Mustang, un film despre maturizare

de Gloria Sauciuc în 17 Ian 2016
Trecerea dinspre copilărie spre adolescență a cinci surori este privită de către camera de filmat la fel de tăcut, de răbdător și, doar aparent, indiferent ca ochiul unui voyeur

Nominalizat la Oscar 2016 pentru film străin, Mustang este cu și despre femei, un film despre ciocnirea dintre culturi - cea occidentală (Turcia, deși musulmană, este expusă la cultura occidentală) și cea islamică. Trecerea dinspre copilărie spre adolescență a cinci surori este privită de către camera de filmat la fel de tăcut, de răbdător și, doar aparent, indiferent ca ochiul unui voyeur, ascuns undeva în frunzișul de lângă casa celor cinci fete baricadate de unchi și bunică pentru a le păzi virginitatea. Și asta, pentru că filmul - tăcut, analitic - lasă spectatorul să observe.

Nici drama fetelor obligate să se căsătorească prin decizia familiei, nici tragedia sinuciderii uneia dintre ele, ori momentul comic al micii evadări de la meciul de fotbal (de altfel, în lumea islamică, fotbalul feminin este surprinzător de prezent ca un debușeu al personalității feminine într-o lume a bărbaților) nu accelerează ritmul lent al filmului.

Văzut din altă perspectivă, Mustang este unul din multele filme dedicate femeilor din lumea islamică, nefiind însă un film militant precum Wadjda (2012), mai ales că Turcia, unde acțiunea are loc, e o combinație a deschiderii către Occident cu tradițiile domestice musulmane.

Credem că - datorită contextului internațional, care a făcut din problemele legate de Islam un subiect fierbinte - filmul a reușit să atragă atenția Academiei Americane de Film, care l-a nominalizat la Oscar anul acesta.

Tonul filmului ar putea fi unul grav. Condiția femeii pe care o descrie - care nu e nici pe departe cea mai aspră în contextul culturii islamice- ar fi insuportabilă pentru fetele din Europa, cu căsătorii aranjate și cu sechestrarea în casa familiei, și totuși filmul se abține din a deveni emoțional. Nici măcar o sinucidere, care ar fi încheiat tragic alt film, nu încheie povestea fetelor. După cum femeia musulmană se resemnează în fața destinului, camera de filmat se resemnează în fața derulării acțiunii, care se încheie - previzibil - cu fuga fetelor mai mici de acasă, în mult mai tolerantul Istanbul.

Titlul filmului are un singur punct comun cu acțiunea - conceptul de libertate, calul (Mustang) fiind simbol al libertății.

Cinefilii vor face legătura dintre acest film și Sinuciderea fecioarelor, drama Sofiei Coppola, despre o familie puritană care își ține fetele prizoniere.

Exploreaza subiecte similare:

oscar 2016, Mustang

Alte știri din cinema

Reacţii la The Acolyte, serialul al cărui rating este dezactivat pe Imdb

Serialul Star Wars este disponibil de azi pe Disney+, şi în România

Anna Próchniak: „Am simțit o responsabilitate uriașă și am știut toți că aceasta este o poveste atât de importantă de spus lumii”

O nouă producție originală SkyShowtime, The Tattooist of Auschwitz, se lansează în România! Toate cele șase episoade vor fi disponibile pe platforma de streaming începând cu data de 7 iunie. Mini-seria este regizată de Tali Shalom-Ezer, iar din distribuție fac parte Jonah Hauer-King, Anna Próchniak, Harvey Keitel și Melanie Lynskey.

Şefa de la Lucasfilm deplânge reacţiile fanilor la noile seriale Star Wars

Ce oameni răi: după Ridley şi Ahsoka, a venit rândul lui The Acolyte să stârnească furia fanilor

Merită un munte de lasagna: Garfield domină din nou topul încasărilor

Cele trei premiere ale săptămânii trecute nu au reuşit să îl întreacă pe motanul portocaliu

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells