The Matrix Resurrections: dacă doriţi să revedeţi

de Ştefan Dobroiu în 25 Dec 2021
Nostalgie, dar şi un sentiment al pierderii, în sequelul lansat vineri pe ecrane

Probabil că nu era continuare mai aşteptată anul acesta sau măcar aşteptată cu o curiozitate mai mare. Au trecut 18 ani de la ultima întâlnire cu Neo şi Trinity, iar punctul pus poveştii păruse să nu mai lase loc unei continuări, lucru promis îndelung şi de (pe atunci fraţii, acum surorile) Wachowski. Dar filmul original a fost o experienţă cinematografică atât de plăcută în 1999, încât batalioanele de fani ai complicatei mitologii Matrix nu aveau cum să nu se bucure la gândul că se vor întoarce în acest univers captivant.

Ca să nu o lungim prea mult, spunem de la început că Matrix 4 este un film de nota 6. Motorul său principal este nostalgia, o nostalgie care se transformă în tristeţe pentru că sentimentul pe care îl ai când ieşi de la film este că timpul nu iartă pe nimeni - nici oameni şi nici poveşti - oricât de discretă i-ar fi trecerea. Da, Keanu Reeves şi Carrie-Anne Moss au acum 57 şi 54 de ani şi da, unii dintre actorii (în special Laurence Fishburne şi Hugo Weaving) filmului original nu au mai vrut sau nu au mai putut să revină în acest sequel. De altfel de această dată nici duo-ul regizoral nu mai e complet, filmul fiind regizat doar Lana Wachowski.

Dar poate că ceea ce deranjează cel mai mult la sequel este faptul că e o reambalare în tuşe groase a primului film. Să-i spunem autoomagiere, dar unii comentatori mai sarcastici i-ar putea spune chiar autoplagiat. De aici şi titlul acestei cronici, inspirat de rubricile "Dacă doriţi să revedeţi", cu cele mai bune momente ale programului de Revelion al TVR din anii '80 şi începutul anilor '90. Da, The Matrix Resurrections este categoric o surpriză din acest punct de vedere, dar de la un moment dat încolo montajele de cadre din trilogia iniţială şi revizitarea momentelor emblematice de acolo (de la "bullet time" pe acoperiş la maşini distruse ca în cea mai spectaculoasă scenă de pe autostradă din The Matrix Reloaded) te fac să te întrebi dacă sequelul chiar era necesar.

Dar să nu ne grăbim cu comentariile negative, pentru că Matrix 4 oferă şi o perspectivă interesantă asupra priorităţilor societăţii de azi, punând semnul egal între gratificarea instantanee de pe reţelele de socializare şi micile satisfacţii oferite de consumerism şi eficienţa în Matrice. Ni se sugerează, practic, că creierul nostru încontinuu stimulat şi incapabil de relaxare ar fi o mană cerească pentru maşinile disperate să ne recolteze impulsurile nervoase pentru a le transforma în energie. Filmul oferă mai multe discursuri menite să-i facă pe spectatori să-şi chestioneze preocupările şi direcţia.

Un alt aspect interesant al filmului sunt glumele meta. Personajul lui Keanu Reeves, Thomas Anderson, este de această dată un creator de jocuri video celebru în lumea întreagă pentru cele trei jocuri Matrix şi împins de la spate de compania Warner Bros. să mai facă unul. Cu siguranţă toţi spectatorii din sala de cinema vor izbucni în râs la această înţepătură la adresa megastudiourilor gata de orice pentru a mai lansa un sequel, un remake sau un reboot. Din păcate, gluma loveşte cam prea la fix cu Matrix 4...

Filmul câştigă simpatie şi datorită unei declaraţii a regizoarei, care a spus pentru The Hollywood Reporter că s-a reîntors în Matrice pentru a face faţă pierderii părinţilor, în încercarea de a reveni la o perioadă din viaţa ei când lucrurile nu erau atât de complicate. Şi cum să nu simţi empatie când afli că Matrix 4 a fost pentru regizoare o formă de terapie?

Exploreaza subiecte similare:

Keanu Reeves, Carrie-Anne Moss, Lana Wachowski, Laurence Fishburne, Hugo Weaving, The Matrix Resurrections, The Matrix Reloaded

Alte știri din cinema

Black Doves: seducţie şi spionaj cu Keira Knightley

După "păsărelele" din Game of Thrones şi "rândunica roşie" din Red Sparrow, îşi iau zborul "porumbiţele negre"

Ana Ularu: „Trebuie să te apropii de haosul respectiv cu o liniște interioară” – Cod roșu la Paris, acum în Focus Sat app

Serialul Cod roșu la Paris (produs de Canal+ Original) reunește în distribuție actori ca Ritu Arya (The Umbrella Academy, Doctor Who), Sean Harris (Mission Impossible, The Borgias), Tewfik Jallab (Spirala crimei) și este disponibilă în România începând cu data de 2 decembrie, exclusiv în aplicația Focus Sat.

„It's a Wonderful Life”: Sfaturi de Creditare și Finanțe din 1946 Aplicabile Azi

„It's a Wonderful Life” este unul dintre filmele clasice ale cinematografiei americane, apreciat atât pentru povestea emoționantă, cât și pentru lecțiile profunde de viață.

Vaiana 2 zdrobeşte recordurile de Ziua Recunoştinţei

În doar cinci zile, animaţia a încasat 221 de milioane de dolari în SUA şi 386 de milioane în lumea întreagă

Părerea ta

Spune-ţi părerea
Shovi pe 25 decembrie 2021 18:11
E nasol rau filmul.
Phantom_sub pe 26 decembrie 2021 14:45
E bun pentru Hbo Max. Când o veni şi la noi. Nu e de cinema. Pe când Dune, e categoric pentru cinema.
alex_il_fenomeno pe 7 ianuarie 2022 21:30
Desi este aspru criticat din ce vad, clar va fi un film de urmarit, cel putin pentru mine.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells