Pentru că una dintre sărbătorile cele mai populare ale lunii februarie este Ziua îndrăgostiţilor, vă propunem să vedeţi în această perioadă unele dintre cele mai îndrăgite filme de dragoste.
Producţiile de mai jos sunt programate în februarie la Cinemateca Eforie din Bucureşti, în mai multe zile ale lunii, la diferite ore, pentru toate tipurile de spectatori.
LUMINILE ORAŞULUI/THE City Lights
SUA, 1931/Comedie dramatică
R: Charlie Chaplin,, cu Charlie Chaplin, Virginia Cherrill, Harry Myers
Capodopera lui Chaplin înfăţişează dragostea lui Charlot pentru o fragilă tânără oarbă, dar şi istoria plină de peripeţii a prieteniei cu un beţivan milionar. Elocvent, emoţionant, dar şi nostim. Unul din marile filme dintotdeauna. (Leonard Maltin-1995, Movie and Video Guide)
REGINA CRISTINA/Queen Christina
SUA, 1934/Dramă
R: Rouben Mamoulian, cu Greta Garbo, John Gilbert, Ian Keith
Probabil cel mai bun rol jucat de Greta Garbo în rolul reginei Cristina a Suediei din secolul al 17-lea. În filmul aceasta ea împarte tronul cu iubitul ei, interpretat de John Gilbert. Garbo şi Gilbert interpretează scene memorabile, pe care nu vor mai avea prilejul să le repete. (Leonard Maltin-2004, Movie and Video Guide)
Casablanca
SUA, 1942/Dramă
R: Michael Curtiz, cu Ingrid Bergman, Humhrey Bogart, Paul Henried
Casablanca a obţinut Oscarul pentru cel mai bun film. Este după unii autori cel mai bun film al lui Curtiz. Bogart crează figura eroului revoltat, lupul singuratic care urăşte şi sfidează autorităţile. Deşi e departe de a fi o capodoperă, filmul are un farmec special datorită romantismului său. (Pauline Kael-1989, Secolul cinematografului)
SCRISOARE DE LA O NECUNOSCUTĂ/LETTER FROM AN UNKNOW WOMAN
SUA, 1948/Dramă
R: Max Ophuls, cu Joan Fontaine, Louis Jourdan, adaptare după Stefan Zweig
Fidel spiritului celebrului roman al lui Stefan Zweig din care se inspiră, capodopera lui Zweig duce la apogeu temele predilecte ale cineastului: trecerea timpului, sfâşierea inimilor în spatele aparenţei de frivolitate, iluzia fericirii faţă în faţă cu prezenţa morţii. (Jean-Loup Bourget- 2006, Petit Laroussse des films)
PE ARIPILE VÂNTULUI/Gone with the Wind
SUA, 1939/Dramă, ecranizare după romanul lui Margaret Mitchell
R: Victor Fleming, cu Clark Gable, Vivien Leigh, Olivia De Havilland
Clark Gable cu ochii scăpărând de pasiune în relaţia de amor cu nebunatica Scarlet, întruchipează un erou complex şi enigmatic. El este un aventurier şi un Don Juan cinic nesimţitor şi în acelaşi timp mistuit de iubire. (Douglas McVay-1977, Films and Filming)
DOCTOR JIVAGO/Doctor Zhivago
SUA, 1965/Dramă, ecranizare după Boris Pasternak
R: David Lean, cu Omar Sharif, Julie Christie, Geraldine Chaplin
Poate cea mai mare ecranizare făcută vreodată, filmul lui David Lean după romanul lui Pasternak este o cronică a nemulţumirilor de la începutul anilor ’20 apărute în Rusia… Dincolo de emoţionanta poveste de dragoste, cu Julie Christie şi Omar Sharif ca protagonişti, filmul se reţine şi prin asaltul cu sabia al cazacilor asupra protestatarilor, interminabila călătorie cu trenul prin ţară a familiei lui Jivago şi peisajul îngheţat prin care eroul trebuie să treacă pentru a o regăsi pe Lara. R. Barton Palmer-2004 (1001 Movies You Must See before You Die)
JULES ŞI JIM/Jules et Jim
Franţa, 1961/Dramă
R: François Truffaut, cu Jeanne Moreau, Oskar Werner, Henri Marie Dubois
Al treilea film al lui Francois Truffaut este o bizară poveste de dragoste, povestea unei tinere care ezită între doi prieteni pe care îi iubeşte în aceeaşi măsură. Regăsim în această pictură intimistă situată la începutul secolului fascinaţia pe care femeia o exercită asupra cineaştiloir Noului Val. (Guy Allombert-1963, Cahiers du cinema)
Elvira Madigan
Suedia, 1966/Dramă
R: Bo Widerberg Cu Pia Degermark, Tommy Berggren, Lennart Malmer
Filmul lui Bo Widerberg este într-adevăr unul din filmele cele mai îndrăzneţe din ultimii ani, fiind una dintre cele mai frumoasae ilustrări ale iubirii nebune şi sublime, fără ornamente inutile, fără poleieli sau probleme pseudo-filosofice, fără cazuri de conştiinţă. Patrick Rimbaud-1968 (Positif)
DOMNIŞOARELE DIN ROCHEFORT/Les Demoiselles de Rochefort
Franţa, 1967/Comedie muzicală
R: Jacques Demy, cu Catherine Deneuve, Françoise Dorleac, Gene Kelly
Delphine şi Solange sunt souă surori gemene. Trăind în Rochefort, Delphine e profesoară de dans, iar Solange susţine lecţii de pian. Maxence e poet şi pictor. Simon are un magazin de discuri. Toţi îşi caută iubirea, nefiind conştienţi că ea îi aşteaptă la colţ.
CEI MAI FRUMOŞI ANI/The Way We Were
SUA, 1973/Dramă
R: Sidney Pollack, cu Barbra Streisand, Robert Redford
Situată pe fundalul vieţii holywoodiene, romantica poveste de dragoste se degradează sub şocul puternic al evenimentelor din jur. Este vorba despre atmosfera Mccarthy-ismului, epocă în care vânătoarea de vrăjitoare a făcut multe victime printre meseriaşii progresişti ai cinematografului. (Dana Duma-1983, Autoportretele filmului)
ADIO, DAR RĂMÂN CU TINE/The Goodbye Girl
SUA, 1977/Comedie, ecranizarea piesei lui Neil Simon
R: Herbert Ross, cu Richard Dreyfus, Marsha Mason, Quin Cummings
Cea mai caldă comedie a lui Neil Simon de până acum pune în contact un actor interpretat de Richard Dreyfus cu o femeie recent părăsită - Marsha Mason - în acelaşi apartament fără voia lor. Un scenariu de mare calibru şi interpretări pe măsură. (Leonard Maltin-1988, Movie and Video Guide)
STRADA HANOVRA/Hanover Street
SUA, 1977/Dramă
R: Peter Hyams, cu Harrison Ford, Lesley-Ann Down, Christopher Plummer
Unul dintre cele mai romantice filme de război, Strada Hanovra este povestea unui trio amoros plasată pe fundalul celui de-al doilea război mondial. Cei doi bărbaţi îndrăgostiţi de aceeaşi femeie, un britanic şi un american, ajung în aceeaşi misiune de luptă împotriva inamicului german.
Între oglinzi paralele
România, 1978/Dramă, ecranizare după Camil Petrescu
R: Mircea Veroiu, cu Ion Caramitru, Elena Albu, Ovidiu Iuliu Moldovan
Povestea despre dragoste, suspiciune şi trădare inspirată din romanul Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război şi piesa Jocul ielelor a întărit reputaţia de stilist a lui Mircea Veroiu şi de fin analist al stărilor sufleteşti contradictorii.
Tess
M. Britanie-Franţa, 1979/Dramă, ecranizare
R: Roman Polanski, cu Nastassja Kinski, Peter Firth, Leigh Lawson
Fata trece de la umilinţă şi disperare la crimă, dar această impresionantă poveste este presărată cu momente de fericire deplină. În aceste clipe de dragoste împărtăşită, Tess demonstrează o rară capacitate de a trăi făcând dovada tinereţii, frumuseţii şi generozităţii sale. (Mireille Amiel-1979, Cinema)
GARĂ PENTRU DOI/VOGZAL DLIA DVOIH
URSS, 1983/Dramă
R: Eldar Riazanov, cu Ludmila Gurcenko, Nikita Mihalkov, Vasili Basilasvili
Prin voinţa destinului, dintr-un capriciu al hazardului sau graţie unei şanse, două personaje, nu foarte tinere şi extrem de singure, îşi găsesc fericirea. Cum e o fericire târzie, ea păstrează un gust de amărăciune şi un dram de ironie. (Olga Ulianova-1983, Le film sovietique)
Care dintre aceste filme îţi face cu ochiul? Sau ce film ai vrea să (re)vezi de Ziua Îndrăgostiţilor?
Părerea ta
Spune-ţi părereaDar mai sunt ani si luni februarie...
Vorbeam cu o colega 'inginer' care-mi impunea viziunea ei despre Eminescu.
O ascultam si vedeam cum 'ancheta' scenariul meu nu-l privea cu sufletul.