Regula că toamna se numără filmele cu şanse la Oscar a fost contrazisă în repetate rânduri în ultimii ani, când Oscarul pentru Cel mai bun film a fost câştigat de producţii (Oppenheimer, Everything Everywhere All At Once) lansate mult mai devreme în anul respectiv. Chiar şi aşa, festivalurile de la Veneţia şi Toronto sunt considerate primii indicatori de încredere în previziunile pentru următoarea ediţie Oscar. Iată mai jos câteva titluri cu potenţial la Oscar 2025.
The Room Next Door
A câştigat Leul de Aur la festivalul de la Veneţia, iar pedigree-ul echipei formate din Pedro Almodóvar, Tilda Swinton şi Julianne Moore catapultează acest film descris de cineastul spaniol drept o "pledoarie pentru eutanasie" pe primul loc în topul producţiilor cu şanse la Oscar. Swinton şi Moore, care interpretează două vechi prietene puse în faţa unei grele alegeri când una decide să se sinucidă şi îi cere ajutorul celeilalte, intră în cursă la categoria Cea mai bună actriţă în rol principal, iar The Room Next Door, primul film în limba engleză al cineastului spaniol, are şanse la Cel mai bun film, Cel mai bun scenariu şi Cea mai bună regie. Încă nu a fost anunţată premiera românească, dar sunt mari şanse ca filmul să se lanseze totuşi şi la noi în ţară.
The Brutalist
Premiat la Veneţia cu un Leu de Argint pentru regie, filmul lui Brady Corbet a fost întâmpinat cu cronici entuziaste ce au lăudat anvergura acestei fresce a Americii postbelice şi interpretările lui Adrien Brody şi Guy Pearce. Durata de peste trei ore şi jumătate (215 minute, mai exact) scade şansele ca filmul să fie distribuit şi în România, dar asta nu înseamnă că The Brutalist nu va primi nominalizări la cele mai importante categorii Oscar, plus altele pentru categoriile tehnice, aşa cum se întâmplă adesea cu producţiile de epocă.
I'm Still Here
Regizorul brazilian Walter Salles, laureat cu un Urs de Aur pentru Central Station în 1998, ar putea intra în vizorul Oscarurilor cu I Am Still Here, o incursiune în Brazilia anilor '70, când întreaga ţară intră sub jugul unei dictaturi militare, iar personalităţi incomode în ochii noii elite încep să dispară ca prin minune. Acest lucru se întâmplă şi cu politicianul Rubens Paiva, iar asta îi va distruge viaţa soţiei sale, Eunice (Fernanda Torres), care începe o campanie pentru a descoperi ce s-a întâmplat. Filmul a fost recompensat cu premiul pentru Cel mai bun scenariu la Veneţia, iar Torres a primit aprecieri unanime pentru interpretarea ei. Deadline scrie că distribuitorul american Sony Pictures Classics va distribui filmul în cinematografele americane timp de o săptămână în noiembrie, tocmai pentru a putea începe campania pentru nominalizarea lui Torres la categoria Cea mai bună actriţă în rol principal.
Maria, Babygirl
A fost fără îndoială anul actriţelor celebre la Veneţia, Tildei Swinton şi lui Julianne Moore alăturându-li-se Angelina Jolie şi Nicole Kidman. Aceasta din urmă a şi câştigat premiul de interpretare pentru rolul ei din thriller-ul erotic Babygirl, unde interpretează o femeie cu o carieră înfloritoare pe care şi-o pune în pericol aruncându-se într-o relaţie sexuală cu un tânăr stagiar. Deadline scrie că şi Antonio Banderas, care îl interpretează pe soţul eroinei, are şanse considerabile la Oscarul pentru Cel mai bun actor în rol secundar. În acelaşi timp, Angelina Jolie s-ar putea întoarce în atenţia Oscarurilor cu rolul Mariei Callas din filmul biografic Maria.
Queer
În ce priveşte actorii, Daniel Craig (foto) a făcut degetele multor jurnalişti să sfârâie pe tastaturi cu rolul său din producţia LGBT cu scene de sex explicit Queer, în regia celebrului Luca Guadagnino (Call Me By Your Name). Cu o carieră dominată timp de 15 ani de interpretarea agentului 007 în cinci superproducţii James Bond, Craig se reinventează abrupt în această poveste despre un american care se îndrăgosteşte, în Mexicul anilor '40, de un bărbat mult mai tânăr (Drew Starkey).