Atmosfera sumbră, tema destinului implacabil, lipsa speranţei, alternarea rolurilor vânător - vânat, elemente proprii filozofiei nietzschiene, tema religioasă, se regăsesc atât în No Country for Old Men, cât şi în The Counselor.
Decizia Avocatului (Michael Fassbender) de a se băga în afacerea cu droguri, e - practic - alegerea capului sau a pajurei de pe moneda lui Chigurh. Odată intrat în joc, nu mai există scăpare. The Councelor este, ca şi No Country for Old Men, tot o incursiune în lumea violenţei - de data aceasta traficul de droguri transfrontalier din Mexic în Statele Unite - o lume tenebroasă patronată de personaje anonime, dar primejdioase. Cinemagia vă propune astăzi o comparaţie între No Country for Old Men şi The Counselor, cele două filme, ce poartă pregnant semnătura unuia dintre romancierii Cinemagia preferaţi, Cormac McCarthy.
Filmul din 2007 No Country for Old Men, cu scenariul și regia semnate de frații Joel și Ethan Coen, și inspirat de romanul omonim din 2005 al lui Cormac Mccarthy, îl urmăreşte pe Llewelyn Moss (Josh Brolin), care da peste o grămadă de cadavre, heroina, şi 2 milioane de dolari cash, în deşertul Texasului. Moss hotărăşte să dispară cu banii. În The Counselor e vorba de un trasnsport de heroină, în valoare de 20 de milioane de dolari. Şi într-un caz şi în celălalt, pe urmele banilor intră în schemă urmăritori letali. Moss îşi dă seama că cineva e pe urmele lui; acest „cineva” se întâmplă să fie tocmai Anton Chigurh (Javier Bardem), ucigașul plătit al unui cartel al drogurilor. Chigurh este o forță a naturii sub înfățișare umană. Indestructibil, implacabil. Unii critici au considerat că Chigurh este o personificare a unei fantome, a diavolului sau a morții însăși. Din această perspectivă, No Country reia modelul tragediei antice grecești. Personajele din The Counselor intră, de asemenea, sub semnul unei sorţi implacabile odată ce au ales calea unui câştig rapid, adică să se ocupe de virarea unor droguri.
Cameron Diaz este în The Councelor alternativa feminină a lui Chigurh. Tot cu o coafură specială, are şi o armă aparte. Chigurh lucrează cu un ciocan pneumatic pentru omorât vitele, pe când Cameron Diaz (Malkina) cu un dispozitiv la fel de letal. Şi ea pare de neoprit. Pe de altă parte, ceea ce interesează pe Mccarthy în ambele romane este ceea ce se întâmplă atunci când un om bun, dar imperfect, face o alegere greşită. Seriful Ed Tom Bell (interpretat de Tommy Lee Jones) încearcă să oprească inevitabilul sfârşit sângeros, în calitate de om al legii. Însă rămâne mereu în urmă; de modă veche, genial odată, e depăşit de aceste noi timpuri, într-un ţinut care nu mai este pentru el, pe care nu-l mai poate apăra. Similar, cartelul din The Counselor este de neoprit, legea nu îl poate ajunge, pare omnipotent şi omniştient. În cele două filme alternează rolurile între vânător şi vânat.
În No Country..., Llewelyn Moss vânează antilope atunci când, în urma unei decizii greșite, devine ținta lui Anton Chigurh. Pe de altă parte, în The Counselor, succesiunea de deturnări ale transportului de droguri face din vânători vânaţi. „Niciodată nu am văzut pe frații Coen să coboare mai adânc în abisul degradării umane. Primele lor filme - de la Blood Simple și până la Miller's Crossing, de la O Brother Where Art Thou? și până la The Big Lebowski - și-au pus fiecare întrebarea dacă inima omenească poate descoperi bucuria într-o lume coruptă de lăcomie, crimă și nebunie. În căutarea perlei din noroiul universului moral al cărții lui Mccarthy, frații Coen nu găsesc nicio speranță”, nota William Deresiewicz de la the Nation, la premiera filmului No Country for Old Men. Şi în The Counselor lipsa speranţei contribuie la atmosfera sumbră; mai mult, regizorul Ridley Scott recurge la reprezentări foarte naturaliste ale violenţei, foarte şocante din punct de vedere vizual.
În No Country for Old Men, prima jumătate a filmului e dedicată imaginilor tari: spectatorul poate simţi mirosul prafului, sfichiuirea vântului şi a nisipului... iar apoi acţiunea se duce într-o lume crepusculară, de staţii de benzină abandonate, moteluri murdare, printre care Moss umblă cu arma încarcată. Ca fundal, în The Counselor nu este numai peisajul dezolant din Sudul Texasului ca în No Country for Old Men: e vorba aici şi de o elită, iar backgroundul protagonistului este într-adevăr unul opulent: o maşină de lux, o casă impresionant amenajată, hoteluri şi restaurante selecte.
Cea mai folosită metaforă este cea a întunericului în romanul lui Cormac Mccarthy, iar asta se vede în ambele filme prin imaginea crepusculului.
Părerea ta
Spune-ţi părerea