Our Brand Is Crisis este un mix atât de atractiv pentru premii, încât în martie îl includeam pe scurta listă a filmelor cu şanse la Oscar 2016. În septembrie lista este mult mai detaliată, dar dramedia politică ce o are pe Sandra Bullock în rolul principal se află în continuare în cărţi, în ciuda unei primiri nu foarte călduroase după debutul mondial din cadrul festialului de la Toronto. Premiera românească este programată pentru 30 octombrie, iar noi îţi spunem ce te-ar putea atrage la filmul lui David Gordon Green.
Cel mai savuros detaliu din zona trivia al filmului este faptul că personajul lui Bullock, o expertă americană în campanii electorală retrasă din activitate şi revenită în joc pentru prezidenţialele din Bolivia, este, în realitate şi în primele versiuni ale scenariului scris de Peter Straughan (Tinker Tailor Soldier Spy), bărbat. James Carville, consultant pentru campania lui Bill clinton, a devenit, la sugestia lui Bullock, Jane Bodine, supranumită "Calamity" (Dezastru), în urma unui incident care i-a distrus cariera în Statele Unite.
Cei de la deadline.com scriu că schimbarea de sex a protagonistului "este exemplul perfect pentru a vedea cât de neclare sunt contururile în societatea de azi". Noi am spune că e vorba mai degrabă de imensa suspiciune cu care ar trebui privite filmele "inspirate din evenimente reale" produse pe bandă rulantă la Hollywood.
În 2002, politicianul bolivian Petro Gallo (portughezul Joaquim de Almeida, celebru în anii '90 pentru rolul Villain-ului din Desperado) angajează compania de consultanţă politică Greenberg Carville Shrum pentru a-şi creşte şansele în campania electorală pentru preşedinţia ţării sale. Reprezentatul companiei este Jane Bodine (Sandra Bullock), care va pune la lucru toate tertipurile de îmbunătăţire a imaginii pentru a-l face pe Gallo mai popular în ochii electoratului. Lupta expertei în jocurile politice este cu atât mai personală cu cât pentru concurenţă lucrează Pat Candy (Billy Bob Thornton), duşmanul ei de o viaţă.
Este un context extrem de promiţător, ce acum câţiva ani localiza Our Brand is Crisis pe o linie de aşteptare asemănătoare cu cea a lui Argo, mega-hitul produs de George Clooney şi Grant Heslov în 2012 şi laureat cu Oscarul pentru Cel mai bun film în 2013. Ca şi aventura iraniană a lui Ben Affleck, Our Brand is Crisis porneşte de la un subiect foarte actual (campania electorală pentru preşedinţia SUA şi mai ales controversata campanie a lui Donald Trump) pentru a descrie evenimente din trecut, dar în continuare relevante şi în stare să sublinieze statutul SUA de "ţară a tuturor posibilităţilor" în comparaţie cu mai puţin dezvoltatele naţiuni din apropiere. Sau să sublinieze cum ambiţia unor indivizi este mult mai importantă decât vieţile şi viitorul oamenilor obişnuiţi.
Criticii nu s-au grăbit să laude Our Brand Is Crisis, dar puţini sunt cei care nu au elogiat-o pe Sandra Bullock. Variety a scris că interpretarea ei "este de departe unul dintre cele mai bune roluri feminine din ultimul deceniu".
The Guardian pomeneşte în aceeaşi frază meritele actriţei, dar şi defectele filmului: "Bullock pare să ignore plină de entuziasm neajunsurile filmului şi oferă o interpretare care îi pune în valoare atuurile: simţul său comic, adesea irosit în comedii de mică de valoare, bune de văzut în avion, este în formă maximă şi îşi saturează personajul nevrotic cu mult mai mult spirit decât i-ar promite scenariu străveziu." Tot The Guardian scrie: "dacă filmul are bune şi rele, brandul lui Bullock este plin de încredere în forţele proprii şi nu suferă din cauza niciunei crize".
Vom vedea în ianuarie, când se anunţă nominalizările la Oscar, dacă Bullock va primi o nominalizare. Având în vedere gigantica popularitate a actriţei şi a producătorului George Clooney, sunt şanse ca cronicile lipsite de entuziasm să nu dăuneze şanselor la premii ale premierei din 30 octombrie.