Go Back   Cinemagia Forum > Totul despre filme > Iconoclast

Reply
 
Thread Tools Search this Thread
Old 01 Jun 2005, 17:52   #1
obvious
Guru
 
obvious
 
Join Date: Sep 2004
Location: KINOTHERAPEut.
Posts: 654
Kontroll-Nimrod Antal

din intamplare, sambata trecuta, hai la cinemateca sa vad un film.semisnobism sau ce-o fi, sau sa-mi confirm cat de sumbrii sunt ungurii in cinematografie, sau marea pacaleala cu teatrul act si decalajele lui.oricum, film unguresc, din cate am inteles de debut.incepe, incet-incet se fac prezentarile de personaje, dupa promitatorul monolog de inceput al unui angajat al metroului din "viata reala", care ne asigura ca filmul este in totalitate fictiune, fara nici o farama de similaritate cu realitatea. ceea ce am considerat promitator la momentul ala.si cum ziceam, filmul incepe si deja ma retrasesem un pic in scaun din cauza scurtelor cioace si unui umor un pic indoielnic.doar la descriere scria "comedie"...
si pe masura ce filmul avanseaza, iti dai seama ca ar putea sa dureze inca 8 ore de acum incolo si te-ai uita cu tot atata chef si la fel de atent la detalii (din ce in ce devii mai calat sa prinzi detalii de "hermeneutica" prin film), si la fel ai rade.(si nu e doar parerea mea, cei care erau alaturi de mine au avut aceeasi senzatie, ca filmul continua pe o perioada nedefinita). ca dupa 5 secunde in care povestea te lasa sa te decrispezi si sa uiti orice te-ar fi socat pana atunci, sa te izbeasca din nou, destul de violent si nedrept. un film imprevizibil, calificabil drept noir, vagi influente orwelliene, filmari deloc pleonastice, scenografia-sauvage ...
filmat exclusiv in subteran, in metrou.personajele sunt 5 tipologii si fizionomii cu totul speciale, controlori de bilete.pe masura ce se avanseaza, personajul principal se desprinde de cel colectiv, foarte subtil realizata trecerea. bulcsu este un controlor tanar, care locuieste (nu stim si nu vom afla de ce-punct in plus) in metrou, doarme in statii si face curse cu diversi alti membrii ai staffului controlorilor pe linia de metrou, curse mortale, alergand in fata ultimului tren de noapte care nu are opriri.
scarile care coboara din lumea "de sus", de afara, sunt infinite, mult hiperbolizate in momentele cheie ale filmului.si apropo de lumea de afara, niciodata nu se face nici o incursiune, cat de mica, la lumina naturala.totul se petrece dedesubt.
moartea ataca oamenii impingandu-i pe sina, in fata trenurilor,ea insasi locuind ca un fel de vierme de pamant undeva si mai adanc..spoiler? ultima cursa a lui bulcsu. in fiecare zi, o fata imbracata intr-un costum ponosit si roz de urs calatoreste cu metroul. tatal ei e bela, conducatorul metroului a carui cabina e plina de obiecte religioase si de cel mai bine definit si perfect plasat kitsch, care noaptea ramane la fel, in pamant, in trenurile garate.moment foarte de actorie-discutia bulcsu-bela.
un film in care inclusiv povestile nerezolvate total adauga farmec in loc sa para exces de zel regizoral si lipsa de optiune.imaginea fara sa fie un prim punct al filmului se esentializeaza exact cand trebuie. respectv ai exact cadre de imagine la momentul potrivit. probleme ar fi la efectele speciale de machiaj, care devin deranjante dupa un anumit timp, pentru ca realizarea nu e tocmai buna. ma rog.muzica-senzationala, simbolul omniprezent dar niciodata bagat in ochi.
in total, un film reusit, primul participant la cannes din partea ungariei dupa multa vreme (m-am documentat, vrand mai mult sa-mi dau seama care e soarta filmelor foarte bune dar cu rampe de lansare mai putin "elastice) si castigator FIPRESCI (aleluia).
am avut dreptate in legatura cu faptul ca ungurii suntsumbrii in cinematografie.dar in "kontroll", totul e la nivel inalt, nu exista gratuitati, nu se fac compromisuri.si ramane senzatia ca te-ai fi uitat oricat.
10.
__________________
today you listen to jazz, tomorrow you betray your country.
obvious is offline   Reply With Quote sendpm.gif
Old 02 Jun 2005, 00:25   #2
Nae
Dead Man Walking
 
Nae
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,985
Send a message via Yahoo to Nae
comedie - no way
mute applause.
Nae is offline   Reply With Quote sendpm.gif
Old 02 Jun 2005, 01:21   #3
europe_east
Guru
 
europe_east
 
Join Date: Oct 2004
Location: N of Sierra Madre
Posts: 1,012
vazut filmul mai demult, mi-a placut destul de mult... mai ales personajul cool pe rotile... si momentul indragostirii fetei imbracate in blana de urs... moristile de la capatul tunelului... dar cel mai mult mi-a placut acel joc aproape dans, cand cei doi -- urmaritul si urmaritorul-- cand dau sa se suie in metrou, cand se dau jos... scena e de ritm in stare pura, cu muzica, privirile, miscarile celor doi... :love:
europe_east is offline   Reply With Quote sendpm.gif
Old 06 Jun 2005, 08:59   #4
obvious
Guru
 
obvious
 
Join Date: Sep 2004
Location: KINOTHERAPEut.
Posts: 654
eram ieri in cinema victoria, in cluj, si 10 minute am clipit a la manga din ochisori pe langa o angajata a cinematografului sa-mi dea posterul, ca-l aveau pe pereti...didn't work.mrrrr.
@nae. eu nu stiu cine dumnezeu gandeste clasificarile filmelor astora. corect.comedie?!?
__________________
today you listen to jazz, tomorrow you betray your country.
obvious is offline   Reply With Quote sendpm.gif
Old 06 Jun 2005, 22:10   #5
Terror_IST
Guru
 
Terror_IST
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 348
"(...) iata/ cunoasterea de sine, iata/ de ce materia in dureri se naste din ea insasi:/ ca sa poata muri" Nichita Stanescu - "A unsprezecea elegie"

Din punctul meu de vedre, cheia filmului sta in starea psihica a lui Bulcsu, adica exact in ceea ce regizorul nu arata: motivul pentru care personajul a coborat in subteran. Din discutia pe care o are cu fostul coleg aflam ca Bulcsu e diferit fata de ceilalti controlori; nu e un ratat care nu a gasit o alta slujba, un psihopat caruia ii place sa se lege de oameni sau un cinic care a renuntat la orice speranta. Totusi ceva l-a determinat sa paraseasca o slujba la care era foarte bun si sa coboare in subteran, deci sa se ostracizeze de lumea de la suprafata. Din pacate nu aflam motivul decaderii (intentionata sau nu) lui Bulcsu, poate fi o imensa deceptie (personajul relizeaza in ce lume si relitate traieste), o iubire pierduta sau pur si simplu o stare extrema de spleen. Cineva spunea ca depresia e un lux pe care numai oamenii inteligenti si-l permit iar Bulcsu pare un tip destul de inteligent. Cert e ca i-e frica de ceva, iar teama lui se materializeaza prin aparitia criminalului. Inclin sa cred ca barbatul cu gluga care impinge oamenii pe sine nu e nimeni altcineva decat insusi Bulcsu (de observat ca atat Bulcsu cat si criminalul poarta aceleasi haine iar anchetatorul face o afirmatie interesanta si anume ca Bulcsu locuieste de atata timp in subteran incat cunoaste amplasarea camerelor de luat vederi). Cred ca asasinul reprezinta partea negativa a lui Bulcsu (cum era Mistery Man pentru Fred Madison sau Tyler Durden), inchistarea dusa la extrem, furia reprimata care trebuie sa iasa la suprafata, stresul, plictiseala care il macina pe personaj. Cred ca Bulcsu isi pierde incetul cu incetul mintile, depresia lui se agraveaza si pur si simplu vrea sa scape de toate. In momentul in care lumea de la suprafata ii invadeaza locul de refugiu (carnavalul), el este nevoit sa ia o decizie (anterior il intrbase pe Bella, cum poate iesi din subteran). Scena in care isi confrunta nemesis-ul reprezinta de fapt lupta cu sine, si prin faptul ca invinge, Bulcsu isi invinge teama si este deci pregatit sa reiasa la suprafata. Constantin Noica spunea in "Sentimentul romanesc al fiintei" ca geniul este "acel eu care a aflat ca este in noi ceva mai adanc decat noi insine, asadar eul care si-a gasit sinele". Bulcsu nu numai ca si-a gasit sinele dar l-a si invins, si-a invins slabiciunile, s-a perfectionat sau mai bine zis s-a purificat pentru ca a fost in iad (sau purgatoriu, cam asta cred eu ca reprezinta subteranul) si s-a intors. Bufnita cred ca reprezinta spectrul lui Bulcsu, pradator de noapte, simbol al inteligentei dar si vestitor al mortii. Fata este un inger care il calauzeste pe Bulcsu din intuneric spre lumina iar batranul Bella cred ca reprezinta intelepciunea si credinta. Poate putin exagerat, dar tind sa cred ca Bella reprezinta partea buna a lui Bulcsu...
Oricum filmul e demential, are un bogat continut simbolistic si, evident, poate genera mai multe interpretari.
__________________
And out of the darkness, the Zombie did call / True pain and suffering he brought to them all / Away ran the children to hide in their beds / For fear that the devil would chop off their heads.
Terror_IST is offline   Reply With Quote sendpm.gif
Old 09 Jun 2005, 21:43   #6
BeNnY
Guru
 
BeNnY
 
Join Date: Feb 2004
Location: nu stiu
Posts: 3,690
Subscriu si eu. Intr-adevar, n-am fost prea atent, nici n-am observat ca au aceleasi haine. M-am gandit la un moment dat "gen fight club?", dar am renuntat rapid. Pai dupa textul lui terror_ist o sa-l mai vad o data, cred. Cool.
__________________
apocalypse please
BeNnY is offline   Reply With Quote sendpm.gif
Old 10 Jun 2005, 11:45   #7
MinRep
Legend
 
MinRep
 
Join Date: Jan 2003
Location: Transilvania
Posts: 2,904
Send a message via Yahoo to MinRep
Originally Posted by Terror_IST:
Cred ca Bulcsu isi pierde incetul cu incetul mintile, depresia lui se agraveaza si pur si simplu vrea sa scape de toate. In momentul in care lumea de la suprafata ii invadeaza locul de refugiu (carnavalul), el este nevoit sa ia o decizie (anterior il intrbase pe Bella, cum poate iesi din subteran). Scena in care isi confrunta nemesis-ul reprezinta de fapt lupta cu sine, si prin faptul ca invinge, Bulcsu isi invinge teama si este deci pregatit sa reiasa la suprafata.

[...]

Bufnita cred ca reprezinta spectrul lui Bulcsu, pradator de noapte, simbol al inteligentei dar si vestitor al mortii. Fata este un inger care il calauzeste pe Bulcsu din intuneric spre lumina iar batranul Bella cred ca reprezinta intelepciunea si credinta.
Chiar daca nu cred ca "omul cu gluga" e efectiv alter-ego-ul lui Bulcsu, sunt de acord cu tine in ceea ce priveste semnificatia aparitiei lui. Nu prea inteleg de ce era musai sa arunce oamenii pe sine De asemenea, sunt aproximativ de acord cu 'simbolurile' pe care le-ai amintit si tu. Filmul rupe, insa - cum am mai zis - sentimentul meu este ca, pe la mijloc, se cam pierde. Isi iese din ritm si se lungeste, din dorinta de a impresiona (vizual, scenaristic etc.).
__________________
"And in case I don't see ya: good afternoon, good evening and good night!"
(Jim Carrey - "Truman Show")
http://poisonwhiskey.blogspot.com/
MinRep is offline   Reply With Quote sendpm.gif
Old 23 Mar 2010, 15:17   #8
hellsteed
Cavaler de Veste Buna
 
hellsteed
 
Join Date: Jan 2007
Location: Nicosia
Posts: 1,251
Baieti si fete care ati vazut filmul ista haideti de-om intinde-o hora si l-om povesti.
__________________
Nu conteaza rezultatul cat ideea in sine
hellsteed is offline   Reply With Quote sendpm.gif
Old 26 Mar 2010, 10:58   #9
foxyroxy
Veteran
 
foxyroxy
 
Join Date: Feb 2010
Location: Dreamland
Posts: 199
E unul dintre filmele mele preferate.Mi se pare interesanta frica lui Bulcsu de a iesi la suprafata preferand sa doarma pe un peron.Daca-mi aduc bine aminte chiar asa si incepe filmul cu el dormind acolo luminile aprinzandu-se incepand o noua zi.
foxyroxy is offline   Reply With Quote sendpm.gif
Reply


Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 01:19.


Powered by vBulletin - Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
jinglebells