The Creator, din 29 septembrie la cinema, reaprinde discuția despre AI și esenţa umanităţii

de Cinemagia în 26 Sep 2023
Va avea premiera în formatele IMAX, 4DX, Dolby Atmos

Blade Runner (1982), o operă cinematografică de antologie, propunea ca temă esenţa umanităţii - urmărind relaţia dintre replicanţi şi oamenii care au început prin a-i crea, au continuat prin a-i exploata, şi au ajuns să-i discrimineze şi să-i vâneze. Din 29 septembrie, putem vedea la cinema o nouă producție în linia acestui SF de referință, anume The Creator/Creatorul.

În The Creator, Joshua (John David Washington), un fost agent al forțelor speciale, îndurerat de dispariția soției sale (Gemma Chan), este recrutat să-l vâneze și să-l ucidă pe Creator, arhitectul evaziv din spatele unei Inteligenţe Artificiale avansate care a dezvoltat o armă misterioasă ce are puterea de a pune capăt războiului... și omenirii. Joshua și echipa sa de agenți de elită călătoresc peste liniile inamice, în miezul întunecat al teritoriului ocupat de AI, doar pentru a descoperi că arma pe care a fost instruit să o distrugă este de fapt un AI sub forma unui copil (Madeleine Yuna Voyles).

Regizorul şi co-scenaristul Gareth Edwards spune: „Momentul apariţiei acestui film este suprarealist. Chiar dacă îl dezvoltăm de ani de zile, el vine într-un moment fascinant în care lumea noastră se luptă cu multe dintre problemele și întrebările pe care am vrut să le abordăm în film - ce înseamnă să fii om, dacă AI poate fi conștient, întrebări despre bine şi rău, atât la AI, cât şi la oameni. Chiar cred că explorarea acestor întrebări este ceea ce un SF face cel mai bine”.

„Inițial, m-am gândit la AI ca la o metaforă pentru alți oameni, pe care adesea îi considerăm inamici. Apoi, pe măsură ce am început să lucrez la scenariu, toate aceste dileme filozofice au început să iasă la suprafață. De exemplu, dacă ar exista un AI cu care să interacționezi 100% real, ce s-ar întâmpla dacă nu ți-ar plăcea ce face? Ai putea să îl închizi? Este greșit să-l oprești? Ce s-ar întâmpla dacă nu ar vrea să fie oprit? La acea vreme părea puțin exagerat, ca ceva cu care am putea avea de-a face peste 30 de ani”.
El continuă: „Dar, în mod ciudat, în timp ce făceam filmul, au început să apară știri despre whistleblower-ii de la marile companii de tehnologie care ne avertizau despre cât de avansat a devenit AI și cum tehnologia era dezvoltată pentru scopuri comerciale și cum ar putea înlocui munca oamenilor. Și se pare că am atins acest punct de cotitură acum. Acea cutie a Pandorei a fost deschisă. Și acest film, din întâmplare, este despre această problemă. Și este reală? Contează? Ar trebui să o îmbrățișăm? Ar trebui să o distrugem? Aceste idei sunt în centrul filmului. Deci, este cu adevărat oportun în acest sens”.

Sinopsis extins

Acţiunea din filmul The Creator/Creatorul începe în urma unui dezastru cataclismic şi anume decimarea Los Angeles-ului de către inteligența artificială. Guvernele din Occident răspund prin a interzice complet inteligenţa artificială, în timp ce națiunile din Est continuă să dezvolte tehnologia până la punctul în care roboții devin asemănători oamenilor, fiind egalii lor. Asta generează un război între Vest și Est, America împotriva Asiei, acesta fiind contextul poveștii.

Joshua, un soldat american care lucrează sub acoperire în Asia, este despărţit de soția sa, Maya, în timpul unui atac. Presupunând că Maya este moartă, Joshua se întoarce în SUA și cade pradă suferinţei. Cinci ani mai târziu, el este rugat de armată să se întoarcă în zona de război, pe fondul îngrijorărilor că un creier AI a creat o armă care va duce la câştig pentru Est. Misiunea lui Joshua este să găsească această armă și să o distrugă.

Joshua acceptă fără mare tragere de inimă să se alăture misiunii şi asta abia după ce colonelul Jean Howell (Allison Janney) îi spune că Maya ar putea fi încă în viață și că cel mai probabil trăiește în zona de război. La scurt timp după ce ajunge în Asia, el descoperă că arma pe care trebuie să o distrugă este o fetiță de șase ani pe nume Alphie. Din acel moment, Joshua începe să pună la îndoială tot ce credea despre AI și tot ce este real și ce nu este.

Edwards explică: „Trăim într-o lume în care avem această frică de celălalt, de cei care sunt diferiți de noi. Devenim din ce în ce mai polarizați. Uneori avem ideea că cei care nu împărtășesc valorile noastre sunt răi, iar noi suntem cei buni. Dar, evident, ei simt exact invers. Așa sunt oamenii. Am vrut să explorez genul de situație în care ai avut odată o prejudecată serioasă împotriva unui anumit grup și apoi ai fost aruncat în mijlocul acelui grup și a trebuit să te adaptezi sau să găsești o cale de ieșire. Cum te schimbă experienţa asta? Îmi place ideea de personaj aruncat într-o situație care se dovedeşte a fi o experienţă care îi schimbă perspectivă”. El continuă: „Aici avem un protagonist care merge într-o călătorie printr-o zonă de război futuristă și începe să pună la îndoială ce credea el că este adevărat. Ca societate, mergem deja în această călătorie, indiferent dacă ne place sau nu. E vorba de AI. E real? E o persoană cu care vorbim? Filmul ridică o mulțime de întrebări despre tehnologie și AI, dar este şi un basm. O figură paternă reticentă trebuie să ajute un copil printr-o pădure metaforică cu scopul de a-și găsi soția. Ceea ce își dorește este dragostea soţiei lui. Dar ceea ce are nevoie cu adevărat este să iubească acest copil”.

Exploreaza subiecte similare:

Blade Runner, The Creator

Alte știri din cinema

Florin Piersic Jr., interlop în serialul Subteran. Iată trailerul!

Ana Ularu, Cezar Grumăzescu, Cosmin Tudor Pană şi Irina Artenii joacă roluri principale în serialul ce se va lansa în curând pe Netflix

Sughiţ în carne şi oase: primele imagini din noul How to Train Your Dragon!

Remake-ul live action se lansează global în iunie 2025, la doar 15 ani de la premiera animaţiei originale

Landman: noi îngeri cu feţe murdare marca Taylor Sheridan

Serialul plasat în Texasul îmbibat de ţiţei, disponibil de mâine pe platforma SkyShowtime

Filme de artă gratuite în cadrul CinePOLSKA #20

Festivalul Filmului Polonez în România și Republica Moldova – CinePOLSKA, organizat de Institutul Polonez din București, a ajuns la cea de-a douăzecea ediție și sărbătorește între 21 și 27 noiembrie, punând la dispoziție publicului din cele două țări unele dintre cele mai apreciate producții poloneze. Majoritatea vor fi disponibile gratuit pe platforma TIFF Unlimited.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells