La Cinemateca Grozăveşti din Complexul studenţesc bucureştean cu acelaşi nume se va păstra seara aceasta, poate, un moment de reculegere pentru sound designerul Andrei Toncu, care ar fi împlinit 33 de ani pe 8 aprilie 2011, şi pentru regizorul Cristian Nemescu. Şase filme ale celor doi se vor proiecta gratuit, prima dată într-un campus universitar, la cinci ani de la dispariţia lor, în urma unui fatal accident de maşină. Un dosar complet despre caz, aici.
Solicitat să lucreze în echipa lui Francis Ford Coppola pentru Youth Without Youth, Andrei Toncu (i se spunea "Otto") a amânat răspunsul pentru că dorea, mai întâi, să finalizeze (în patru luni!) sunetul de la California Dreamin', "proiectul lui de suflet". Nu a mai avut timp decât să lase scenariul California Dreamin' cu toate adnotările lui de sunet, un trailer de promovare a lungmetrajului şi sunete pentru diverse scene din film, dintre care bomba care se rostogoleşte pe scări, în secvenţa alb-negru cu bombardamentul, şi zgomotul şinelor de tren, pentru care a făcut, cu mâna lui, on location recording. Andrei Toncu este şi primul student al Facultăţii de Artă Teatrală şi Cinematografică (UNATC) care face un film cu sunet multi-canal analogic, Dolby SR, numit Cădere liberă (anul 2000, regia Dorin Stana), premiat apoi de Festivalul Internaţional de Film Studenţesc CineMAIubit şi cu care a participat la preselecţia pentru OSCAR 2001.
Procedeul s-a reluat tot de către el, pentru filmul regizat de Cristian Nemescu, Mihai şi Cristina. Diferenţa faţă de sunetul mono-canal este că spaţiul filmic se aude în cinema din patru difuzoare separate ("sunetul trebuie să se desfăşoare faţă de imagine, ambianţa şi muzica trebuie auzite cel puţin stereo, din stânga şi dreapta, uneori din spate pentru învăluirea spectatorilor, faţă de dialog, pe care îl auzi din centru", explică doctorandul şi asistentul UNATC Dan Ştefan Rucăreanu).
A adus termenul de sound design în România
Pe lângă faptul că a fost un pionier al sunetului multi-canal în mediul studenţesc, Andrei Toncu a adus termenul de sound designer în România, e de părere Rucăreanu, "ucenicul" lui, care dă şi o definiţie scurtă, dar cuprinzătoare sound design-ului: "muzica zgomotelor". Car music, o compoziţie de muzică electronică semnată de Toncu şi alcătuită dintr-o succesiune de zgomote specifice maşinii, a câştigat premiul Sony în mai 2006, cu câteva luni înainte de tragicul accident. Urmează Premiul UCIN pentru sunet pe anul 2006, cu filmul Marilena de la P7.
La doi ani şi un pic recunoştea toate maşinile după zgomotul motoarelor.
În facultate a pus în funcţiune un aparat pe care nimeni nu ştia să-l pornească
Toate aceste reuşite ale lui Andrei Toncu sunt puse de Elena şi Horia Toncu, părinţii lui, pe seama auzului total ieşit din comun, pe care l-a moştenit pe linie maternă: "şi eu am un auz care pot spune că este 'absolut': aud toate înălţimile sunetelor şi le recunosc; el avea mai mult decât atât, auzea cel mai infim sunet sau zgomot. La doi ani şi un pic recunoştea toate maşinile după zgomotul motoarelor. Avea iarăşi o memorie ieşită din comun, vizuală, fotografică, învăţa 'fotografiind pagina'. Într-o vacanţă la mare i-am citit de două ori o poezie de 42 de strofe, după care a recitat-o complet, la trei ani şi ceva", spune doamna Toncu, absolventă de Conservator şi profesoara de pian a regizorului de mai târziu, Nae Caranfil - după ce şi domnul Octavian Nemescu îl meditase la acest instrument.
