istorie, bătând recordul deţinut anterior, din 2009, de sitcom-ul 30 Rock. Este de ajuns să vezi un singur episod din serial (în România este disponibil pe Disney+) ca să îţi dai seama că poate râzi o dată pe episod, dar sunt mult mai mari şansele să plângi sau să te înfiori din cauza relaţiilor dezlănţuite dintre personaje şi a tensiunii insuportabile din culisele unui restaurant asupra căruia atârnă sabia neiertătoare a falimentului sau a irelevanţei gastronomice.

The Bear este o dramă pur-sânge. De fapt, este extrem de greu să găseşti un serial care să poată fi mai greu etichetat drept o comedie decât această producţie al cărei scenariu musteşte clipă de clipă de violenţă psihologică (asezonată uneori cu violenţă fizică), paranoia, compulsie, nevroză, doliu, sinucidere, autosabotaj şi mai multe straturi de depresie decât celebrul fel de mâncare ratatouille. Da, uneori serialul are momente amuzante, dar experienţa vizionării mai degrabă o să te destabilizeze decât o să te de binedispună.

Imediat după anunţarea nominalizărilor la Emmy, revista Variety i-a luat un interviu la cald şefului de la FX, John Landgraf, a cărui echipă a răspuns atât de Shogun, cât şi de The Bear, cele mai nominalizate două producţii la această ediţie a premiilor. Cu 93 de nominalizări, FX devine a doua cea mai nominalizată entitate din TV sau streaming, fiind întrecută doar de Netflix (107 nominalizări) şi întrecând HBO, care a primit 91 de nominalizări. Recordul anterior al FX a fost de 56 de nominalizări, iar sezonul 2023 devine cel mai bun din întreaga istorie de trei decenii a canalului TV.

În acest context, Variety insistă să întrebe dacă şeful FX consideră The Bear o comedie. Landgraf dă un răspuns elegant, dar deloc tranşant: "Fac asta de foarte mult timp. Am sărit de 60 de ani şi m-am ocupat de asta (n.r. - producţie de televiziune) de când am devenit adult. Şi nu am văzut niciodată un sezon mai bun decât sezonul al doilea din The Bear, comedie sau nu. Din punctul meu de vedere, este un vârf al producţiei de televiziune. Şi da, anumite părţi din sezon sunt foarte, foarte amuzante. Îi lăsăm pe votanţi să decidă singuri răspunsul la aceste întrebări". Probabil, Landgraf se referă la episodul "Fishes" din al doilea sezon, pe care noi îl etichetam, în cronica tardivă dedicată serialului, drept "mai violent verbal şi fizic decât un episod din Urzeala tronurilor...".

Variety întreabă apoi dacă FX plănuieşte să ceară mutarea serialului de la comedie la dramă pentru sezonul al treilea, iar Landgraf evită pur şi simplu răspunsul, zicând că preferă să se concentreze pe recunoaşterea entuziasmantă primită de sezonul secund.

Poate că te uiţi la multe seriale şi nu îţi pasă deloc de această controversă, dar proasta categorisire a lui The Bear ridică probleme de echitate şi fair-play. În competiţie cu titluri unde ambiţiile comice sunt mult mai evidente precum Abbott Elementary, Curb Your Enthusiasm, Hacks, Only Murders in the Building şi What We Do in the Shadows, este foarte greu ca The Bear să nu fie privilegiat. Până la urmă serialul sondează entuziasmant abisurile experienţei umane şi eforturile supraomeneşti necesare pentru a ne căţăra până la un nivel unde măcar rudimente de fericire să fie posibile. Competiţia este la fel de corectă ca un concurs în care un gimnast şi mai multe gimnaste concurează la inele, un aparat eminamente masculin.

The Bear are toate şansele să-şi transforme multe dintre nominalizări în premii. Dar cum ar fi stat lucrurile dacă serialul ar fi concurat cu Shogun? Probabil că premiile s-ar împărţi mult mai corect şi echitabil, aşa cum este normal... Prin considerarea The Bear drept o comedie, premiile Emmy îşi ştirbesc foarte mult din relevanţă la această ediţie. Sunt mari şanse ca presiunea gigantică pusă asupra Academiei americane de televiziune, organizatoarea galei Emmy, să ducă în curând la schimbări drastice ale regulilor acestor premii.

Exploreaza subiecte similare:

The Bear, Shogun, John Landgraf, Abbott Elementary, Curb Your Enthusiasm, Hacks, Only Murders in the Building, What We Do in the Shadows

Alte știri din cinema

O nouă mostră de violenţă şi americana, în trailerul Landman

Serialul creat de Taylor Sheridan se lansează pe 20 noiembrie, inclusiv în România

Starul următorului deceniu? Charles Denton vânează vampiri în serialul The Talamasca

Universul imaginat de Anne Rice se lărgeşte cu serial despre organizaţia ce declară război total creaturilor supranaturale

Veneţia se înclină în faţa lui Almodóvar

Primul film în limba engleză al cineastului spaniol a fost întâmpinat cu 17 minute de ovaţii

Noaptea masacrului: nihilism pe steroizi

Recomandat de spaniolul Alexandre Aja, thriller-ul imaginează o răfuială între o femeie şi un lunetist

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells