Supereroi, extratereştri simpatici, monştri ai adâncurilor sau ai trecutului, dar şi vrăjitoraşi, piraţi şi arheologi s-au mişcat şi au respirat pe ritmul compoziţiilor sale: nu există om în viaţă care să fi intrat mai des în atenţia membrilor Academiei americane de film ca John Williams, compozitorul de 47 de ori nominalizat la Oscar şi de cinci ori câştigător. Anul acesta are două şanse: una pentru Calul de luptă (lansat recent pe ecranele noastre, vezi o cronică AICI) şi una pentru Aventurile lui Tintin: Secretul Licornului, ambele regizate de Steven Spielberg, cu care a colaborat la toate filmele sale, cu doar două excepţii.
Cele 45 de nominalizări ale sale îl transformă pe Williams în cel mai nominalizat om în viaţă (la numărul absolut este întrecut de Walt Disney, cu 59 de nominalizări), dar nu cifrele contează, ci... sunetele. De-a lungul a aproape şase decenii de carieră, Williams a compus câteva dintre cele mai recognoscibile succesiuni de sunete auzite vreodată la cinema şi a ajutat la schimbarea percepţiei cu privire la coloanele sonore: cel puţin din punctul de vedere al publicului, coloana sonoră a fost multă vreme desconsiderată, acţiunea şi actorii primând pe ecran. Nu spunem că muzica este mai importantă ca interpretările actorilor, ci că soundtrackurile compuse de John Williams sunt foarte vândute pe CD-uri şi DVD-uri şi sunt ascultate şi apreciate ca atare şi nu doar ca adjuvant al unor imagini.
După studii la prestigioasa academie Juilliard, John Williams a intrat repede în industria filmului, unde a început să compună alături de compozitori cunoscuţi. A făcut senzaţie alături de studiourile Universal, în 1954, cu soundtrackul pentru the Creature of the Blue Lagoon, în 1954, dar semnează prima coloană sonoră în 1958. Compozitorul va aştepta un deceniu pentru prima nominalizare la Oscar şi câştigă de-abia în 1972, pentru Fiddler on the Roof. În 1974 este contactat de Steven Spielberg, un regizor complet necunoscut, dar mare fan al compoziţiilor lui Williams. Cei doi lucrează pentru debutul în lungmetraj al lui Spielberg, The Sugarland Express, iar colaborarea va rezista timp de aproape patru decenii, până în ziua de azi.
În 1975 apare Jaws, unul dintre cele mai importante filme ale deceniului, devenind cea mai profitabilă producţie lansată până atunci. A redefinit conceptul de blockbuster şi a fost filmul cu debutul simultan în cel mai mare număr de cinematografe înregistrat până atunci, într-o perioadă în care premierele aveau loc în puţine cinematografe, numărul acestora fiind ulterior mărit în caz de succes. Pentru că Spielberg a avut probleme tehnice cu rechinul mecanic ce ar fi trebuit să apară în cele mai ameninţătoare scene, a ales doar să-i sugereze prezenţa, reuşind acest lucru mai ales cu ajutorul temei compuse de Williams, una dintre cele mai recognoscibile din istoria cinematografiei. O poţi asculta mai jos.
Spielberg şi Williams redefinesc colaborarea între regizori şi compozitori în Întâlnire de gradul trei, apărut în 1977. Întâlniri succesive încă din etapa de scriere a scenariului a făcut ca atât filmul cât şi coloana sonoră să fie realizate organic, într-una din cele mai inspirate sincronizări din istorie. Succesiunea de cinci note ce stă la baza comunicării dintre oameni şi extratereştri (primele cinci acorduri din clipul de mai jos) a devenit imediat foarte populară, ca şi restul melodiilor de pe soundtrack.
Este un an mare pentru John Williams, pentru că acum colaborează şi cu George Lucas la ceea ce va deveni cel mai profitabil film de până atunci şi cea mai populară înregistrare orchestrală din toate timpurile. Este vorba de Star Wars din 1977, urmat în 1980 de The Empire Strikes Back, la începutul căruia debutează popularul marş pe care îl poţi asculta mai jos.
Nu toate succesele din cariera lui John Williams sunt legate de Steven Spielberg. În 1978 compune coloana sonoră pentru Superman, filmul lui Richard Donner cu Christopher Reeve, un mega-succes de casă al anului şi precursor al avalanşei de producţii cu supereroi ce domină marile ecrane de azi. Urmează filmele cu Indiana Jones, E.T., Culoarea stacojie, John Williams schimbând cu imensă uşurinţă genurile de la thriller SF (Jurassic Park) la drame istorice (Lista lui Schindler), melodrame (Memoriile unei gheişe), comedii (Home Alone) şi filme fantasy (Harry Potter).
În prezent John Williams compune pentru Lincoln, noul film al lui Steven Spielberg cu Daniel Day-Lewis în rolul preşedintelui american. Filmul va apărea în luna decembrie.
Părerea ta
Spune-ţi părereafelicitari
Dupa parerea mea cam toate filmele bune(dar si cu buget ceva mai maricel) au si o coloana sonoara pe masura, iar aceasta vine cel mai des de la marele John Williams. Atuul lui e de a crea laitmotive filmelor, usor de recunoscut pana si de cineva care a locuit intr-o pestera. Sunt sigur ca sunt oameni care n-au vazut Star Wars cap-coada, dar daca aud tema muzicala principala pe undeva, stiu ca are legatura cu acea serie de filme. Williams se pricepe la a crea niste sunete briliante, dar usoare, ce imediat le poti recunoaste. Mai sunt sigur ca multa lume recunoaste imediat muzica lui pentru filme dupa acele laitmotive desi poate mai nimeni nu stiu numele celui care a compus muzica! In fine, as vorbi cu mare admiratie despre omul asta pana maine. Ideea e ca a revolutionat industria filmelor prin muzica sa in atatea decenii! E de asemenea o sursa de inspiratie si un idol pentru compozitorii din ziua de azi, astia mai tinerei :D
Ati obsevat ca primele doua filme din Harry Potter aveau o atmosfera mai aparte?Asta deorece John Williams a compus coloana sonora a primelor filme.
Alti compozitori care imi mai plac sunt:Hans Zimmer;Howard Shore;Thomas Newman si Clint Mansell.
Daca n-am vreodata muzica lui "la purtator" si dau de ea accidental printr-un mall sau restaurant ceva...am "nerdgasm" :))
Sunt curios cum ar reactiona mass-media/presa si publicul larg la moartea unui asemenea zeu...chiar extrem de curios, dar vreau sa mai astepte curiozitatea mea, ca sa ma mai bucur de el in viata! :x