"Avea o intuiţie tehnică teribilă. De mic, orice aparat pentru el era foarte uşor de descifrat, nu a citit niciodată manualul de instrucţiuni, ceea ce îi învăţa şi pe alţii". Horia Toncu îşi aminteşte momentul cumpărării primului video player VHS. "Când am cumpărat primul video, prin '85, încercam să îl setăm, iar Andrei care avea şapte ani (ştia să citească), în câteva minute îl aranjase, cu tot cu cablarea la televizor". O altă întâmplare datează din facultate: "era student în anul 1 sau 2. Facultatea primise aparatură din America, prin anii '90-'95 se mai primeau donaţii. Era un aparat pentru sunet ţinut închis pentru că nu se ştia cum funcţionează. Andrei îi dădea târcoale, a cerut voie şi i s-a spus că nu funcţionează, deoarece nimeni nu ştia să umble la el. După un sfert de oră i-a chemat - 'Veniţi că i-am dat drumul'", spune Horia Toncu. Pe de altă parte, "în domeniul calculatorului era atât de avansat, spun colegii, încât nu puteau să ţină pasul cu el". Apropo de auz şi intuiţie, un fost coleg (Doru Niţescu) spunea că i-a dat un telefon când nu îi mergea computerul. Şi, prin telefon, i-a reparat computerul doar ascultând zgomotele pe care le scotea calculatorul, mai spune familia Toncu, venită la Bucureşti din Chicago cu ocazia Festivalului NexT.
Lipsa unui cod deontologic al breslei face ca scenariul California Dreamin', cu adnotările lui Andrei Toncu, să nu fie luat în considerare de producător
După finalizarea facultăţii, Toncu a continuat colaborarea cu Cristian Nemescu, pe care o începuse în facultate, dar a lucrat şi în State, întrucât familialui s-a mutat acolo în 2001. California Dreamin' a fost proiectul pentru finalizarea căruia a preferat să amâne răspunsul cerut de Francis Ford Coppola. Cumspuneam şi la începutul acestui articol, accidentul din august 2006 sistează lucrul lui Cristian Nemescu şi al lui Andrei Toncu la lungmetraj, acesta dinurmă lăsând scenariul cu notiţele de sunet făcute pe el. Horia şi Elena Toncu spun că au făcut în aşa fel încât scenariul să ajungă la MediaPro, mai exact la producătorul Andrei Boncea. "Exemplarul original al scenariului pe care Andrei şi-a făcut toate adnotările legate de sunet i l-am trimis prin Tudor Giurgiu (venit la Festivalul de Film de la Chicago) Adei Solomon pentru a-l trimite celor care se ocupau de editarea sunetului". Dar, "sunetul nu respectă întocmai stilistica lui Andrei; dacă au urmărit să facă asta, nu au reuşit", spune sound designerul Dan Ştefan Rucăreanu.
În Art. 69 al Codului deontologic al profesiei de arhitect (comparaţia nu este gratuită, şi sound designerul "construieşte" o lume, poate chiar mai bogată decât cea a imaginilor) – se prevede că "In cazul unui confrate decedat, arhitectul care are misiunea de a continua sau interveni asupra operei disparutului, este obligat sa ocroteasca drepturile de autor ale mostenitorilor legali si sa nu aduca atingeri creatiei predecesorului sau. In acest caz, arhitectul în cauza va respecta, în ordine, prevederile legale în materie, eventuale clauze testamentare sau dorinte exprimate de autor, precum si regulile instituite de breasla pentru asemenea situatii. In toate împrejurarile arhitectul va interveni cu respect deplin fata de valoarea reala a creatiei antecesorului sau".
Pe de altă parte, MediaPro nu trece pe generic numele Andrei Toncu şi nici în caseta "In memoriam" nu apare, alături de Cristian Nemescu. Versiunea publicată la acea vreme a fost că "dacă Nemescu reuşise sa-si aduca filmul la o prima forma, sunetistul Andrei Toncu nu si-a pus amprenta decat pe un promo al Californiei pentru un distribuitor" (EVZ). Pe genericul de final apar la sunet Cristi Tarnovetchi, Dana Bunescu si Cristinel Sirli. Încercând să înţeleagă ce s-a întâmplat, Elena şi Horia Toncu trimit mai multe e-mail-uri producătorului Andrei Boncea, dar explicaţia nu a sosit nici până acum.
Părerea ta
Spune-ţi părereaOf Doamne ce pacat pentru disparitia lor! Iti vine sa plangi...
Bravo Gloria pentru articol.
Imi pare extraordinar de rau, ca pierdem tot ce e mai bun: ori ii ia Dumnezeu, ori ii gonim noi in alte tari. Probabil ca nu-i meritam!