Maria Dinulescu este din nou personajul principal. De data aceasta, în videoclipul piesei „Viaţa ca o curvă" - primul extras de pe albumul „Autistul", al lui Florin Chilian. Ideea videoclipului i-a venit actriţei la lansarea albumului, când toate luminile au fost stinse, astfel încât numai muzica a fost lăsată să inspire simţurile invitaţilor. Apoi şi-a creat personajul... În timpul filmărilor s-a gândit la un om pe care îl iubeşte şi care „nu este uşor acceptat de ceilalţi"... Iată, în continuare, interviul integral cu actriţa şi - bineînţeles - videoclipul, oferit prin amabilitatea compozitorului Florin Chilian.
Cum ai ajuns în proiectul „Autistul", al lui Florin Chilian?
Într-o seară, obosită după o zi de filmare, mi-am spus că trebuie să mă relaxez participând la lansarea pe care a avut-o Florin cu „Autistul”. Fady Zaidan, directorul filialei locale a Brown-Forman, producătorul mărcii de whisky Jack Daniels şi a celei de votcă Finlandia, care a fost şi sponsorul evenimentului, i-a propus lui Florin să închidă lumina 20 de minute şi să lase invitaţii doar să descopere muzica. Inspirată de ideea lui Fady şi versurile lui Chilian, mi-am imaginat că s-ar putea face un clip cu o femeie în prim-plan, care să transmită acelaşi emoţii. L-am chemat pe Florin şi i-am propus ideea. La ceva vreme m-a sunat şi mi-a spus că l-ar interesa. Aşa că am discutat despre cum putem crea acest clip cu Daniel Serbănică - unul dintre directorii de imagine pe care îi apreciez foarte mult încă de la „Mecano", făcut cu Cristian Nemescu. Daniel, la rândul lui, l-a luat pe monteurul Zoran Stangacilovic, coleg de generaţie cu noi, şi - cu 500 de euro, plus 50 de minute de filmare - a ieşit acest clip. Vreau să preciez că a fost o muncă de echipă şi nicidecum nu a existat un regizor aşa cum s-a speculat în presă. Dacă vrei, Chilian a fost - ca la reclame - „agenţia" căreia i s-a prezenat o idee, pe care a apreciat-o şi în care a crezut.
Albumul Autistul - Nu-l mai goniţi pe Brâncuşi conţine 14 piese. Ce te-a determinat să alegi, dintre toate cele 14, piesa „Viaţa ca o curvă"?
Decizia a fost luată pe întuneric, în acel club. Am ascultat melodia şi mi s-a părut că versurile spun lucruri foarte simple, dar care îţi dau multă forţă. Abia mai târziu, când pregăteam filmarea, am citit cărticica CD-ului şi am ascultat tot albumul. Cred că aşa a fost să fie...
Care au fost motivele pentru care ai acceptat să te implici în proiect (ţinând cont că bugetul a fost modest - 500 euro - prin urmare nici remuneraţia foarte mare)?
Acest clip îl consider un experiment, o muncă de echipă care are un rezultat pe care ni-l doream. Nu au existat motivaţii financiare pentru că a fost făcut între prieteni. Eu nu am luat nici un ban, iar ei doar şi-au acoperit cheltuielile tehnice. Cum va fi primit acest rezultat cred că o să fie surprinzător pentru noi. Totul a plecat dintr-un impuls şi s-ar putea ca tocmai acest lucru să aducă reacţii sincere.
Dacă ar fi să descrii cele două personaje ale tale - din ultimele două videoclipuri - Peace şi Viaţa nu-i o curvă - în termeni de similitudini şi diferenţe - cum le-ai prezenţa? (Referă-te şi la gestul cu predatul: ridici ambele mâini în semn de capitulare...)
Mi-am dorit să fie un personaj androgin în acest clip tocmai pentru că am prins gustul în „Peace". Chiar cred că sunt oameni pe pământ care simt că spiritul îi guvernează mai mult decât orice. Pentru aceştia am vrut „să vorbesc". În clipul celor de la Depeche Mode trebuia să respect un personaj construit de alţii, aici a trebuit să las nişte sentimente care s-au născut în mine să se joace cu camera, cu publicul şi cu nevoia de dragoste a oamenilor. Îmi aduc aminte că la această dublă, care reprezintă - de fapt - clipul „Viaţa ca o curvă" pur şi simplu am început cu finalul celei dinainte şi mi-am zis „ok, nu mă mişc, ci merg mai departe". Am văzut cum la un momendat totul s-a făcut negru în jurul meu şi mi-am zis „gata; sunt numai eu şi libertatea, plăcerea mea de a lucra cu camera, sentimentele şi tehnica".
Legat de mâinile în semn de „capitulare", cum spui tu, e foarte simplu. Am simţit că pe faţă aveam prea multe lacrimi şi realizam că se văd foarte urât pe cameră. Mi-am zis să le şterg, dar nu ştiam cum să scot mâna din cadru şi să aibă sens, să rămână coerent cu povestea. Cel mai onest a fost să mă uit la acele lacrimi din palmă. Funcţiona perfect cu textul: „Nu au ce să îţi ia". Următorul pas a fost... oameni buni, uitaţi-vă ca nimeni nu are ce să ne ia şi am ridicat simplu cea de-a doua mână.
Cum te-ai pregătit pentru filmarea videoclipului?
Înainte de filmare am „chinuit-o" pe prietena mea, Rozana, pentru câteva ore, punând-o în rolul operatorului. Nu ştiam ce variantă să aleg. Prima idee pe care o avusesem era să nu mă mişc, să mă uit fără să clipesc în cameră şi să fac sincron. Apoi mi-am zis să mă şi mişc, iar mai târziu mi-am spus să fac numai uneori sincron, să mă mişc şi să las lucrurile să se aşeze în mine. La finalul acestor ore de repetiţii, ne-am uitat pe material şi ne-am zis că cea mai bună alegere este cea din urmă. Era cea mai umană. După cum vezi, şansa noastră este că ne adunăm mai mulţi care credem unii în alţii şi, inspiraţi, experimentăm diferite lucuri.
TU laşi lumea în lumea ta? Ajungi să te saturi de toate minunile lumii? Sau de tăcerile ei? Ori de cuvinte? Dar de iubiri?
Dacă eu fac toate aceste lucruri? Nu cred că sunt atât de dramatică. Trăiesc viaţa cu naivitate şi bucurie. Uneori sufăr şi mă întreb ce rost am să fiu aici. Îmi trece repede. Ofer încredere fiecărui minut pe care îl trăiesc ca şi cum nu am trecut prin multe.
Care e versul tău preferat dintre cele ale acestei piese?
„Lasă lumea-n lumea ta", pentru că mă gândeam că asta vreau să transmit. Când repetam mă gândeam la oameni. Ştiu că foarte mulţi sunt speriaţi datorită crizei finaciare şi greu îşi găsesc curaj să meargă mai departe. Am vrut să le transmit că trebuie să se lase vieţii pentru că este singura soluţie spre fericire. Mai apoi, la filmare, mă gândeam la un om pe care îl iubesc şi care nu este uşor acceptat de ceilalţi. Vroiam să îi ofer curaj, să îi dau încredere, să îi spun că dacă lasă lumea să ajungă în lumea lui o să se simtă împlinit. Am încercat şi eu..
Părerea ta
Spune-ţi părereaŞi curvă, şi cerşetor, şi prinţ
de Florin Chilian
"A fi" - niciodată nu am ştiut să scriu corect acest verb. Mă blocam mereu în conjugarea din respiraţia asumată prea devreme a lui "a fi". Eu sunt! Aşa a fost mereu pentru mine, la imperativ. Nu acuz pe nimeni pentru asta, doar că pentru mine "acasă" a însemnat atât de multe lucruri... De la un canal de lângă Stadionul Olimpia la casa unor bulgari bătrâni, ce m-au crescut o vreme. Fuga la trei ani şi jumătate dintr-un cămin internat, de unde nu mai venea nimeni să mă ia, la casa unui bunic, mult prea devreme dispărut...
La vise nu am renunţat niciodată. Visam jucării, multe jucării. Mă trezeam, plecam la şcoală doar pentru a ajunge acasă. Mă culcam repede, să uit de foame, şi reluam jocul din visul cu jucăriile, exact de acolo de unde îl lăsasem. Am mai visat să fiu înfiat, dar mama prietenului meu, femeia care îmi doream să mă înfieze, mi-a interzis să mai intru la ei în casă. Luasem, ca orice copil în clasa I, premiu cu coroniţă şi pe drum, în tramvaiul 19, mergând la premiera filmului ABBA, i-am arătat că meritam şi eu să-mi fie mamă, pentru că ştiam mai multe chiar şi decât fiul ei... În acel moment, am învăţat că niciodată nu e bine să arăţi câte ştii.
Acasă şi toate celelalte au mai însemnat şi Stirom - clubul de ciclism unde am ajuns campion pentru că aşa aveam ce mânca, aveam haine şi bicicletă...
Clasa a XII-a a Liceului Matei Basarab... Sunt chemat în biroul directoarei, doamna Popa Viorica, care îmi era şi dirigintă, şi profesoară de istorie. Motivul?! Bunică-mea şi taică-meu se prezentaseră la şcoală. Îi interesa situaţia notelor, a mediilor mele, întrucât eram ultimul Chilian din neam, aşadar nu-şi puteau permite să mă lase să îi fac de ruşine. Trebuia să le duc numele mai departe cu "cinste" pentru că tot neamul fusese studios, iar bunică-mea a fost, nu-i aşa, prima femeie inginer chimist a ţării... Am plecat trântind uşa. Ăştia nu au vrut să ştie nimic de mine 18 ani şi acum îi omora grija numelui... Atunci mi-am jurat să nu fac vreodată o facultate. Nu doream să-mi ratez viaţa pentru a obţine o diplomă "la mână", mai ales că nu credeam deloc în educaţie. "Educaţia" asta te învaţă să funcţionezi normal într-o lume perfect anormală.
Nimic nu s-a schimbat. Şi acum, ca şi atunci, educaţia îţi toceşte aripile de înger, te pune pe şine, îţi fură liberul arbitru. Nu o mai poţi lua nici la stânga, nici la dreapta, atunci când simţi să faci asta, doar pentru că aşa ceva nu se face, nu?!... De atunci a plecat acest album, de la decizia de a înţelege şi de a trăi asumat toate tipologiile umane care credeam eu că există. Am fost şi înger, şi demon, şi curvă, şi sfânt, şi prinţ, şi cerşetor, dar şi tot ce am crezut eu că mai poate fi între şi pe lângă toate acestea. Am avut şi noroi, dar şi praf de stele pe pleoape, însă nu asta a fost cea mai mare "nebunie" pe care am trăit-o în viaţa mea. Nici pe departe...
Nici un compromis, nici o scurtătură. Nu am vrut să învăţ muzică, pentru că trebuia să văd dacă pot reuşi numai prin mine însumi, fără nici un fel de ajutor sau artificiu. Chiar dacă uneori a fost uşor, atunci am făcut eu să fie greu. M-am dus cu capul înainte, făcând tot ce nu trebuie să faci pentru a reuşi, fără să minţi, fără să înşeli, fără să înşeli fiindcă nu am vrut niciodată să-mi ating idealul prin modalităţi josnice, găsindu-mi scuze "ieftine".
Am vrut să văd dacă poţi să reuşeşti în viaţă cu propriile tale eforturi, de a deveni tu însuţi prin tine însuţi. Acest album este motivul pentru care m-am apucat de muzică.
Am trăit 24 de ani, a durat drumul ăsta din mine, trecând prin mine însumi. După fiecare etapă încheiată am scris câte un cântec. A început cu "Ai grijă de tine" şi s-a sfârşit cu "Ai grijă de ea".
Albumul are o geometrie mai ciudată. O simetrie care coboară spre tine însuţi, mai întâi ca un procuror - până la măduva din oase, pentru ca, mai apoi, să se ridice o dată cu tine, ca prieten de data asta, începând cu "Toate, toate...". Totul e simetrie şi concentricitate în acest album. Pleacă de la respiraţii, apoi vin oglinzile din grija faţă de tine sau de ea. Viaţa ta fiind, tot de tine trebuie să ai grijă. Apoi reflecţia din "De-ai putea" spre "Oameni singuri", de la "Sens interzis" la "Atât de rar"...
E gata de 15 ani acest album, ca proiect de sine stătător. Încă de atunci am crezut şi am sperat că drumul acela pe care plecasem era încheiat..., dar nu, nu a fost deloc aşa. Mai trebuia să fac ceva, pentru că toţi îmi spuneau că un astfel de album nu va avea şanse să fie produs. A trebuit să construiesc în social condiţiile pentru ca albumul să existe. A fost necesar să ajung la un nivel de notorietate suficient de mare ca să îl pot lansa pe piaţă.
Am încercat să intru decent în lumea asta a muzicii, dar nu a fost posibil. Am luat tot nefirescul dintr-o societate românească profund bolnavă, mi l-am însuşit şi m-am folosit de valenţele lui demente pentru a inventa personajul controversat Chilian, personaj care a adus în cele din urmă albumul aici, în lumea reală. Îmi asum tot ce am făcut, aşa cum îmi asum şi consecinţele acţiunilor mele! Ce este cu adevărat important pentru mine nu prea are legătură cu ceea ce valorizează ceilalţi. Nimic din tot ce ar mai putea să se întâmple acum nu poate fi nici măcar pe jumătate atât de greu cât a fost în copilărie. Am experienţe de viaţă de la o vârstă de la care cei mai mulţi nu au amintiri. Fiecare clipă care a trecut de când am lansat primul album "Iubi - interfaţă la realitate" reprezintă un cadou minunat. Am avut nevoie de 9 ani pentru a-l găsi şi a-i putea mulţumi aceluia care, fără să ştie, m-a ajutat - Teodorescu Alexandru (Oase din Buzău).
Am ştiut mereu că lumea are numai două motoare: iubirea şi ura! De aceea, când normalul nu a ajutat prea mult, atunci ura şi nuanţele ei au rezolvat restul pentru mine. A fost foarte uşor să potenţez ura socialului către mine. De aceea, tot ce am făcut în aceşti ani pentru a pregăti "Autistul" a fost încercarea de a determina cât mai mulţi oameni să mă deteste. Motivele sunt multe şi foarte simple. Pe lângă realitatea faptului că e nefiresc de adevărat faptul că, instinctiv, distrug mai repede decât construiesc, nu am alte raporturi cu socialul, altele decât muzica. Ce se va întâmpla atunci când cineva va dori (cumva) să mă pedepsească? Toţi aceia care mă urăsc vor avea nevoie să-şi construiască argumentele.
Pentru aceasta, vor trebui să se raporteze la muzica mea, singura legătură pe care aş putea-o avea cu ei! Trebuie să-mi asculte muzica! Cu albumul acesta vor avea o surpriză cu atât mai mare, cu cât vor porni mai înverşunaţi împotriva mea, cu toată ura aia a lor, ură de care am avut grijă să crească în ultimii ani. Atunci s-ar putea să se trezească descoperiţi în faţa unor trăiri cu care nu sunt obişnuiţi: se numesc emoţii. Pentru că, de fapt, toată ura aia a lor le va arăta un personaj foarte diferit de acela pe care îl cunoşteau... Atenţie, nu e vorba despre mine! E vorba de ei înşişi. Poate aşa, măcar pentru o clipă, tot răul cu care veneau spre mine le va fi de folos. Acesta este adevăratul motiv al albumului şi darul meu către toţi aceia care, prinşi în capcana propriilor renunţări, s-au înstrăinat şi au uitat de ei înşişi. Cred că asta este adevărata menire a muzicii, a artei în general. Un moment de sinceritate, al tău cu tine însuţi, menit să-ţi arate cum ura se poate transforma în cel mai de preţ lucru...
Dublă lansare
Albumul "Autistul - Nu-l mai goniţi pe Brâncuşi" se lansează la 24 iunie la Târgu-Jiu, în Parcul Central, ora 20:00. Cu CD-ul se va "sărbători" şi apariţia volumului de versuri - "Generaţia suspendată", scrisă Marius Marian Şolea (grafică Mihai Chichioacă). În Bucureşti, "Autistul" va fi prezentat oficial începând cu ora 20:00, la Plazza România.
Albumul este in memoriam Mihaela şi Ştefan Iordache.
"Ne-am învăţat să asimilăm muzica cum ne convine şi pentru că ne convine. Consumăm muzică. Nu mai ştim, însă, să ascultăm muzica - spune autorul. Totul e comprimat în orizontul celor 3 minute şi 30 de secunde. Nu avem timp, nici răbdare, nu ne mai permitem să stăm să ascultăm. De aici porneşte şi ideea albumului, pentru că autismul, în esenţă, înseamnă lipsa comunicării. În primul rând, noi cu noi înşine nu mai comunicăm. De asemenea, noi între noi nu mai comunicăm. Vorbim, strigăm, urlăm, lătrăm, dar de comunicat nu o mai facem de multă vreme. Societatea suferă de un autism social cronic. N-am crezut niciodată în principii mai mult decât în oameni. Pentru mine, după mult timp, «a fi» începe să aibă contur. Nimic nu mai este respirat la imperativ. La vise nu am renunţat niciodată...
După terminarea acestui album, am început să reînvăţ să merg pe jos. Voi ce aveţi de gând să faceţi cu vieţile voastre?"
"Viaţa ca o curvă" este una dintre piesele de pe "Autistul" care beneficiază de un videoclip. Povestea acestuia se bazează pe un minimalism exploziv de stări şi pe transmisie la nivel emoţional, realizarea conexiunii depinzând exclusiv de performanţa actoricească a Mariei Dinulescu. "Toată lumea va avea o surpriză de proporţii o dată cu vizionarea acestui material!" - declară Florin Chilian. http://www.jurnalul.ro/stire-special/si-curva-si-cersetor-si-print-547279.html
Pentru cei profunzi, acest videoclip e o bucurie imensa. Bravo pentru curaj , pt idee, pt exprimare!
pentru un critic ..... e ieftina
e reusit .
Felicitari!
Mi-am pierdut tot respectul pentru Chilian, şi chiar l-am asculat asiduu într-o vreme, mi-am pierdut deci tot respectul pentru omul care-a compus şi interpretat "Zece" când am aflat cum îşi tratează tipul iubitele, adicătelea le frânge oscioarele la propriu, în îmbrăţişări mai mult decât dureroase. :-(((
Cât despre Maria - îi şedea mult mai bine grăsuţă (ca să folosesc un eufemism), părerea mea e că ar trebui să se întoarcă acolo unde a excelat, şi anume la/în telenovelă. De fapt despre asta vorbeşte cel mai bine viaţa publică a "vedetei".
Aaaa... ceea este cu adevărat frumos la "actriţă" sunt buzele. Păcat de restul. Subscriu celor care auscris despre lecţii de actorie şi lui SpargTanus cu al lui "Trai-v-ar minimalismul de pigmei ce sinteti".
PS: postare salvată. Nişte lecţii de jurnalism, morală şi bun-simţ n-ar strica şi moderatorilor de pe aci... da'cum trăim în Ro asta este pură utopie! :D
e cel mai tare:X:X
cata atat de fain:X:X
zece e o melodie minunata:x
de cele zece porunci nu mai zicem:X:X
...toti cei kre ask manele sau cn stie ce muzica asta li se pare o prostie...ei bn nu e e ceva fffffff frumos....il iubesk pe chilian..:X:X:X
Legat de muzica lui, sa zicem ca e suficient de "colorata" cat sa fraiereasca o mana de oameni cum ca ar fi ceva deosebit. Iar clipul....imi pare facut pentru acultatorii fideli ai artistului si asta sper ca spune ceva:))