Primul lungmetraj „pictat” din cinema, în care fiecare cadru este o pictură în ulei (12 picturi pe secundă; 720 de picturi pe minut) se lansează pe marile noastre ecrane vineri, 13 aprilie. Printre alții, două pictorițe românce au lucrat la proiect, Cătălina Codreanu și Carmen Belean.
Un proiect de suflet al cineastei şi pictoriţei Dorota Kobiela, Loving Vincent este producţia ce a făcut furori anul acesta la festivalurile de animaţie (a fost recompensat cu Premiul Publicului la Festivalul de la Annecy) și a fost nominalizat la Oscar 2018. Dornică să aducă pe marele ecran viaţa pictorului olandez, dar şi picturile sale, Kobiela a dedicat aproape 9 ani realizării unui film „omagiu” care să fie fidel memoriei artistului şi stilului acestuia.
Povestea lui Loving Vincent are la bază peste 800 de scrisori trimise de Van Gogh fratelui său, Theo, cel care l-a sprijinit în demersul artistic şi i-a fost alături toată viaţa. Filmul acoperă ultimul an din viaţa pictorului ale cărui lucrări au schimbat faţa artei şi au devenit icon-uri ale artei moderne. Problemele sale mintale, dar şi presupusa sa sinucidere, sunt prezentate prin intermediul unor personaje din operele sale, dar şi cu ajutorul unor figuri noi, importante în desluşirea controversatului său sfârşit.
Totul a pornit de la scurtmetrajul lansat în 2008 de Kobiela, ce a fost primit cu extrem entuziasm de criticii şi publicul din toată lumea.
Într-un making-off al filmului (este vorba de o colaborare britano-polonă, între studiourile BreakThru Film şi Trademark Films) realizatorii arată că, întinse pe jos, toate cele peste 65.000 de cadre, la dimensiunile la care au fost pictate, ar acoperi nu doar întreaga Londră, ci şi insula Manhattan (Statele Unite). Peste 1000 de picturi de bază au stat la baza zecilor de cadre pictate şi animate prin intermediul rotoscopiei digitale.
O provocare la fel de mare, pe lângă continua dezvoltare a originalei şi dificilei tehnici de animaţie, proces ce a durat 4 ani, a fost imaginarea scenariului şi corelarea acestuia cu picturile originale de inspiraţie (peste 100 de lucrări ale lui Van Gogh au fost incluse în proiect).
Pentru a transforma ideea originală într-un film de aproximativ 90 de minute, Kobiela a avut nevoie, alături de scenaristul Hugh Welchman, de doi ani şi jumătate (vreme în care a fost nevoie de cinci schimbări majore de direcţie a poveştii - perspectiva este a unui anume Armand Roulin, dornic să afle adevărul despre moartea misterioasă a pictorului).
“Efortul depus pentru alcătuirea scenariului a fost crâncen. Am citit în jur de 40 de publicaţii diferite despre Van Gogh: biografii, lucrări academice, eseuri şi opere de ficţiune. În decursul a 4 ani am vizitat 19 muzee din 6 ţări şi am văzut în jur de 400 de picturi ale acestuia. Am vizionat, de asemenea, filmele şi documentarele cu greutate despre viaţa lui şi am intervievat experţi ai muzeului Van Gogh”, a arătat Welchman.
“Am vrut să ne distanţăm de ştampila de ‘geniu nebun’ atribuită lui Vincent; am vrut să îl prezentăm aşa cum ni s-a dezvăluit el prin scrisorile şi picturile lui”, a mai spus scenaristul.
Procesul de animaţie şi realizarea picturilor au fost abordate separat. Pentru realizarea mişcării, scenele live action – la care au lucrat actori celebri precum Saoirse Ronan, Douglas Booth, Aidan Turner şi Eleanor Tomlinson – au fost combinate cu efecte vizuale şi animaţie realizată de calculator. Peste aceste cadre au fost suprapuse apoi tablourile realizate de 125 de pictori din toată lumea, care şi-au însuşit stilul şi tehnica lui Van Gogh (printre aceştia s-a aflat şi o româncă, Carmen Belean).
Părerea ta
Spune-ţi părerea