Cronică

  • Django: Westernul la nord de Dunăre

    20.04.2023 Articol Django: Westernul la nord de Dunăre Am văzut primul episod din noul serial western Django la o lansare comparabilă, atât estetic cât și ca senzație, cu serialul Westworld și cu acel parc tematic, reproducere a vestului sălbatic. Ca în serial, micul orășel western construit în studiourile de la Castel Film a prins viață. Lumea se costuma corespunzător epocii, cascadorii simulau o bătaie prin mocirlă, călăreții își arătau trucurile din pinten și din bice, într-un soi de demonstrație nelipsită de fler butaforic. Poate mai mult ca oricare alt gen, westernul a devenit o amintire îndepărtată, pe care orice rememorare o mai schimbă, o mai ficționalizează puțin. Iar aici e și potențialul genului, fiindcă atunci când apare un serial ca Westworld, care pastișează această lume, expunându-i arti... citeşte
  • Air: nostalgia unui moment revoluţionar

    07.04.2023 Articol Air: nostalgia unui moment revoluţionar Chiar dacă nu ai nimenit niciodată coşul de baschet, povestea din Air are toate şansele să te atragă, căci este nu doar o incursiune plină de nostalgie în America anului 1984, ci spune şi povestea unui contract care a revoluţionat lumea sportului, luând din puterea corporaţiilor şi dând-o sportivilor şi familiilor lor. Alert şi bine ritmat, Air explorează o exemplară mentalitate de antreprenor, arătând cum încrederea în propriile forţe şi perseverenţa pot deschide uşi chiar şi atunci când acestea ţi se trântesc cu încăpăţânare în faţă. Totul începe în 1984, când Phil Knight (Ben Affleck, şi regizor), fondatorul şi CEO-ul Nike, este nemulţumit că megacorporaţia sa în valoare de un miliard de dolari este întrecută în vânzări de Adidas şi ... citeşte
  • Exorcistul Papei: un horror care nu se ia (prea) în serios

    05.04.2023 Articol Exorcistul Papei: un horror care nu se ia (prea) în serios O familie se mută într-o casă nouă şi... Deja sunt zeci şi zeci de filme horror care explorează ce se întâmplă când un suflet inocent este pervertit de un rău milenar, dar iată că Pope's Exorcist/Exorcistul papei reambalează totul, punându-l pe post de fundă pe nimeni altul decât Russell Crowe, unul dintre foarte puţinii câştigători de Oscar (un altul ar fi Nicolas Cage) care se dedică plenar genului horror. Rezultatul, care poate fi văzut de publicul din România cu o săptămână înaintea celui american, e cu bune şi rele. Să le explorăm mai jos. Sunt multe horror-uri cu posedări care pretind că ar fi ancorate în realitate, cum ar fi The Amityville Horror sau franciza The Conjuring, aceasta din urmă bazată pe aşa-zisele experienţe extreme ale soţilor ... citeşte
  • John Wick: Capitolul 4 - o epopee a luptelor corp la corp

    03.04.2023 Articol John Wick: Capitolul 4 - o epopee a luptelor corp la corp John Wick se mișcă precum inteligența artificială: mereu neabătut în costumul lui impecabil, și imposibil de învins, indiferent câte forțe arunci împotriva lui. Cel de-al patrulea capitol, din 31 martie în cinematografele noastre, nu face excepție. Credem că fanii - de fapt - asta și iubesc la Wick și pentru asta merg să îl vadă, de patru filme încoace: pentru că este o forță a naturii, implacabilă. John Wick: Chapter 4 are aproape trei ore, realizatorii plusând la capitolul lupte, ceea ce - iar - e croit pe așteptările fanilor acestei serii. Mergi la John Wick să vezi lupte, nu să asculți replici și judecăți de valoare, și - bineînțeles - să te bucuri de carisma lui Keanu Reeves. Dar ce te faci când coregrafia scenelor de luptă devine - de la un mome... citeşte
  • Dungeons & Dragons: un fantasy agreabil

    25.03.2023 Articol Dungeons & Dragons: un fantasy agreabil Istoria nu a fost deloc blândă cu filmele inspirate de jocuri, ceea ce-i îndeamnă pe mulţi cinefili să nu se entuziasmeze deloc când se anunţă producţia cu buget mare a unui blockbuster inspirat de un astfel de joc. După ce în 2000 s-a lansat o ecranizare mult-hulită cu Jeremy Irons în rolul antagonistului, iată că lui Dungeons & Dragons i se face dreptate cu Dungeons /Dungeons & Dragons: Frăția hoților, un fantasy departe de a fi extraordinar, dar care e cât se poate de agreabil. Deşi filmul se lansează oficial pe 31 martie, el se află de azi în programul cinematografelor, în avanpremieră. Probabil că primul lucru de apreciat la noua ecranizare este că nu te obligă să intri informat în sala de cinema şi te poate distra şi dac?... citeşte
  • Paris Police 1905: un Paris cum nu ai mai văzut

    23.03.2023 Articol Paris Police 1905: un Paris cum nu ai mai văzut Serialele poliţiste de epocă nu sunt deloc o noutate, dar ne întrebăm când ai văzut ultima oară un reprezentant al acestui gen destul de restrâns a cărui acţiune să aibă loc în Paris. Poţi recupera cu Paris Police 1905, o producţie Canal+, disponibilă din 30 martie în Aplicația Focus Sat și la Focus Sat TV (luni și joi, de la ora 22:00) şi al cărei titlu spune aproape totul: avem ocazia să călătorim în Parisul anului 1905 pentru a vedea poliţia de atunci la treabă. Cinemagia a văzut primele două episoade ale serialului şi îţi poate spune la ce să te aştepţi. Aşa cum îi stă bine unui astfel de serial, totul începe cu un cadavru: trupul neînsufleţit al unui tânăr, cu faţa oribil mutilată de patru gloanţe trase de la mică distanţă, este descop... citeşte
  • Spre nord: suflete sondate în mijlocul oceanului

    20.03.2023 Articol Spre nord: suflete sondate în mijlocul oceanului Unul din reproşurile care li se pot aduce cinematografiilor mici, complet dependente de finanţarea instituţiilor de stat, este că explorează la nesfârşit aceleaşi teme, cu aceleaşi tipuri de personaje şi aceleaşi posibile deznodăminte. Au fost ani când paleta de abordări şi posibilităţi părea complet epuizată, dar iată că din când cineva încearcă lucruri noi, iar cea mai bună dovadă este Spre nord, debutul în ficţiune al documentaristului şi jurnalistului Mihai Mincan. Şi nu, acel "neromânesc" din subtitlul acestei cronici nu înseamnă că filmul încalcă cine ştie căror valori mai mult sau mai puţin tradiţionale ale naţiei noastre, ci că se aventurează, cu rezultate foarte bune, în ape nefamiliare des-pomenitului nou val românesc. Încă de la pri... citeşte
  • Cronică The Good Doctor: plusurile şi minusurile unui serial popular

    15.03.2023 Articol Cronică The Good Doctor: plusurile şi minusurile unui serial popular Cu începere din 9 martie, cel mai nou sezon al serialului The Good Doctor/Doctorul cel bun este difuzat pe AXN şi ne-am dat seama că, deşi am urmărit cu atenţie această dramă medicală, încă nu i-am acordat o cronică pe Cinemagia. Cu abordarea lor procedurală (unul sau mai multe cazuri a căror rezolvare este oferită în fiecare episod) şi o bogată paletă de drame umane, serialele cu medici se numără printre cele mai populare subgenuri ale televiziunii: să vedem mai jos prin ce iese în evidenţă The Good Doctor. Răspunsul este aici mai mult decât evident: protagonistul Shaun Murphy suferă de sindromul savantului, în sensul că dispune de o cunoaştere inegalabilă în domeniul medicinii şi al tainelor corpului uman, dar autismul face ca abilităţile sale sociale ... citeşte
  • The Mandalorian: sezonul trei vine cu o întoarcere la origini

    05.03.2023 Articol The Mandalorian: sezonul trei vine cu o întoarcere la origini Pentru cei care nu sunt la curent cu serialul The Book of Boba Fett, s-ar putea ca începutul sezonului al treilea din The Mandalorian să vină cu o surpriză gigantică: deşi la sfârşitul sezonului anterior Din Djarin (Pedro Pascal) şi Grogu îşi luau la revedere, iată-i din nou alături la începutul sezonului lansat în prima zi a primăverii. Pentru a vedea cum s-a petrecut reuniunea, fanii Star Wars trebuie să vadă episoadele 5 şi 6 din The Book of Boba Fett, care se concentrează exclusiv pe Din şi Grogu, ceea ce i-a determinat pe mulţi să le considere un The Mandalorian 2.5. Prin amabilitatea Disney+, Cinemagia a avut ocazia să vadă nu doar primul episod al noului sezon The Mandalorian, ci şi pe al doilea, care se va lansa pe 8 martie. Şi trebuie să te ţii bine, p... citeşte
  • Între revoluții: oamenii sub vremuri

    26.02.2023 Articol Între revoluții: oamenii sub vremuri Între revoluții/Between Revolutions, filmul regizorului român Vlad Petri - selectat în secțiunea „Forum” a Festivalului Internațional de Film de la Berlin (Berlinale), a fost distins cu Premiul FIPRESCI, vineri, 24 februarie. Cinemagia a văzut filmul și vă spune la ce să vă așteptați. Între Revoluții este un film construit exclusiv din arhive și pune în oglindă viețile și destinele a două femei, Maria și Zahra, una din România, cealaltă din Iran, prietene și colege de facultate la Universitatea de Medicină din București în anii ’70. Imaginile alb-negru alternează în film cu cele color; cum era de așteptat, în culori sunt imaginile de propagandă din România, iar în alb-negru imaginile ce conturează o viaţă personală: excursii, o vacanţă la mare... citeşte
  • Asterix și Obelix: Regatul de mijloc, un film lejer, de primăvară

    23.02.2023 Articol Asterix și Obelix: Regatul de mijloc, un film lejer, de primăvară Am intrat cu inima îndoită la vizionarea de presă a Astérix /Asterix și Obelix: Regatul de mijloc din pricina unui nedrept rating de doar 4,6 de pe imdb. Desigur, nu e deloc greu să găseşti filme mai bune sau mai amuzante, dar, dacă îţi doreşti doar să te relaxezi cu aventuri care nu au nicio legătură cu viaţa ta, acest al cincilea film live action cu Asterix şi Obelix ar putea fi o opţiune bună. De fapt, ne întrebăm dacă această cronică foloseşte cuiva: seria Asterix îi atrage pe unii spectatori în timp ce alţii ştiu de la bun început că acest gen de film e doldora de convenţii pe care sunt dispuşi sau nu să le accepte. Dacă ţi-au plăcut celelalte părţi, cu siguranţă îţi va plăcea şi aceasta. Dacă nu, probabil că ... citeşte
  • Nimic nou pe frontul de vest: déjà vu-ul războiului

    21.02.2023 Articol Nimic nou pe frontul de vest: déjà vu-ul războiului Această (a treia) adaptare a celebrului roman de Erich Maria Remarque ne reîmprospătează memoria despre primul război mondial: tranșee, nămoale și cratere cât vezi cu ochii, precum și aceeași moarte sisifică. Însă primele două adaptări (din 1930 și 1979) sunt ambele produse la Hollywood, astfel că ecranizarea co-scenaristului și regizorului Edward Berger păstrează pentru prima dată povestea lui Remarque în spațiul cultural din care provine. Știm de la Das Boot încoace că în filmele despre cele două războaie mondiale, perspectiva nemțească e una privilegiată, un contrapunct la stereotipizarea hollywoodiană a subumanității germanilor. Iar aici se pune accentul tocmai pe contrastul dintre umanismul camaraderiei și inumanitatea războiului. Altfel, fie că ... citeşte
  • Ant-Man and the Wasp: Quantumania. Ținutul cuantic, universul amețitor din Marvel Cinematic Universe

    19.02.2023 Articol Ant-Man and the Wasp: Quantumania. Ținutul cuantic, universul amețitor din Marvel Cinematic Universe În regia lui Peyton Reed, după un scenariu semnat de Jeff Loveness (Ant-Man and the Wasp), Quantumania își trimite eroii într-un microunivers de dimensiuni moleculare, pentru a lupta cu un puternic erou negativ - Kang, un cuceritor care călătorește în timp și spațiu, jucat de către Jonathan Majors, care încearcă să scape din lumea în care a fost exilat. Prin faptul că poate călători în mai multe dimensiuni și linii temporale, distrugând viața întâlnită în cale, Kang e mai puternic decât Thanos. Majors îl face mai „alunecos” și nuanțat decât era Thanos, pe care l-am perceput mai apropiat de un erou de desene animate, unde maniheismul e la putere - rău până în măduva oaselor și atât, fără nuanțe. Acest Kang afișează momente de umanitate și vul... citeşte
  • The Perfect Escape. Ignoră că recunoști rețeta, te vei bucura de starea de bine pe care o oferă filmul

    17.02.2023 Articol The Perfect Escape. Ignoră că recunoști rețeta, te vei bucura de starea de bine pe care o oferă filmul The Perfect Escape explorează provocările vieții de cuplu, cu actori români și străini, și cu o viziune de la regizoarea succeselor de casă #Selfie, #Selfie 69 și Oh, Ramona - anume Cristina Jacob. Filmul reuşeşte să transmită o anumită emoţie, sfârşind prin a te lăsa cu o „stare de bine” - adică tocmai ceea ce-ar trebui să facă, reuşind atât de rar, comediile romantice. Povestea se țese în jurul a patru cupluri ce își redescoperă relația într-o cabană izolată la munte. Se confruntă cu propriile greșeli sau false așteptări, dar și cu noi ispite și provocări. Chiar dacă acțiunea e plasată în cadrul restrâns și claustrant al unei cabane de munte, peisajul îți taie răsuflarea și tot ce vedem în cadru e frumos până la calofilie - iar acea... citeşte
  • Decision to Leave: vertijul obsesiei

    17.02.2023 Articol Decision to Leave: vertijul obsesiei Un film polițist bun e ca un joc de șah între tine și autor, un joc antrenant în care cauți să pui degetul pe formele răului în societate sau pe un sistem care ne corupe promițându-ne dreptatea. Iar noul cinema corean post douămiist, ai cărui protagoniști sunt regizorii Park Chan-wook (Oldboy) și Bong Joon Ho (Parasite), infuzează filmul de gen într-o culoare locală pe alocuri insolită, pe alocuri țipătoare, îmbinând abil suspansul cu umorul și romantismul cu parodia. În Memories of MurderSalinui chueok (capodopera lui Bong Joon Ho), poliția e doar o instituție defazată, compusă din niște personaje bufe și inapte. Iar în Decision to Leave, climatul polițienesc e doar pretextul de a ne ține captivi într-o lume seducătoare, dar alunecoasă, în spiritu... citeşte
  • Magic Mike: Ultimul dans, filmul după care te apuci de sală

    13.02.2023 Articol Magic Mike: Ultimul dans, filmul după care te apuci de sală A trecut mai bine de un deceniu de la primul film Magic Mike, un succes de casă - cel puţin în America, în România au fost doar 40.000 de spectatori, poate şi pentru că premiera a avut loc în luna august şi nu de Ziua Îndrăgostiţilor - în 2012 şi continuat cu un sequel în 2015. Magic Mike's Last Dance reprezintă o îndepărtare de la spiritul francizei prin cooptarea unui personaj principal feminin interpretat de Salma Hayek şi prin mutarea acţiunii la Londra. Ce rezultă are avantaje şi dezavantaje despre care discutăm mai jos. Dacă în sequelul Magic Mike XXL eroul lui Tatum revine la striptease pentru un ultim show incendiar, în Ultimul dans cariera lui de stripper este de mult defunctă. Dar defunctă este, în urma pandemiei, şi afacerea cu mobilă a eroului, pr... citeşte
  • Ramon: comedie absurdă sau fiasco narativ?

    03.02.2023 Articol Ramon: comedie absurdă sau fiasco narativ? Regizorul de origine spaniolă Jesús del Cerro e unul dintre cei mai de succes creatori de filme comerciale din țară (amintim de Miami Bici, seria Ho Ho Ho, S-a furat mireasa sau serialul Vlad, printre altele). Însă uitându-ne la Ramon, ultimul său film, ne întrebăm dacă tocmai am urmărit o comedie absurdă sau pur și simplu un fiasco narativ. Mai ales prin scenariul pe care del Cerro l-a scris împreună cu Anghel Damian și Lia Bugnar, după o idee de Pavel Bartoș – acesta din urmă fiind și producătorul, și actorul principal care îl interpretează pe eponimul Ramon. Cine e însă acest Ramon și de ce îl cheamă așa? În buletin scrie Ramona, conform unei povești despre un tată beat. „A”-ul de la final e mut, deci îl cheamă Ramon. În fine, acest individ int... citeşte
  • Holy Spider, o cronică neagră a unei societăți

    30.01.2023 Articol Holy Spider, o cronică neagră a unei societăți Holy Spider este un film despre un ucigaș în serie, dar ucigașul nu e un Zodiac. Chiar dacă acționează noaptea. Având în centru o poveste inspirată dintr-un caz real petrecut în Iran, despre un asasin în serie care ucidea prostituate, filmul nu este o dramă polițistă, așa cum ar fi dacă s-ar plasa în lumea occidentală. După cum nici asasinul, pe care îl cunoaștem repede, nu e un Ted Bundy. Familist, se comportă cu candoare și această candoare îl face cu atât mai sinistru. Filmul lui Ali Abbasi s-a aflat pe lista scurtă a Premiilor Oscar 2023 la categoria „Cel mai bun film străin”, reprezentând Danemarca în cursa pentru nominalizări. Totodată, filmul i-a adus actriței Zar Amir-Ebrahimi premiul pentru interpretare la Cannes 2022. Asasinul ne este dezvăl... citeşte
  • Close: e ok dacă nu plângi

    27.01.2023 Articol Close: e ok dacă nu plângi Later edit: articolul de mai jos reprezintă părerea subiectivă a unui redactor Cinemagia. Noi, Cinemagia, ne simțim datori să precizăm următoarele:- asocierea părerilor unor persoane publice în spațiul rețelelor de socializare cu o companie (fie și prin prisma legăturilor dintre acele persoane și o companie) este complet greșită și regretăm publicarea numelui Bad Unicorn în acest articol, pe Cinemagia.- susținem dreptul la opinie al jurnaliștilor noștri, atât timp cât această opinie este una personală și ea nu riscă, pe alocuri, să fie asociată, în mod fals, cu opinia Cinemagia. Cronica de film este un text jurnalistic eminamente subiectiv. Cine laudă, pe ici, pe colo, obiectivitatea unei cronici nu face decât să comunice că are probleme cu proprietatea t... citeşte
  • Taximetrişti: du-mă acasă, măi taxi

    21.01.2023 Articol Taximetrişti: du-mă acasă, măi taxi Am nenumărate poveşti cu taximetrişti. Unul, într-o duminică la nici 9 dimineaţa, mi-a zis senin că nu poate da rest la 50 de lei şi că să caut să schimb. Am şi găsit, după ce m-am milogit în vreo 15 magazine. Altul a lăsat taxametrul pornit cât am schimbat eu la un chioşc şi când m-am întors cu banii ficşi mi-a zis sfidător "nu e suficient, acum face atât". I-am aruncat banii pe fereastră şi am plecat. Desigur, am întâlnit şi taximetrişti corecţi şi simpatici, dar gustul amar lăsat de ceilalţi s-a transformat într-o ceaţă ce pare să îmbibe întreaga subcultură. Apoi a venit Uber şi nu am mai călcat niciodată într-un taxi. De ce atâtea vorbe despre taximetrişti şi Uber? Pentru că acţiunea din Taximetrişti, comedia lui Bogdan Theodor Olteanu... citeşte
Articole 141 - 160 din 1588
jinglebells