Festivalul de la Cannes

Enter the Void este Odiseea Spaţială a lui Gaspar Noé

de Gloria Sauciuc in 27 Apr 2009
Enter the Void este Odiseea Spaţială a lui Gaspar Noé

Gaspar Noé este în competiţia oficială pentru Palme d'Or anul acesta, cu Enter the Void  filmul pe care fanii îl descriu drept „Odiseea Spaţială a lui Noé".
Au trecut deja 15 ani de când regizorul lucrează la acest proiect supersecret, cu titlul original Soudain le vide, dar o dată ce acesta a fost luat la Cannes, Noé începe să vorbească despre el. Iată câteva gânduri, împreună cu primele imagini, publicate de Totalfilm.com
Dar atenţie, sunt imagini cu stripperi, droguri, mâini pline de sânge şi oraşe stranii sub lumina neoanelor, iar regizorul ne invită de şase ori în universul pe care l-a creat.

Intră în lumea percepţiei şi a conştiinţei ne sugerează Gaspar Noé.
"Nici una dintre arte (cu excepţia jocurilor video) nu pot reproduce haosul din percepţia şi conştiinţa noastră precum o face filmul.
În trecut, unele filme au încercat să adopte punctul subiectiv de vedere al personajului principal. Însă Enter The Void va merge un pas mai departe decât predecesorii săi, însoţindu-şi eroul nu numai în clipele de luciditate, ci şi în delir: starea de alarmă, fluxul conştiinţei, memoriei, viselor...


Intră în lumea experienţelor halucinante!
"Viziunile care alcătuiesc scenariul sunt inspirate parte din relatările oamenilor care au avut experienţe în apropierea morţii, care descriu un "tunel de lumină", viaţa trecându-le prin faţa ochilor şi viziuni "astrale", şi parte din relatări ale unor experienţe provenite din consumul de DMT, o substanţă pe care creierul îl secretă în momentul morţii şi care, în doze mici, provoacă visele noaptea. Filmul trebuie să sperie, să facă să plângă publicul, şi, pe cât posibil, să îl hipnotizeze" spune regizorul.

Enter the Void, regia Gaspar Noé

Intră într-o călătorie a emoţiilor!
"În ultimii ani, filmele cu o structură labirintică au dovedit capacitatea publicului de a urmări povestiri alcătuite ca un puzzle, ca şi dorinţa de a se îndepărta de povestirea lineară. Dar o formulă complexă ar aduce doar o virtuozitate matematică, nu şi sensibilizarea publicului.
De aceea acest film este, în primul rând, o dramă - a unui tânăr care, după moartea brutală a părinţilor săi, promite că îşi va proteja sora orice ar fi. Simţind însă că el însuşi e pe moarte, luptă din răsputeri să-şi respecte promisiunea.
Un film în care viaţa unei persoane este legată de dragostea pe care o are ea pentru cealaltă persoană.

cei doi fraţi în Enter the Void, Gaspar Noé


Intră în Tokyo!
"Motivul pentru care au fost alese cele mai aglomerate zone din Tokyo-ul modern este pentru a sublinia fragilitatea celor doi, frate şi soră, aruncaţi ca două bile într-o maşină de jocuri mecanice cu alb, negru şi culori fluorescente."


Intră în lumea deschisă de un film extraordinar!
"E greu să faci un film, dar să faci un film mare e o sarcină aproape imposibilă. Acest citat din Spielberg nu este, poate, precis, dar aşa mi-l aduc aminte" spune Gaspar Noé. "Totuşi, există asemenea filme, inclusiv cel care a avut o influenţă puternică asupra mea - 2001: O odisee spaţială.
Fără să pretind că aş putea reproduce o asemenea capodoperă, încercând să fac un film care să fie, în acelaşi timp, captivant la scară mare, suficient de complex în acelaşi timp pentru a putea fi adresat adulţilor.
Şi dacă nu porneşti la drum cu gândul de a face un film mare, cu siguranţă n-ai să faci unul".


Intră în montagne - russe!
"Ultimele două filme ale mele, mult mai puţin ambiţioase, au fost descrise de către un critic drept nişte montagne - russe care se joacă cu cele mai adânci fobii şi dorinţe ale spectatorului.

Enter the Void, ale cărui teme şi opţiuni artistice vor fi variate şi colorate, trebuie - dacă reuşesc - să fie acel montagne-russe magic în care eu, ca spectator, visez să mă dau".

 

Imagini

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells