Documentarul Odessa, în regia lui Florin Iepan, aflat încă într-o fază intermediară de montaj, a fost proiectat luni la Centrul Ceh din Bucureşti, sesiunea Q&A ulterioară soldându-se cu discuţii aprinse şi acuze aduse regizorului că a făcut un film "antiromânesc".
Factura polemică a filmului vine din concluziile dureroase ale acestui "work in progress": armata română a comis genocid pe 22 octombrie 1941, prin urmare guvernul român al epocii, condus de mareşalul Ion Antonescu, a participat la Holocaustul la adresa populaţiei evreieşti, într-o manieră sui-generis. Documentarul pune în discuţie, simultan, două problematici: de ce subiectul Odessa este ignorat de mass media? Şi evenimentul propriu-zis de la Odessa.
Aşadar, documentarul merge pas cu pas pe urmele lui Iepan, care îşi descrie propriul periplu în căutarea preşedintelui care să facă un monument la Odessa (în memoria victimelor masacrului), a televiziunii care să dea informaţii despre documentar ori a regizorului care să devină interesat de acest proiect. Documentarul bate foarte mult moneda pe epopeea acestui Don Quijote contemporan - regizorul Florin Iepan, periplul său părând că va rămâne - în urma montajului final - firul narativ principal. A doua problematică discutată este a masacrului propriu-zis. Aici Iepan lansează o serie de cifre şi date pentru care nu are acoperire, conform unor participanţi la sesiunea Q&A de după proiecţie, care nu şi-au declinat identitatea.
Iepan se lansează, totodată, să afirme că românii, imediat după poporul german, au ucis cel mai mare număr de evrei în perioada celui de Al Doilea Război Mondial. Totodată, Iepan se hazardează să acuze guvernul de la acea dată (naţionalist) şi, inclusiv, poporul român, de fascism. Documentarului îi lipseşte dubla perspectivă, unghiul din care e abordat fiind numai cel incriminant faţă de mareşalul Antonescu.
Filmul prezintă o perspectivă greu de acceptat inclusiv la ora actuală. Figura centrală (şi principalul răspunzător) este mareşalul Ion Antonescu, pe care opinia publică azi fie îl elogiază drept un erou naţional şi conducător incoruptibil, fie îl priveşte cu scepticism. În susţinerea ipotezei incriminante la adresa lui Antonescu, Iepan a găsit ultimul supravieţuitor al masacrului de la Odessa, pe domnul Mihail Zaslavski, ucrainean (fotografii în galeria articolului). În vârstă de 86 de ani la data filmărilor, Zaslavski trăia în Odessa alături de fraţii şi părinţii lui, şi a povestit - într-un testimonial emoţionant - cum a scăpat prin breşa făcută în tavanul în flăcări a silozului în care a fost închis de armata română, alături de alţi evrei - bărbaţi, femei, copii, bătrâni. Un documentar care să-l aibă pe Zeslavsky în centru, iar nu peripeţiile în mediatizarea subiectului, ar fi avut - credem - un impact mult mai puternic asupra spectatorilor, cărora li s-ar fi vorbit în limbajul emoţiilor şi al trăirilor.
Filmul continuă cu ilustrarea manierei în care un număr de figuri politice reacţionează la prezenţa ultimului supravieţuitor al Holocaustului din Odessa la Bucureşti: de la invocarea "altor priorităţi" a fostului preşedinte Constantinescu până la refuzul politicos al Casei Regale de a discuta pe marginea respectivei tragedii. Surprinzător, Corneliu Vadim Tudor a acceptat în principiu celebrarea holocaustului de la Odessa ca pe o reală tragedie.
Iepan a declarat la sesiunea Q&A de luni, 8 aprilie, că mai are 16 ore de înregistrări, neincluse în montajul proiectat la Centrul Ceh.
Contextul istoric
Dificultatea de a "înghiţi" un subiect ca masacrul ordonat de Antonescu la Odessa vine din conştientizarea ideii că - atât mareşalul Antonescu, cât şi Regele Mihai - au fost, în perioada comunistă, demonizaţi, ceea ce face ca suporterii lor, chiar la ora actuală, să considere orice critică adusă (vorbim mai ales de anturajul familiei Regale), drept o formă de provocare din partea unor oponenţi politici.
Pe 22 octombrie 1941 armata română execută un număr de câteva mii de evrei (numărul variază în funcţie de surse) ca represalii la atentatul care a distrus comandamentul armatei române din oraş (evreii ucişi nu aveau - după cum s-a dovedit ulterior - nicio vină). Evenimentul, totuşi, nu a fost singular: la Iaşi, în timpul pogromului organizat tot de guvernul lui Antonescu, au fost deportaţi, pierzându-şi viaţa, alte sute sau mii de evrei (eveniment marcat în filmul Călătoria lui Gruber, în regia lui Radu Gabrea).Viitorul regizor Tudor Călăraşu a fost unul dintre ei, supravieţuind aproape miraculos unei detenţii în condiţii inumane.
Înainte de 1989, nici istoriografia şi nici cinematografia română nu l-a privit cu recunoştinţă pe mareşalul Antonescu. Nici nu ar fi avut de ce, ţinând cont că mareşalul organizase lupta contra Uniunii Sovietice şi implicit a comunismului, fiind de altfel unul din primele capete căzute după schimbarea politică din 23 august 1944. Chiar în filmele lui Nicolaescu (seria comisarului), Antonescu este caracterizat în culori întunecate.
După 1990, atitudinea favorabilă memoriei lui Ion Antonescu a venit din două direcţii - pe filieră anticomunistă (care a îmbrăcat inclusiv cultural mai multe forme: documentarea suferinţelor deţinuţilor politici, instituirea asociaţiilor pentru aceştia, rememorarea dramelor basarabenilor deportaţi în Siberia etc.); ceea ce a dus - şi pe bună dreptate - la formarea unei conştiinţe publice critice la adresa regimului comunist, de-a lungul timpului, în primul rând pentru crimele pe care s-a dovedit că le-a comis. Acest curent de opinie a tins a privi cu înţelegere sau chiar simpatie persoana lui Antonescu văzut ca şi "anticomunist", prin prisma experienţei nefaste a comunismului în România.
Cea de-a doua direcţie, proliferată după 1990, a fost cea naţionalistă (mergând până la ultranaţionalistă) care favoriza ideea unei "Românii Mari", independent de contextul istoric. Şi pentru exponenţii acesteia din urmă, Ion Antonescu a fost un "martir" ale cărui acţiuni militare, oricât de discutabile, au servit unei cauze "nobile" a "românismului"...
Părerea ta
Spune-ţi părereaDOMNULE FILDERMAN
În două petiții succesive îmi scriți de tragedia zguduitoare și mă implorați în cuvinte impresionante, reamintind de conștiință și de ,,omenie,, și subliniind că sânteți ,,dator,, să apelați ,,la mine,, și ,,numai,, la mine, pentru evreii din România, care sânt trecuți în ghetouri pregătite pentru ei pe Bug. Pentru a amesteca tragicul în intervenția Dvs., subliniați că această măsură ,,este moartea, moartea, moartea fără vină, fără altă altă vină, decât aceea de a fi evrei,,. Domnule Filderman, nimeni nu poate să fie mai sensibil ca mine la suferințele celor umili și fără apărare. Înțelegem durerea Dvs., dar trebuie, mai ales trebuia să înțelegeți și Dvs., toți la timp, pe a mea, care era aceea a unui neam întreg. Vă gândiți, v-ați gândit ce s-a petrecut în sufletele noastre anul trecut la evacuarea Basarabiei și ce se petrece astăzi, când zi de zi și ceas de ceas plătim cu mărinimie și sânge, cu foarte mult sânge, ura cu care coreligionarii Dvs. din Basarabia ne-au tratat la retragerea din Basarabia, cum ne-au primit la reîntoarcere și ne-au tratat de la Nistru pînă la Odessa și pe meleagurile Mării de Azov? Dar potrivit unei tradiții, voiți să vă transformați și de astă dată din acuzați în acuzatori, făcându-vă că uitați pricinele care au determinat situațiile pe care le plângeți. Să-mi dați voie să vă întreb și prin Dvs. să întreb pe