Avtar Panesar este vicepreşedintele de operaţiuni internaţionale al Yash Raj Films, unul dintre cele mai importante studiouri de la Bollywood şi producător al unor mega-hituri mondiale ale cinema-ului în limba hindi. Iată în interviul de mai jos, în exclusivitate pentru Cinemagia, ce crede Panesar despre posibilitatea unor eventuale filmări ale unei producţii indiene în România, dar şi despre viitoarele staruri şi blockbustere de la Bollywood.
Cinematografia de la Bollywood devine din ce în ce mai populară şi este gustată de public în toată lumea. Care credeţi că este cel mai atractiv aspect al filmelor bollywoodiene pentru cinefilii de pe mapamond?
După părerea mea, cel mai interesant aspect al filmelor noastre este că noi vorbim într-un limbaj cinematografic diferit faţă de restul lumii. Acest lucru este propriu Indiei şi asta îi leagă pe oameni de cinematografia noastră. În afară de asta, filmele de la Bollywood spun poveşti pozitive şi fericite în mare parte, în consecinţă, în lumea depresivă de astăzi, acest lucru asigură o mare alinare şi consolare unui public deja stresat. Filmele indiene sunt precum mâncarea indiană - un gust dobândit, însă o dată ce te-a prins, nu mai poţi trăi fără niciuna!
Care actriţe şi actori tineri de azi de la Bollywood credeţi că vor fi vedetele următorului deceniu?
Sunt mulţi, în fruntea listei sunt desigur Ranbir Kapoor, Deepika Padukone, Ranveer Singh, Anushka Sharma etc., care sunt deja staruri, însă nu poţi prezice niciodată ce va urma în acest domeniu deoarece se poate întâmpla ca cineva din afară să dea lovitura peste noapte - aşa cum s-a şi întâmplat de-a lungul istoriei. Aceasta este frumuseţea domeniului, totul se află în mâinile publicului.
Peliculele bollywoodiene sunt uneori filmate în ţări non-asiatice. A explorat Yash Raj Films posibilitatea unei filmări în România?
Pentru noi, filmarea unei pelicule într-o anumită ţară este întotdeauna o decizie cerută de scenariu. Acest lucru e primordial - desigur, dacă este vorba despre un cântec sau o secvenţă menită să aducă un plus de valoare producţiei, atunci căutăm întotdeauna teritorii „virgine”. Aşadar, da, România ar putea apărea în filmele noastre curând. Anul trecut, am filmat Ek Tha Tiger (Povestea Tigrului, aşteptat şi pe ecranele din România - n.r.) în cinci ţări diferite: India, Turcia, Irlanda, Malaezia şi Cuba - de ce nu şi România în curând? Are locaţii minunate!
Care sunt, după părerea dumneavoastră, titlurile cu cele mai mari şanse să facă istorie pe care le pregăteşte Yash Raj Films până la sfârşitul anului 2014?
Dacă cineva ar putea prezice dacă un film va deveni un blockbuster, toate ar deveni tocmai asta... Însă sunt foarte încântat de proiectele pentru anul viitor deoarece totul este un mix eclectic de genuri, poveşti şi talent atât în faţa, cât şi în spatele camerei. Pentru mine, unul dintre filmele preferate din 2014 este Gunday, cu Ranveer Singh, Arjun Kapoor, Priyanka Chopra şi Irrfan Khan - este un film care sunt convins că le va aduce aminte tuturor de cinematografia anilor '70 - ceva cu care toţi am crescut. Sunt tare entuziasmat în legătură cu acest film, dar şi de celelalte proiecte care sunt unice în felul lor.
Gunday se lansează pe 14 februarie 2014, Bewakoofian pe 14 martie, Daawat-e-Ishq pe 9 mai, Mardaani pe 18 iulie, Kill Dil pe 5 septembrie, Detective Byomkesh Bakshy! pe 12 decembrie, iar Titli încă nu are o dată stabilită pentru premieră.
Cinematografia de la Bollywood devine din ce în ce mai complexă de la an la an prin noile genuri abordate - horror, SF, filme cu supereroi. Este vreun proiect inovator Yash Raj Films în curs de dezvoltare?
Lucrăm acum la un film extrem de interesant, pe lângă proiectele enumerate mai sus. Paani (Apă) este regizat de Shekhar Kapur, cunoscut pentru filmul nominalizat la Oscar Elisabeth, ce va constitui o premieră pentru cinematografia indiană. Acţiunea are loc în viitor, când apa este controlată de corporaţii, iar societatea este împărţită în două.
Cât de diferit va fi Bollywood-ul, în opinia dumneavoastră, peste 10 sau 20 de ani? Mă gândesc la teoria lui George Lucas sau Steven Spielberg care spuneau că viitorul filmului va fi dominat de mega-producţii ce vor rula în cinematografe timp de luni de zile, cu preţuri ale biletelor de până la 150 de dolari, şi respectiv de producţii mai mici, destinate pentru a fi urmărite acasă. Cum vedeţi viitorul filmelor bollywoodiene?
Aceştia sunt experţii domeniului şi nu le poţi contrazice viziunea. Acestea fiind spuse, cu toţii am trecut deja prin asta. Când valul casetelor video a lovit lumea, cinematografele de pe glob au fost grav afectate deoarece era considerat „cool” să vezi filme acasă unde puteai controla totul - ora vizionării, oprirea ei atunci când suna telefonul, voiai să faci o ceaşcă de ceai sau să duci copilul la culcare. A durat 8-10 ani până când a devenit obişnuinţă şi am început din nou să ne dorim să trecem prin experienţa marelui ecran.
Aceasta a fost reînsufleţirea cinematografiei. Fără doar şi poate, istoria se va repeta, însă este natural pentru fanii filmului să vrea să vadă un spectacol pe marele ecran şi să vadă vedetele noastre - cu care cel puţin indienii se comportă ca şi cu nişte semi-zei - spunând poveşti pe care cu toţii vrem să le ascultăm. Indiscutabil, modul în care vor fi redate poveştile va evolua şi probabil vom spune diferite tipuri de poveşti, însă cred că după entuziasmul iniţial de „vizionare acasă”, publicul va dori să stea într-o sală de cinema cu popcorn şi cola, bucurându-se de film aşa cum ar trebui - cel puţin pentru filmele indiene. Cred că viitorul este guvernat de alegeri personale şi de decizia publicului asupra modului în care doreşte să vadă forma de divertisment - totul se va rezuma la coexistenţa tuturor formatelor.
Aveţi vreun mesaj pentru cinefilii români care se vor bucura de primul lor film bollywoodian („Atât timp cât voi trăi”) după mai bine de două decenii pe marile ecrane?
Sunt încântat că noi am încheiat un parteneriat cu BML pentru a aduce filme indiene în România. Sper că împreună vom putea apropia cele două naţiuni din toate punctele de vedere, începând de la cinematografie, artă culinară până la turism astfel încât să ne putem împărtăşi experienţele. Atât timp cât voi trăi este un film perfect pentru a marca începutul unei noi relaţii tocmai pentru că vorbeşte despre dragoste veşnică... Aşadar, acest film este pentru prietenii noştri români, cu drag din India. Sperăm să vă placă!
Părerea ta
Spune-ţi părerea