toți coreligionarii Dvs. care au aplaudat cu atât mai frenetic cu cât suferințele și loviturile primite de noi erau mai mari. Ce-ați făcut Dvs., anul trecut când ați auzit cum s-au purtat evreii din Basarabia și Bucovina, au scuipat ofișerii noștri, le-au smuls epoleții, le-au rupt uniformele și când au putut au omorât mișelește soldații cu bâte. Avem dovezi. Aceiași ticăloși au întâmpinat venirea trupelor sovietice cu flori și au sărbătorit cu exces de bucurie. Avem fotografii doveditoare. În timpul ocupației bolșevice, aceia pentru care vă înduioșați astăzi au trădat pe bunii români, i-au denunțat urgiei comunisteși au ajuns și doliul în multe familii românești. Din pivnițele Chișinăului se scot zilnic, oribil mutilate, cadavrele martirilor noștri, care au fost astfel răsplătiți fiindcă 20 de ani au întins o mînă prietenească acestor fiare ingrate. Sînt fapte ce se cunosc, pe care le cunoașteți desigur și Dvs. și pe care le puteți afla în amănunt. V-ați întrebat Dvs. de ce și-au incendiat evreii casele înainte de a se retrage? Vă puteți explica de ce în înaintarea noastră am găsit copii de 14-15 ani, cu buzunarele pline de grenade? V-ți întrebat cîți din ai noștri au căzut omorâți mișelește de coreligionarii Dvs., cîți din ei au fost îngropați înainte de a fi morți? Voiți și în această privință dovezi, le veți avea. Sânt acte de ură, împinsă până la nebunie, pe care evreii Dvs. au afișat-o împotriva poporului nostru tolerant și ospitalier, dar astăzi demn și conștient de drepturile lui. Drept răspuns la mărinimia cu care au fost primiți în mijlocul nostru și tratați, evreii Dvs., ajunși comisari sovietici, împing trupele sovietice în regiunea Odessei printr-o teroare fără seamăn, mărturisită de prizonierii ruși, la un masacru inutil, numai pentru a ne provoca nouă pierderi. În regiunea Mării de Azov, trupele noastre retrăgându-se temporar și-au lăsat câțiva ofițeri și soldați răniți pe loc. Când au reluat înaintarea și-au regăsit răniții mutilați îngrozitor. Oamenii care puteau fi salvați și-au dat ultimul suspin în chinuri groaznice. Li s-au scos ochii, li s-au tăiat limba, nasul și urechile. Îți dai, Domnule Filderman, seama de spectacol? Te îngrozești? Te înduioșezi? Te întrebi, de ce atâta ură, din partea unor evrei ruși cu care nu am avut niciodată nimic de împărțit. Dar ura lor este a tuturor, este ura Dvs. Nu vă înduioșați, dacă aveți cu adevărați suflete, de ceea ce nu merită, înduioșați-vă de ceea ce merită. Plângeți cu mamele care și-au pierdut în astfel de chinuri copiii sau cu aceia care și-au făcut și lor și vă face și Dvs atâta rău.
MAREȘAL ANTONESCU
19.X.1941
P.S. Un soldat rănit din P. Neamț a fost îngropat de viu din ordinul și sub ochii comisarilor sovietici jidani, deși nenorocitul implora să nu-l îngroape, arătându-le că are 4 copii.
Maresalul Antonescu este un martir ale cărui acţiuni militare nu sunt deloc discutabile ci juste si da, au servit unei cauze nobile, cea a românismului, in numele caruia s-a dus un Razboi Sfant de reintregire a neamului. Bunicul meu a a fost ofiter roman sia luptat sub comanda maresalul Antonescu pentru Basarabia si Bucovina impotriva pestei bolsevice care ne-a mutilat tara. A tinut frontul de la Iasi, pana in ultima clipa. Apoi fost ranit grav si s-a intors din dupa 5 (cinci!) ani din prizonierat din Izium - URSS, langa Harkov...
Gloria, ma tem ca ghilimelele nu se ataseaza cuvintelor martir, nobil sau romanism, ci la ceea ce promoveaza realizatorul Iepan, anume anume un substantiv absolut comun numit "documentar".